Navrat na hlavni stranu

Finale Plzen: Rodina je zaklad statu
aneb
Filmy stare a zastarale
Tentokrat se mi odjezd z Toronta podaril. Bylo to sice az na druhy pokus, ale o to to bylo lepsi. Nepatrim k lidem, kteri by se pripravovali na cestu dlouho. Jeden muj znamy mel nasledujici pristup, ze vzdy zabalil tri kufry a pak jeden nechal doma. Tento postup zduvodnoval, ze kdyby mu nekdo ten kufr ukradl, ze by se musel stejnak bez nej obejit. Pravda, mne sice jednou ukradli pas a penize a take jsem to vyresil. Tak neni zapotrebi resit takove zbytecnosti jako ponozky nebo tricka. To se da vzdycky koupit na miste. V roce 1984, kdyz jsem rano v pul osme mel byt na letisti pri ceste na Olympijske hry v Los Angeles, jsem byl vecer tak unaveny, ze jsem si dal budik na ctyri rano, s pocitem, ze to zvladnu. Jenze jsem se probudil ve ctvrt na sedm a take jsem to stacil i bez taxiku. Za pet minut jsem byl na metru a v sedm jsem jiz byl na letisti.
Pravda, tehdy nechteli, aby clovek byl na letisti dve hodiny pred odjezdem jako je tomu dnes. Tentokrat, kdyz jsem zjistil, ze jiz se pred letem nestacim osprchovat, natoz se podivat na zapas Chelsea-Barcelona, jsem si pro jistotu jeste natiskl letenku a nemohl jsem uverit svym ocim: Misto data, ktere jsem mel v kalendari po nekolik mesicu cervene zaskrtnute (18. 4.), podobne jako jsme meli v detstvi cervene vytisteny 7. listopad, jsem tam uvidel malym cernym pismem datum 19. dubna. Nejprve mi polil pot, protoze jsem tomu neveril. Pak jsem se podival do pocitace a pak jsem zavolal do Nitry (dnes se to jmenuje Uniglobe) a velice nenapadne, abych nevypadal jako blb, jsem se zeptal, jestli mi to skutecne leti zitra v 18:20 a skutecne to letelo o den pozdeji v 18:20.
Najednou byl cas i na fotbal i na prochazku v High Parku. Mohl jsem to i vychutnat jako pred lety, kdyz bouchla islandska sopka. Jenze tehdy jsem prisel o ctyri dny z festivalu Finale. Tentokrat jen o jeden den aklimatizace v Praze. Zkratka necekana pohoda na uvod.

Generace Singles


V pondeli, kdyz jsem prijel do Plzne, byl festival jiz v plnem proudu. Presto jsem hned prvni den stacil zvladnout ctyri filmy a nelitoval jsem, protoze hned odpoledne byl snimek Jany Poctove Generace Singles, ktery dostal cenu Vaclava Taborskeho, kterou udeluje Nadace Dagmar a Vaclava Taborskych a Mezinarodni porota souteze dokumentarnich filmu za nejlepsi dokument autora/autorky do 35 let. Musim priznat, ze porota tentokrat vybrala spravne. Reziserka si totiz vybrala skutecne rozlicne lidi, kteri jsou sami z ruznych duvodu. I ve veku mezi tricitkou a petactyricitkou jsou zde lidi, kteri museli sledovat, jak jim partnera vyrve zakerna choroba. Vztah byl tak silny, ze ani nechteji navazat znamost s nekym jinym. Jindy se zase snazi nalezt partnera pres ruzne seznamovaci podniky, ktere jsou neuveritelne trapne.
Trochu zklamanim byl pro mne film Alice Nellis Perfect Days - I zeny maji sve dny. Film je na motivy divadelni hry Liz Lochheadove. Vypravi o kadernici, ktera chce v pozdnim veku mit dite, ale nema partnera. Jeji homosexualni pritel ma sice partnera, ale nemuze s nim mit deti. Trochu propletenec, ktery zachranuje skvelym vykonem Ivana Chylkova. Zatimco ostatni filmy Alice Nellis jsem videl i nekolikrat, tento mi stacilo videt pouze jednou.
Jedna sekce na festivalu byla venovana slovenskemu reziseru Martinu Sulikovi, jehoz film Cigan jsme mohli videt na Mezinarodnim torontskem filmovem festivalu. Zde jsem dal prednost jeho starsim filmum. Devetadevadesatiminutovy film Zahrada z roku 1995 reziser uvedl slovy jednoho polskeho kritika, ktery deli filmy na stare a zastarale. Zastarale jsou ty, po kterych po roce ani pes nestekne, zatimco stare, mohou mluvit i po sedmnacti letech. Film Zahrada k nim patri. Je to jeden z jeho nejlepsich filmu. Vypravi pribeh ucitele Jakuba a jeho otce. Jakub je pronasledovan vilnou vdanou milenkou Terezou a utika pred ni do rozpadleho domu. Film pripomina trochu slovenskeho rezisera Elo Havetu, trochu Tarkovskeho, ale hlavne je to Sulik samotny. Mistr rezie a prekvapeni. A pripocteme-li k tomu vynikajici herecke vykony tandemu otec-syn Mariana Labudy a Romana Luknara je to zazitek na ktery se nezapomina.

