Navrat na hlavni stranu

Na scene jich bylo trinact
Blizi se sedma a s ni povinnost byt jiz v divadle. Provoz na dalnicich je neskutecny a ta trocha deste jej jeste zpomaluje. Krizovatka Lake Shore a Kipling jako by se vzdalovala. Vypada to, ze se snad vsichni domluvili, ze vyrazi do sveta pred sedmou vecerni a stejnou trasou. Nicmene se jeste musim zastavit do kobliharny pro kaficko. Zivotabudic si musim tento vecer vypit, chci-li vydrzet az do konce pri smyslech. Jindy to nedelam, nemohu spat. Jeste par zatacek a jsme na miste. Krabice s rekvizitami, pozor na sklo, moc s tim nehybat, dvacet schodu nahoru, jeste nekolik dalsich a uz jsme na scene.
Hlediste i jeviste si jeste podrimuji, a nahore nad sedadly, tam v te kukani, uz je ale zivo. To Ivo Mejzr si zacina hrat se svetylky, rozklada ocislovane kazety s nahravkami tak, aby je mel po ruce hned, jakmile na ne prijde rada. K tomu mu slouzi scenar, kde ma svym uhlednym, hlavne vsak citelnym pismem udelany prislusne poznamky, co se nejen hudby, ale i svetel tyce. Vsechno je pri predstaveni na povel. Jim jsou reziserovy pokyny, davno jiz zafixovane v pameti technika, inspice i hercu. Jenze nekdy prijde neco noveho, tak se na to jeste pred predstavenim radeji koukneme. Sichr je sichr. A take uz klikaji svetla ­ tlumena, plna, modra jako ze je tma jo, je to v poradku.
Vykrocim za jeviste ­ prvni hmat po slepu jde po mikrofonu, dorozumivadle mezi nami vsemi: technickou kabinou, herci v satnach a inspicientkou. Nastesti je v satnach odposlech, takze tam slysi vsechno, o cem si s Ivem povidame. Alespon jsou v obraze. Ivo take. Jinak bych se ulitala ­ male satnicky hercu jsou totiz o tri podlazi nize, Ivo je zase na opacne strane a o tri patra vyse nezli ja. Holt, kazde divadlo je jine, takhle to vypada v The Assembly Hall. Museli bychom na sebe blikat baterkami sjednanymi signaly. I to uz jsem zazila: ve Washingtonu s "Osklivou", kterou jsme tam pred tremi lety davali ceskym vzdelancum jako bonbonek z krasne cesky napsaneho dramatu Oldricha Danka.
Pracovni lampicka dava moznost rozeznat obrysy vsech tech veci, ktere tvori to magicky nadherne pracovni zatisi kazdeho divadelniho zakouti. Ty veci ani nehraji, ale jsou tam, aby mohly zase nekdy a nekomu poslouzit. A take pozustatky po stavbe sceny ­ nejake barvy, plechovy kufrik s naradim, zebrik, krabice, desky a ja nevim co jeste. Nekam to musim presunout, protoze ted zde musi byt misto hlavne pro nase tety Abby a Martu ­ ztvarnily je Dasa Belacikova a Jana Fabianova. Ty maji hodne ruznych rekvizit vcetne nadobi, jidla a priboru, uterek, tacku, sklenicek a dalsich. A vsechno se to tam musi vejit. Musi to zkratka byt na ocich. Prochazim scenou ­ i ostatni rekvizity jsou na miste, karafu plnim vodou rozredenym brusinkovym dzusem ­ bezinkove vino ma takovouhle barvu, zajimave ­ ackoliv kvety bezinek jsou bile, dale podnos, tri sklenicky na nem, ubrus na stole, u okna na suchem zipu ­ aby se dala pohodlne sesmeknout dolu - visi snura na zaclony, v truhlici musi byt vycpany panak ­ na ktereho musim o prestavce na druhou pulku hry navleknout triko a udelat tak z pana Hoskinse dalsi obet - pana Spenalza. Na stole museji jiz byt salky na caj, konvicka, uterka, talir s kolacky, ktere na kazde predstaveni pece Prague Deli. Stejne tak chysta i chlebicky, na nichz si pak ve hre pochutnava policajt O'Harra a po ni vsichni, kdo k nim jsou nejblize.

Jeste hodinky do ruky a frcim dolu ­ postavit na kaficko pro herce, navstivit satny a pozdravit se s postupne prichazejicimi ucinkujicimi. Bezva, tety a Radka Tamchynova jako Elen jsou tu mezi prvnimi.

