Maja Breinerova tentokrate
v roli pedagozky
Potlesk patri vsem predstavitelum z Mirandoliny
Zvoneckem to vsechno zacina. Jeho zvuk vybudi i ty nejposlednejsi
prichozi k poklusu do salu, kdyz za scenou uz vsechno stoji v
pozoru - tedy obrazne receno. Presne receno, kazdy z hercu ma
svuj, rekneme, dolik, kam se ponori, a zpusob, jak proziva posledni
vteriny pred zahajenim predstaveni. Ty jsou napnute vzdycky, ale
nejnapjatejsi jsou pred premierou. Pochopitelne. To se totiz jeste
nevi, jak na gagy a na text budou reagovat lidi. Neco se sice
odchyta na generalce ve ctvrtek, ale vzorek divaku je nicotny.
To verohodne poznani prichazi s premierou. I kdyz ani to nemusi
byt dostacujici, nebot mnohdy reaguji navstevnici predstaveni
jinak v patek vecer a jinak o ctyriadvacet hodin pozdeji. A uz
docela rozdilne divaci v sobotu odpoledne. Nevim, cim to je zpusobeno:
jedni se smeji gagu na strane dvacet pet, jini gagu az na strance
osmdesat. A ted se v tom vyznejte. A pritom je reakce divaka totiz
velice dulezita vec: jestlize se nekam vytrati divacka vrelost
a chut se smat, herec znejisti: udelal jsem neco spatne? Nezahral
jsem postavu dostatecne presvedcive? Mam neco s kostymem? Treba
jsem malo naliceny, anebo - a to si myslim je to nejhorsi - rika
si takovy znejistely herec, ze treba neklade dostatecny duraz
na tak samozrejme fory, takze zacne prehravat v domneni, ze ted
uz to prece musi zabrat... Nejcasteji to neni jen v hercich samotnych,
ale take i v divacich. Jednoduse maji ostych se zasmat nahlas
(pokud je skutecne cemu se na scene smat) a protrhnout tak ono
divadelni posvatno. Docela bych se primlouvala za to, aby kazde
divadlo melo svoje rozesmavace a roztleskavace. Snad si ani neumite
predstavit, jak takovy potlesk na otevrene scene nebo vyprsknuty
smich na pravem miste rozproudi hereckou krev. Nastesti tomu tak
bylo na predstavenich Mirandoliny - 18. az 20. unora. No,
tak trochu ostychu zaznamenalo predstaveni v sobotu vecer, a priznam,
ze necekane, nebot sobotni vecerni obecenstvo je znamo svou spontannosti,
zatimco patecni svou toleranci a sdilnosti a nedelni svym nadsenim...
ne, neni to pravidlo, jen to tak globalne citim, nic ve zlem.
Ale v kazdem pripade se obecenstvo od sebe na kazdem tom predstaveni
lisi. To, co maji spolecne, je laska k divadlu, ucta k tomu, co
herci Noveho divadla nastudovali, a obdiv, kde ze na to vsechno
berou cas a energii... Take me to bere k obdivu k nim i pro jejich
tvorivou rozmanitost.
Nicmene cire nadseni nasich hercu pro vec neutucha. A cim se jim
dari lepe, tim s vetsi vervou se zakousavaji do svych "orisku"
. O polocase, tedy po velice zdarile premiere a stejne zdarile
prvni reprize Mirandoliny, prohlasila Maja Breinerova -
jeji funkci bych nazvala odbornou asistentkou rezie - ze to jinak
ani dopadnout nemohlo, protoze jsou to proste sikovni herci a
bezvadny kolektiv... Jo, Maja Breinerova - kdyz uz jsme u ni -
ji bylo shury skutecne bohate nadeleno. A je vyrazne talentovana
hned ve dvou kategoriich: v herecke a pedagogicke. Chcete-li mit
z komedie komedii, pak zavolejte Maju. Chcete-li vytlouci ze situace
gag, zavolejte si Maju. Chcete-li dotahnout postavu v jejim charakteru,
reknete si Maje... A jestlize si nevite rady s nekterou z roli,
sverte se Maje. A to vite, ze se najdou mnohdy velice zapeklite
situace - je toho cela rada, co je zapotrebi dotahnout, zakulatit,
zvyraznit, uprednostnit, potlacit, naznacit, prehrat, zlehcit,
zdramatizovat a co ja vim co jeste, aby herecky projev odpovidal
charakteru postavy. Treba jen takova chuze prozradi nejen vek,
ale i povahu , nebo jak si sednout, aby ..., jak se otocit na
jevisti, jak se zasmat ci zaplakat, aby ... ale vzdyt vy vite,
co myslim. A ze je prace takoveho odbornika profesionalni a povedena
se pozna podle toho, ze postavy na jevisti existuji (ne ze je
hraji herci). Proste verohodnost. A to se v Mirandoline povedlo
nejen diky Majcine bezedne praci, ale take diky vsestrannemu snazeni
vsech dychtivych hercu utkat se s roli. Takze za Mirandolinu palec
nahoru, Majo, reziserko Brigito Hamvasova, Radko Tamchynova -
v roli mazane Mirandoliny, Martine Bonharde - v roli cisnika Fabrizia,
Bohdane Zatovkanuku - v roli markyze di Forlipopoli, Jirko Bendo
- v roli hrabete D'Albafiority, Pavle Novaku - v roli barona di
Ripafraty, Zuzky Borovjakova a Matejkovicova v rolich herecek
kocovneho divadla, a Viktore Matejkovici v roli baronova sluhy
Pepeho s celou skalou improvizaci. A pro uplnost jeste jmena s
touto komedii dramatika Carla Goldoniho na scene Noveho divadla
spojena - Petr Kohout v setrvale peci o stavbu sceny a starostlivost
o bezpocetne rekvizity, stejne jako tentokrate v postaveni scenografa
Laci Hamvas, jemuz pripadlo jako obvykle i porizeni zaznamu, zvukar
a osvetlovac Karel Tamchyna a kostymerka Sylvie Galvankova. V
tomto pripade vyzvednout praci jen jednotlivcu by byla nespravedlivost
vuci ostatnim. Opakovany potlesk i na otevrene scene jsou toho
dukazem.
Nu a zaverem - tesme se na vehlasny muzikal Houslar na strese,
ktery nyni nastudovava Pavel Kral. Zaskrtnete si datum premiery:
patek 6. kvetna vecer.
Vera Kohoutova
Fotogalerie