Navrat na hlavni stranu

Vecer s vuni hermanku


Den se prehoupl pres svuj okraj a ja byla na ceste do Toronta. Tma byla dokonala, takze najit bydleni nekde za Mount Pleasant se zdalo byt pomerne slozite. Vida, ani jsem se nenadala, a otviraji se dvere rodinneho domku. "Bydlime tady uz sedmadvacet let...," uvitala me Sylvia. Po schodech, ktere vrzaly pri kazdem naslapnuti, to ani nebylo neprijemne. Na cloveka dychl zabydleny kousicek sveta. Docela malinky kousek soukromi rodiny, jemuz ty schody pridavaly duvernou pisnicku. Teplo domova se tomu take rika v romanech.
A skutecne, teplo domova pod lampou te razem jakoby objalo. Nikde ani stopy po modernich studenych krasach z kovu, skla a vyblyskaneho kamene. Male mistnosti vevodil velky stul, opreny kratsi stranou o stenu. Po cele delce celni zdi knihovna s narovnanymi tituly snad ve vsech jazycich. Vetsinou o vytvarnem umeni. Vevodila anglictina a francouzstina. Doteky minulosti na Slovensku pripominaly cernobile fotografie v hladkych rameccich. Babicka a dedecek a teticka a maminka... Tvare na nich jsou jeste pomerne mlade.
Zavonel hermankovy caj. Pri te zime je to to nejlepsi. Sylvia useda naproti a zprvu nevi, co s rukama. Jsem zvedava a budu se moc ptat. Zajima me, jak se delaji masky pro italskou komedii typu dell'arte, kterou bude Nove divadlo davat prvniho brezna. A jak jsi k te praci vubec prisla, nemas strach, ze se to nepovede? A kostymy delas take? To je velke sousto.
"K vytvarne praci mam velice blizko," zni mekka slovenstina hostitelky," vystudovala jsem obor kamenosocharstvi na Stredni umelecko-prumyslove skole v Bratislave, kam jsme se prestehovali v mych deviti letech z Kosic. Babicka mela kram se starozitnostmi. Tam to vsechno vlastne zacalo. Zasvecovala me do taju veci a materialu, s nimiz obchodovala. Tam bylo nadhernych veci," ukazuje Sylvia na protejsi stenu, na ktere visi pozustatky. Obrazky v ramecku ze slonove kosti, ulomky zrcadla, stribrne dekorativni doplnky a porcelan pripominaji vrelost puvodni domoviny.
Zprvu to byly prace jednoduche, jak uz to u deti byvava, pozdeji, kdyz na lidove skole umeni ziskala dalsi vedomosti o barvach, materialech a vytvarnem produkovani, pribyvalo i na narocnosti. "Svet se se mnou pohnul, kdyz me v Parizi, kde jsem chtela zkusit stesti na vysoke skole vytvarneho umeni ­ a studium jsem zahajila, zaskocil sedesaty osmy rok. Rodice emigrovali do Svycarska, ja se pozdeji rozhodla do Kanady, kde uz byl Stefan, muj manzel ­ otec nasich dvou dcer (malir portretista a krajinar, dnes vyucuje malbu mj. i na George Brown College), s nimz jsem se poznala uz na stredni skole," nelze vynechat obdobi pro kazdeho emigranta nejdulezitejsi. "Letela jsem z Parize do Toronta. Pamatuji si to jako dnes ­ bylo to prvniho dubna a predstav si, letadlo mi uletelo, " smeje se Sylvia. Jedna vzpominka stiha druhou. "Z materialu jsem mela nejradeji latku. Znala jsem jeji druhy a odlisnosti kvality. Nakonec mym prvnim vytvorem byl modni magazin, ktery jsem si vyrobila uz jako dite. Milovala jsem stary nabytek, stare obrazy, modu 40. let. Vyrustala jsem v tom."
Nu a v Kanade jako kazdy v te dobe ­ pulrocni skola anglictiny, kterou Sylvia, na rozdil od francouzstiny, predtim neumela. S usmevem si vzpomnela na zacatky v 70. letech, kdy pracovala jako display aranzerka. Pak prislo studium sochariny na torontske univerzite, dejiny umeni, na oddeleni antropologie etnografie zapadni Afriky, Blizkeho a Dalneho vychodu, ktere ji velice zajimaly. "Byl to dalsi krok seznameni se se svetem. Doma jsem se obeznamila s historii evropskych narodu, touzila jsem tedy poznat jine." Vedomosti uplatnila ve dvacetiletem pusobeni v oblasti "continued education" a pozdeji jako vytvarna instruktorka na torontskem Board of Education. Dnes pusobi v Unicefu.
Ale je dobre opustit minulost a vratit se k soucasnosti, resp. k Novemu divadlu. "Je zajimave se probirat historii masky, ktera provazi lidstvo prakticky od jeho zrozeni," prechazi klidnych hlasem na nove tema vytvarnice.
