Marat Sade Bohnice v Torontu
Prostor pro aktualni umeni Pradelna Bohnice uvadi
ve spolupraci s liverpoolskym Bienale a kanadskou
galerii soucasneho umeni The Power Plant videodokument Atlhey
Thauberger Marat Sade Bohnice. Film je prusecikem mezi
zaznamem stejnojmenneho divadelniho predstaveni, ktere Thauberger
realizovala v Psychiatricke lecebne na jare a dokumentarnimi
rozhovory s lekari a vedenim lecebny o jejim kontextu a mozne
postupne transformaci.
V dubnu 2012 se uskutecnilo v rezii Melanie Rada z prazskeho divadla
Akanda predstaveni klicove hry Petera Weisse Marat/Sade
z roku 1963, a to v prostoru galerie Pradelna v Praze
Bohnicich, v nejvetsi psychiatricke lecebne v Ceske republice.
Prostor byvale pradelny dodnes fyzicky pripomina puvodni hygienicke
zarizeni historickeho blazince. Dnes je Pradelna vyuzivana
pro umelecke projekty. PRONASLEDOVANI A ZAVRAZDENI JEANA-PAULA
MARATA PREDVEDENE DIVADELNIM SOUBOREM BLAZINCE V CHARENTONU ZA
RIZENI MARKYZE DE SADE A V PROVEDENI PRAZSKE DIVADELNI SPOLECNOSTI
AKANDA PRO DIVAKY Z RAD PACIENTU A PRACOVNIKU PSYCHIATRICKE
LECEBNY BOHNICE, neboli Marat Sade Bohnice, je videodokumentem,
ktery je zaroven rekonfiguraci hry inscenovane na tomto miste
Puvodni hra Pronasledovani a zavrazdeni Jeana-Paula Marata
predvedene divadelnim souborem blazince v Charentonu za rizeni
Markyze de Sade vychazi z predstavy, jak Markyz de Sade v roce
1808, kdy byl internovan v blazinci v Charentonu, tedy 15 let
po zavrazdeni Marata a 19 let od pocatku Velke francouzske revoluce,
psal a reziroval tuto hru. Ve Weissove podani ztvarnuji drama
chovanci ustavu, kteri jsou vzdy castecne sami sebou i s konkretnimi
diagnozami a pod ponekud prehnanym oznacenim "pacienti s
dusevnim onemocnenim", a castecne metaforami danych historickych
postav. Porevolucni Francie prochazela masovymi organizacne-institucionalnimi
zmenami, byly take zavedeny moderni lecebne metody pro "dusevne
chore". Tyto reformy slouzi ve hre jako pozadi pro rozehrani
a dialekticke zkoumani tridniho boje a lidske (ne)svobody.
Podobne jako Charenton na pocatku devatenacteho stoleti jsou Bohnice
porevolucnim ustavem pro dusevne nemocne, ktery prochazi institucionalni
reformou. Areal byl vybudovan na pocatku 20. stoleti v miste,
ktere se tehdy nachazelo na vzdalenem severnim okraji Prahy, a
stavba byla prizpusobena svym uzivatelum jako "utociste",
jako zahradne-architektonicky model. Tato instituce byla vzdy
odrazem ideologie svych menicich se politickych vladcu. Dvaadvacet
let po Sametove revoluci se nemocnice otevira verejnosti, zaziva
reformy v lecbe a ve zpusobu omezovani volneho pohybu pacientu,
dochazi k privatizaci cetnych zakladnich sluzeb a v soucasnosti
se Bohnice nachazeji v pocatecnim stadiu deinstitucionalizace.
Video-dokument Althey Thauberger je umeleckym prusecikem zaznamu
z divadelniho predstaveni a rozhovory s lekari Psychiatricke
lecebny Bohnice ci jejim reditelem Martinem Hollym. Projekt Althey
Thauberger je nejniternejsim ztelesnenim vychodisek a snah galerie
Pradelny Bohnice tedy propojeni vnejsiho a vnitrniho
sveta lecebny, zpochybneni stereotypizovanych hodnotovych ramcu
onech zdanlive oddelenych spolecnosti a otevreni nevyhnutelne
diskuze o tematu psychicke nemoci ve vztahu k takzvane normalnosti
vetsinove spolecnosti. "Prostor instituci, obzvlast tech
velkych, je vzdy svym zpusobem oslovujici. Jak puvodni hra, tak
i tento dokument je toho jasnym dukazem. Prestoze jsou podminky
lecebny poloviny minuleho stoleti a lecebny soucasne v mnohem,
nesrovnatelne, jiste spolecne rysy lze najit. A take vyjadrit.
Bylo nam cti spolupracovat s Altheou," dodava reditel
Psychiatricke lecebny Martin Holly.
Althea Thauberger je kanadska vizualni umelkyne. Thauberger casto
spolupracuje na mezinarodnich projektech zamerenych na konkretni
skupiny a komunity, s nimiz sva participativni dila vytvari.
Venuje se provokativnim socialnim i politickym tematum. Thauberger
byla zastoupena na Bienale v Sydney, Kanadske narodni
galerii v Ottawe, Muzeum Andyho Warhola v Pittsburghu
a mnohych evropskych galeriich Projekt Marat Sade Bohnice
byl realizovan ve spolupraci s Liverpoolskym Bienale
a kanadskou galerii Power Plant Contemporary Art Gallery
v Torontu, kde bude dokument prezentovan od 14. prosince 2012
do kvetna 2013.
Partneri projektu: Psychiatricka
lecebna Bohnice, Pradelna Bohnice, Liverpool Biennial, Nadace
Open Society Fund Praha, Ministerstvo kultury Ceske republiky,
Hlavni mesto Praha, Velvyslanectvi Kanady pro Ceskou republiku.
Misto projektu:
The Power Plant Contemporary Art Gallery, 231 Queens Quay
West, Toronto.