Zahrada


Martin Sulik dokaze mit v sobe i dostatek sebeironie a jeden z jeho prvnich filmu Neha z roku 1991 nenasel pochopeni u divaku, kterych zustalo do konce promitani pouze par. Film byl podminen dobou, v ktere vznikl. Simon se pta v uvodu filmu: "Co se stalo?" "Zbil jsi otce." Odchazi do mesta, kde se setkava s dvojici s temnou minulosti. V roce, kdy film vznikl, bylo kazdemu jasne, ze se jedna o partnersky vztah byvaleho estebaka a vladni prostitutky. Po letech, kdy vse splyva se mi nevybavila atmosfera lustraci a odhalovani agentu. Agenti take nebyli tehdy tak otrli jako dnes, kdyz jsou z nich podnikatele. Teprve, pri diskusi po filmu jsem si to vse spojil a dnes si myslim, ze film byl lepsi nez tak jak ho kritika prijala a nez jak ho prijimali divaci v Plzni.
Jednim z vrcholu Sulikovi tvorby je Klic k urcovani trpasliku aneb posledni cesta Lemuela Gullivera natocena podle deniku rezisera Pavla Juracka. Prestoze jsem film pred casem v Torontu jiz videl, stale ke mne hovori, bylo to vynikajici svedectvi o dobe pred rokem 1968 a dobe normalizace. O tom jak je reziser filmu Postavy k podpirani a jeden z nejtalentovanejsich filmaru, ktereho jsme kdy meli rozdrcen dobou.
K ne prilis dobrym dokumentum bych zaradil zaver prvniho vecera Smichov place, Brooklyn spi. Pribehy lidi z leveho brehu Vltavy a zkouseni Cechovova Racka, pod vedenim madarskeho rezisera pusobilo trochu schizofrenne a jednalo se o prilis mnoho pribehu pro prilis kratky film.
Soucasti letosniho festivalu bylo i uvedeni prehlidky polskych filmu. V jedne z mezinarodnich porot byl i svetoznamy polsky reziser Krysztof Zanussi, jehoz filmy se rovnez na festivalu promitaly. Po jedne projekci jsem se ho zeptal, zda si mysli, jestli jeho film Struktura krystalu muze hovorit i dnes na Zapade, kdy hrdina dela kompromisy kvuli tomu, aby dosahl urcite zivotni urovne, ktera se projevuje treba v tom, ze ma Vokswagen-Brouka, zatimco na Zapade to bylo lidove vozidlo. Reziser pripustil, ze urcite hodnoty a symboly jsou neprenosne.
Dokument Trafacka-Chram svobody vypravi o alternativnim umeni v Praze-Vysocanech pobliz O2 areny, kde v stare transformatorove stanici tvori nekonformni umelci, kteri treba pred Velikonocemi nahradi reklamni plakaty v sklenenych vitrinach abstraktnimi obrazy Krizove cesty. Jindy zas zpusobi na Morave kourovy vybuch, ktery pripomina explozi atomove bomby. Tento happening byl kvalifikovan jako sireni poplasne zpravy. Soud vsak umelce osvobodil. Prestoze se komercne neprosadili nakonec jejich umeni bylo vystaveno v ceskem pavilonu na svetove vystave v Sanghaji.

Poupata


Prvnim vyvrcholenim festivalu byl film Zdenka Jiraskeho Poupata. Deprese malomesta, kde vladne nezamestnanost a prace hradlare je vlastne stestim pro rodinu. Jenze rodina se rozpada. Hradlar to pravidelne sneruje domu pres hospodu, kde jsou vetsim nebezpecim nez alkohol hraci automaty a hostinsky, ktery mu pujcuje penize na hazard. Pribeh se odehrava od Mikulase do Vanoc a tragicke vyvrcholeni je na Silvestra, kdy na prejezdu, ktery hradlar hlidal, pred tim nez prisel o zamestnani, zahynou asi dve nejkladnejsi postavy - vietnamsti trhovci.
Naopak svezim optimistickym dojmem pusobi film Jana Prusinovskeho Okresni prebor - posledni zapas Pepika Hnatka. Pribeh fotbaloveho trenera, ktery nechce prozradit, ze ma potize se srdcem a vyznava skutecne nekonvencni metody treninku. Primo existencialne jako Spartan odmitne transplantaci srdce, ktere by pochazelo od Slavisty. Na charakterech hracu vidime i to, co se odehrava jinde v jinych spolecenstvich - pochlebovani, podrazactvi, zbabelost, splhounstvi. Film, od ktereho jsem mnoho neocekaval a ktery mile prekvapil.