"Pracovat na maskach je nejen velice zajimava, ale i slozita prace," zacina me zasvecovat do problemu Sylvia, nic neztracejici na rozvaznem tonu. "Je dulezite si uvedomit, kdy se masky pouzivaly a co mely vyjadrovat." Jak jsem se dale dozvedela, prvni herec si tehdy masku do divadla prinesl z karnevalu, lidove veselice. To znamena, ze masky existovaly mnohem drive, nezli sama komedie dell'arte. Ty nejstarsi byly ohavne groteskni, charakter postavy demonizovaly, az pozdeji se vyrabely s vetsim citem. Krome brady a rtu mel herec oblicej prekryty cely. Postupne se od tohoto typu masky ustupovalo, az se ustalil ten, ktery prekryl nos, oci a celo. Obvykle byvaly cerne a hnede barvy.
"My nemame cas a ani financni prostredky na to, abychom vytvorili verne kopie puvodnich benatskych masek, proto se spokojime s jejich napodobeninami, ktere zachyti typ, charakter cloveka, " ukazuje na obrazcich vytvarnice, " ty puvodni byly totiz vyrabeny z kuze, ktera byla vypinana na dreveny ram."
Vzhledem k tomu, ze ve sve prvotni podobe komedie del'arte navazovala na tradici italske lidove frasky, nese i jeji prvky ­ je zalozena na improvizaci hercu, vysmiva se lidskym vlastnostem, jako jsou lakota, pycha, preletavost, nadutost apod., nema zavazny scenar, u hercu se prepokladala znalost jevistnich konvenci, pohotovost improvizace a kontaktu s publikem. Nejzajimavejsi na tomto typu komedie je vsak pojeti postav. Zjednodusene receno ­ co postava, to typ, to charakter. Takze se po celou dobu zivota italske komedie ­ zhruba do 18. stoleti - se postavy prakticky nemenily. Na scene se objevoval neprijemny drzgresle benatsky kupec Pandolfo, rozesmata a lstiva Colombina, neuspesne zamilovany Harlekyn, vychytraly Zanni, radoby uceny Dottore, vychloubavy zbabelec Capitano, ustarany Ubadlo, neposlusne divky a zamilovani mladenci a dalsi. Jmena se jen malo lisila podle toho, ze ktereho kraje fraska pochazela. Pro kazdou postavu byla charakteristicka jeji mluva, chuze, kostym a maska.
"S reziserkou hry Tri v tom Brigitou Hamvasovou jsme vybraly typy v Benatkach nejcasteji uzivane. Pro ctrnact postav hry je vyrobim ze sadrove gazy." Ono se rekne "vyrobim", ale jak se docili toho, aby maska mela nejen tvar obliceje, ale i vyraz? Otazka naivni jen zdanlive, protoze, jak se posleze ukazalo, jeji naplneni trosku potrapilo i zkusenou vytvarnici.
"Zhotovit masku, to neni jako usit saty, kde ma kazda mira sve od-az. Ale zkuste vyjadrit rozmer obliceje, napr. nadocnicove oblouky, licni kosti ­ tady uz nam vstupuje do hry treti rozmer a predevsim cit pro nej. Nemohu delat kazdemu herci sadrovy odlitek, abych se dopracovala k parametrum jeho obliceje. Proto jsem si vybrala univerzalni, vsem padnouci plastikovou masku, ze ktere bude jednak lehke sejmout sadrovou gazu a jednak udrzi vahu a manipulaci s timto rychle tvrdnoucim materialem," doprovazi vytvarnice vyklad lehkymi pohyby prstu po prvnich vyrobenych exemplarich. "Vsimni si tady ­ prodlouzeny spicaty nos, vystouple nadocnicove oblouky, vypoukle celo, ale ten nepomer treba k licnim kostem uz vim, jak na to," pozvedne oboci Sylvia.
Pro inspiraci kostymu si zalistovala v nadherne publikaci o italskych malirich. "Vidis, benatsky malir Giovanni Antonio Canale, zvany Canalletto (1697-1768), ten mi vyhovuje nejvice. Je to presne to obdobi, ktere potrebujeme. Je sice znam malbami obrazu symbolickych mist Benatek, ale vsude venuje pozornost i postavam," pozorne sleduje jednu reprodukci za druhou Sylvia. "Kostymy stejne jako masky nemuzeme vydekorovat podle puvodniho obleceni, ale muzeme pouzit nektery vizualni prvek ci detail, kterym raz kostymu na scene sjednotime - kalhoty ke kolenum, klobouky, rozevlate plaste Hodne mi pomaha letita zkusenost z Canadian Children's Opera Chorus, kde byla aktivne zapojena mladsi dcera Stefanka. Tam chodivali profesionalni divadelni navrhari, aby pro detska vystoupeni navrhli kostymy, masky, dekoraci apod. A na nas rodicich bylo, abychom se ujali jejich zhotoveni. Byla to opravdu nadherna prace." A kdyz uz jsme nakousli vhled do soukromi jedne dcery, prozradim na tu starsi, ze je vystudovana fotografka. Nic naplat, ono to vizualni vytvarniceni zustane zrejme v rodine uz natrvalo
Rucicka hodin povazlive prekrocila devatou. Je cas prijemny vecer ukoncit. Zimni vitr sice zalezal pod bundu, ale prijemna vune hermanku me provazela celou cestu domu. Sylvia Galvankova. Jmeno v souvislosti s Novym divadlem zatim nezname, ale kdo vi, treba uz dnes je dobrym prislibem.
Vera Kohoutova
***

Tri v tom

Divadlo to je velke konani

Stara dobra kapela

Fotogalerie

 

Navrat na hlavni stranu