U kluku je trochu tesneji ­ je jich tam pomerne vice ­ prvni hraje pastor Milana Crhaka, pak prichazi na radu Jirka Skoda jako Teddy, policajt Brophy v podani Honzy Smida, dale Mortimer v podani Viktora Matejkovice, Pepicek Cermak jako Gibbs, nasleduji darebaci Jonatan Jirky Bendy a dr. Einstein Martina Dancovskeho, O'Harra Petase Kohouta, inspektor Roony Martina Bonharda a nakonec na jeviste prijde postava Witherspoona v podani Pavla Krale. Ten take muze prijit do divadla nejpozdeji. Celkem jich hraje trinact.
Ale v teto chvili je nutne sezvat ty prvni. To uz je deset minut pred osmou, lidi v hledisti k nasi radosti pribyva ­ prejeme si mit vyprodano ­ usedaji na zidle, nekteri jeste vybehnou, aby utisili svoje chute na ceske kolacky a kaficko, jini zase venku mohutne doslukovavaji cigaretu (ja jsem uz pred rokem kvitla, jaka je to pohoda), vbihaji poslednaci, jimz se konecne podarilo zaparkovat na pro ne neznamem parkovisti auto. Hup, hup, hup - rychle nahoru, blik na zvukare, probehnout zakulisi a zkontrolovat jeste, zda jsou herci na svych mistech a ujistit se, ze nikdo z veselych zaskodniku treba neodnesl z truhlice mrtvolu, ktera v zaveru prvni casti uz hraje ­ jeden nikdy nevi, herci jsou chaska povedena. Blik na Iva do kabinky: pracovni hlaseni, ze lidi jsou uz vsichni v sale a ti "moji" na scene a ze pojedeme za pet minut, Ivo, drz se - jeste se ozvu tesne pred zacatkem.
Zakulisi prolitnu jako duch po tme a s herci navazuji neosobni kontakt ­ tri minuty a jedeme - hlasim do tmy, vsichni na mistech? ­ ptam se - na oplatku slysim: OK, jsem tady, muzes apod., probehnu jeste jednou bezprostredne pred zacatkem ­ co kdyby si nekdo z nich odskocil ­ tak, deti moje, zlomte vaz, zaciname, jedeme Ivo, pocitej do deseti a muzes Tak jo, komunikuje se mnou ten blikajici zazrak techniky, co mi tak nadherne setri nohy.
Prvni tony hudby a po dokonale tme se svetlo rozleti po jevisti ­ tady uz neni cesta zpatky - herci vypousteji prvni slova sve role. Pri vsi obezretnosti musim jen potvrdit to, co se uz vseobecne vi: bavili jsme se. Reziser Tomas Masek (pozdeji prevzala rezii Maja Breinerova, aby se na nejaky kratky cas stridala s Pavlem Kralem a nanovo Tomem, kteremuz to nakonec spadlo definitivne cele do klina vcetne premiery a tri reprizovych predstaveni) zvolil stastne jak hru, tak i obsazeni hercu do roli. Kazde predstaveni rozesmate cerne komedie mi uteklo tak rychle, ze jsem ani nemela cas si uvedomit sem tam nejaky ten kiks. Vy zajiste take ne. Ale utkvely vam nadherne dialogy dvou spikleneckych tet, jejich nevinne zprovozovani osamelych panu ze sveta a duchaplne - vetsinou chtene - improvizace naseho muzskeho osazenstva. Opravdu se jim to vsem povedlo. To jen dokazuje, ze proste svoje role zvladli a byli v nich "doma". A pak ze trinactka je nestastne cislo.
Jsem rada, ze nemusim stat na scene. Tam, kde jsem, mi to vyhovuje nejlepe. Vim, ze verejnost z prace inspicienta nevidi vice nez ten zvonecek, kterym ji svolavam zpet do salu. Ale to nevadi, ja vim o inspici sve. Slovnik sice rika, ze inspicient je pomocnik rezisera v divadle a ze ridi nastup hercu na scenu, ale ja si nekdy pripadam, ze uz mi chybi jenom ta kristalova koule tak se zase uvidime na zacatku unora pristiho roku. Ve Svandrlikove Bretislavovi a Jitce bude hrat vsechno, co ma ruce a nohy. To bude tedy fofr
Vera Kohoutova
Jezinky bezinky pod rezijnim vedenim Maji Breinerove

Magie okamziku s J. Hlavacovou a P. Kostkou

Milostne dopisy (pred predstavenim)

Handel zavrsil dny svatecni

Pri hodine poctu si zpival, a to nahlas

Tri v tom (fotoreportaz a recenze)

Vecer s vuni hermanku

Tri v tom

Divadlo to je velke konani

Stara dobra kapela

Fotogalerie

 

 

 

Navrat na hlavni stranu