Navrat na hlavni stranu

Advent 2012
Slovo advent znamena prichod, to snad vedi uz i male deti. Ale prichod ceho? Samozrejme Vanoc, rekne snad kazdy. O Vanocich pak i letos televizni moderator rekne, ze to jsou svatky, kdy si krestane pripominaji narozeni Jezise Krista. O adventu nejspis nerekne nic.
Nekteri kazatele budou pripominat, ze advent byl puvodne dobou pokani a pustu a to nejen jako pripravy k oslave Kristova narozeni, ci k prijeti te milosti, ale hlavne jako duchovni pripravy na jeho druhy prichod v moci a slave.
To je jiste pravda. Jednak, ze prvni krestane byli zamereni na ocekavani druheho prichodu Krista daleko vic nez na okolnosti jeho narozeni. Jednak to, ze v prubehu dalsich staleti se cirkev mohutne rozvijela liturgicky a duraz na spravne slaveni a hluboke duchovni prozivani jednotlivych casu a symbolu neobycejne vzrostl.
Jezis sam vsak zadne cirkevni svatky nevynalezl (a o udalosti sveho narozeni se vubec nezminuje). Zato jak ma byt clovek dobre pripraven na jeho druhy prichod, dava jasnou a spolehlivou instrukci:
V podobenstvi o poslednim soudu (Mat 25, 31-46) vypravi jak to bude: "az prijde Syn cloveka ve sve slave a vsichni andele s nim, posadi se na trunu sve slavy a budou pred neho shromazdeny vsechny narody". Rozdeli je na ty po sve pravici a na ty po jeho levici. Tem po pravici rekne: "Pojdte, pozehnani meho Otce, ujmete se kralovstvi, ktere je vam pripraveno od zalozeni sveta. Nebot jsem hladovel, a dali jste mi jist, ziznil jsem, a dali jste mi pit, byl jsem na cestach, a ujali jste se mne, byl jsem nahy, a oblekli jste me, byl jsem nemocen, a navstivili jste me, byl jsem ve vezeni a prisli jste za mnou. Tu mu ti spravedlivi odpovedi: Pane, kdy jsme te videli hladoveho a nasytili jsme te, nebo zizniveho" a on jim odpovi: "Amen, pravim vam, cokoli jste ucinili jednomu z techto mych nepatrnych bratri, me jste ucinili." Potom rekne tem po levici: "Jdete ode mne, prokleti, do vecneho ohne pripraveneho dablu a jeho andelum!" A to proc? Protoze nic z toho, co ucinili ti spravedlivi, neucinili.
Lze si snad predstavit jasnejsi kriterium a zpravu o tom, co u posledniho soudu jedine plati? A to vyslovne pro "vsechny narody", bez rozdilu nabozenstvi, tedy i pro pohany. Je az zarazejici (zejmena pro zbozneho krestana), ze Jezis tu nevyzdvihuje skutky vedome cinene pro neho, jakozto Krista a tedy budouciho soudce, nybrz ucinene "jen tak", bez tohoto motivu, snad z dobroty srdce. Ti, kteri nasyti hladoveho dobre vedouce, ze tim slouzi svemu Panu, tu nejsou nijak vyzdvizeni. Nejsou vubec zmineni. Citite jak presne a prisne je to slovo Jezisovo? Chvala budiz ranne cirkvi, ze to slovo uchovala.
Nic proti tem, kteri prozivaji adventni tydny jako dobu pokani a pustu ani proti tem, kteri duchovnim zrakem naziraji mysterium vanoc jako inkarnaci (vteleni) Bozi lasky k lidem. Hloubky necich duchovnich prozitku ci zazitku nemuzeme nijak zkontrolovat a tedy ani posuzovat. V posledu vsak musi vest k tomu, co jedine na konecnem soudu obstoji. Jinak pujdou - a to doslova ­ s tim vsim k certu. Stejne, je-li mozno hure, ale dopadnou ti, kteri dobre vedeli, co maji cinit - a necinili.
Jan Kozlik - Mseno u Melnika

Navrat na hlavni stranu