Familie
aneb
Dedictvi otcu zachovej nam, Pane!
V miste, kde jsme jeste pred rokem bydleli, zemreli temer soucasne
nase sousedka a jeji syn. Dum zdedili dva jeji vnukove, kteri
se s otcem ani babickou nestykali. Jejich dedictvi jsem jim nezavidel.
Byla s tim spousta prace pri vyklizeni. Nakonec dum behem dvanacti
dnu pod cenou prodali. Od te doby jsem je nevidel. Ziskali dedictvi,
ktere se sice da vycislit v dolarech, ale pokud se jednalo o jakesi
duchovni hodnoty, obavam se, ze by to nebylo daleko od zapornych
hodnot. Jestlize se k tomu nekdy vrati, tak budou vypravet o tom,
jake to bylo trauma vyklizet stohy papiru, ktere paranoidni duchodkyne
po leta schovavala.
Co je to vsak skutecne dedictvi? V Izraeli to byla vira otcu,
ktera prechazela z pokoleni na pokoleni, podobne jako u ceskych
bratru v dobe protireformace. Behem obrozeni to byl jazyk, ktery
se znovu vracel do literatury, do divadla, do novin. V dobe okupace
a totality to byla nadeje, ze vse pomine a ze se vrati svoboda.
V kazde dobe se snazi otcove predat svym potomkum jine duchovni
hodnoty, ale casto nenachazeji sluchu u svych deti. Stava se pak,
ze v okamziku, kdy zrezignuji na svou ulohu, objevi se treti generace,
ktera je vyslechne a zvlastnim zpusobem pretvori to, co jejich
prarodice chteli predat svym detem. To je to zvlastni dedictvi,
o kterem vypravela i posledni hra Noveho divadla Familie aneb
Dedictvi otcu zachovej nam, Pane! Tady bych si dovolil upozornit
na jednu chybu, ktera se vloudila do programu. Pane ma
byt s velkym "P", nikoliv s malym. Jedna se o zazrak,
ktery neovlivnuji lide, ale nekdo nad nami. Nekdo, koho i v samotne
hre herci oslovuji, ale take nekdo, kdo dela vse moudreji nez
lide. Dela to tak moudre, ze my to ani nepozorujeme.
Pamatuji se, jak pred casem ministr kultury Pavel Dostal na Masaryktownu
vyslovil obavy z toho, ze v dobe pocitacu se umelci nemusi s nicim
prat, s nicim zapasit, ze umeni ztraci dusi doslova rekl srdicko.
Je to neco na cem postavil svoji filosofii dansky myslitel
Sören Kierkegaard, kdyz tvrdil, ze neni ani tak dulezity
konecny vysledek, jako zpusob jakym tohoto cile dosahneme. Tragedie
soucasnosti spociva prave v tom, ze se snazime teto namaze, tomuto
nabyvani vztahu vyhnout. K tomu slouzi mnozstvi lacinych efektu,
ktere muzeme videt nejen ve vytvarnem umeni, ale i ve filmu a
v hudbe.
Tomas Masek pri uprave hry Familie aneb Dedictvi otcu zachovej
nam, Pane! vsak postupoval zcela opacnym zpusobem. Snazil
se, aby hra komunikovala, aby oslovila specificky torontskeho
divaka ceskeho ci slovenskeho puvodu. Znamenalo to, ze si s hrou
hral, ze v ni skrtal, opravoval, ze si ji osahaval, ze k ni nabiral
vztah, ze ji daval zivot. Je to neco, co svym zpusobem dava i
pravo na existenci Noveho divadla. Je to vyjadreni pocitu
urcite specificke skupiny lidi. Lidi, kteri mluvi urcitou reci.
Lidi, kterym se jazykove odcizuji deti, vnukove. Lidi, kteri tezko
mohou tuto skutecnost predat nekomu jinemu, at jiz rodilym Kanadanum
nebo tem, kteri ziji treba v Praze. O tom, s jakou poctivosti
Tomas Masek ke hre pristupoval, svedci skutecnost, ze znal text
tak dokonale, ze mohl ve hre zaskocit za Bohouse Macu, ktery tesne
pred premierou predstaveni nahle zemrel.
Co je tedy spolecneho vsem ctyrem prarodicum (hrali: Tomas Masek,
Zdenka Novotna, Milan Crhak a Dasa Belacikova). Pres urcitou rozdilnost
jsou vnitrne pravdivi a pracoviti. Svoji praci delaji s laskou,
at je to pri stavbe domu nebo pri vareni. Cti tradice, o tom svedci
obrazky na stene (Praha, Masaryk). Miluji svobodu a svobodu doprali
svym detem, prestoze to pro ne neni lehke a nakonec ji dopreji
i svemu vnukovi Tomasovi (Viktor Matejkovic), ktery od nich odchazi.
Malokdy si uvedomujeme, ze prave pro deti ci vnuky to neni v emigraci
lehka situace. Vedi o osamelosti rodicu ci prarodicu, tezko s
nimi komunikuji, nekdy si ani nerozumi, protoze mluvi jiz jinym
jazykem. Navic treba v Kanade jsou prekazkou i neuveritelne vzdalenosti.
Tomas odchazi z Toronta do Britske Kolumbie, pak do Portlandu
(dalsi bariera hranice). Pri tomto odchodu mizi i to posledni
vztah s Friedou (Radka Tamchynova), ktera se citi dobre v jeho
rodine. Na tomto vztahu by se mohlo stavet. Realita je vsak jina
a hra nejde touto cestou, nejde cestou happyendu jako predchozi
predstaveni. V zaveru se nic neslibuje, nenabizi se lacine reseni.
Zustavaji dva osameli lide: mlady muz, ktery ma zivot pred sebou,
stara zena, ktera ho ma za sebou. Je tu jejich vztah, je tu dedictvi
otcu, ktere se s pomoci neceho nad nami prenasi z generace na
generaci. A my musime jen doufat, aby tomu tak bylo.
Hra byla venovana Bohousi Macovi. Behem predstaveni jsem se pristihl,
jak si predstavuji Bohouse na jevisti, jak by to zahral. Jeho
laska k divadlu je tim dedictvim, ktere si Nove divadlo po nem
odnasi. Dedictvi, o ktere je zapotrebi prosit a zapasit, aby bylo
zachovano, Pane!
Ales Brezina
Karel - Milan Crhak
Tomas -Viktor Matejkovic
Frana - Tomas Masek
Emma - Dasa Belacikova
Frida - Radka Tamchynova
Ruza - Zdena Novotna
Tomas v druhe casti
Zaver
Kdyz odejde herec - Za Bohousem Macou