Rodina je zaklad statu


Robert Sedlacek mne poprve oslovil filmem Pravidla lzi. Tentokrat to bylo opet prirozene a nekonvencni s filmem Rodina je zaklad statu. Byvaly ucitel pusobici v bance je obvinen z tunelovani. Rozhodne se utect s rodinou na Moravu a vyresit sve vlastni problemy, ktere po leta zanedbaval. Kdyz dorazi na Moravu, setkaji se zcela nahodne ve Straznici se svymi prateli rovnez uciteli. Primo komicke je dopadeni teto urednicke rodiny prepadovym komandem. Na druhou stranu, neexistuje priznani si viny. Chvilemi film pripomina Bergmanovu Sedmou pecet, kdy rytir zada o odklad pred smrti. I zde se zda, ze tunelar zada o odklad sveho trestu, chce poznat zakladni hodnoty zivota. Neopousti svoji rodinu. Chce otestovat svuj vztah k manzelce, k detem. Dalo by se to charakterizovat jako tunelar s lidskou tvari. Jeden z nejlepsich filmu, ktery v CR v posledni dobe vznikl.

Ctyri slunce


K tom lepsimu na festivalu patri i film Bohdana Slamy Ctyri slunce. Filmu napomaha i skvele herecke obsazeni a vykony Ani Geislerove a Karla Rodena, ktery hraje posuka mezi nebem a zemi. Silu a odpoved hleda v kamenech a stve tim sve okoli. Navic vypada jako typicky nemakacenko. V rozhodujicim momente vsak ma silu mysticky vyrvat syna svych pratel, ktery se tezce zrani pri autonehode ze sparu smrti.
Na festivalu byly i dalsi vynikajici filmy jako Lidice, ci znovu zrekonstruovany film Marketa Lazarova. Skvely dokument Epochalni vylet pana Trisky do Ruska, kdy se dovidame, co si dnesni Rusove mysli o roce 1968 a da se rici, ze po ctyriactyriceti letech se toho mnoho nezmenilo.
Posledni vecer na festivalu byl pro mne obzvlaste emotivne silny. O 22 hodine byl oficialni krest me knihy Retez blaznu. Reditel festivalu Ivan Jachim pripomnel pribeh, ktery ma ve sve knize Ivan Martin Jirous, receny Magor, kdy jsem naskocil na lod s odplouvajicimi Plastiky.

Ivan Jachim, Tomas Trusina a autor knihy Retez blaznu

Skutecnosti je, ze to bylo pri svatbe Carli Soukupa a ze mne pri tom skoku praskly kalhoty a bylo to na pokyn Vrati Brabence, ktery hral s Plastiky na saxofon.
Bylo to tedy moje druhe ucinkovani (prvni v roce 2000 uvedenim filmu a andele jeho bojovali) na festivalu a doufam, ze jeste nejakou vtakovinu nekdy spacham a ze krasne kvetiny, ktere jsem dostal od krasnych devcat nejsou posledni pred tim nez nas, jak zpiva legenda ceskeho songu Pavel Dobes, krasna devcata rozptyli.
Ales Brezina, Plzen-Praha
***
Finale Plzen rozdal ceny
Mezinarodni porota souteze celovecernich filmu rozhodla udelit hlavni statutarni cenu festivalu Zlateho lednacka v kategorii nejlepsi celovecerni film snimku Dum reziserky Zuzany Liove. Mezinarodni porota souteze dokumentarnich filmu rozhodla udelit hlavni statutarni cenu festivalu Zlateho lednacka v kategorii nejlepsi dokumentarni film snimku Laska v hrobe rezisera Davida Vondracka. Divackou cenu ziskal na zaklade hlasovani navstevniku festivalu film Vrasky z lasky rezisera Jiriho Stracha. Cena za nejlepsi herecky vykon patri na zaklade internetoveho hlasovani na www.festivalfinale.cz Davidu Novotnemu za roli ve filmu Okresni prebor. Vyrocni cenu ACFK za nejlepsi celovecerni cesky film ziskal film Alois Nebel rezisera Tomase Lunaka. Vyrocni cenu ACFK za nejlepsi dokumentarni film ziskal film Pod sluncem tma rezisera Martina Marecka. Cenu Dagmar Taborske, kterou udeluje Nadace Dagmar a Vaclava Taborskych a Mezinarodni porota souteze dokumentarnich filmu za nejoriginalnejsi dokument autorky do 35 let, ziskal film Verejne nacerno reziserek Lucie Kralove a Terezy Reichove. Cenu Vaclava Taborskeho, kterou udeluje Nadace Dagmar a Vaclava Taborskych a Mezinarodni porota souteze dokumentarnich filmu za nejlepsi dokument autora/autorky do 35 let, ziskala Generace Singles reziserky Jany Poctove.
***
Ceny studentske poroty
Cenu studentske poroty za nejlepsi celovecerni film, kterou udeluje studentska porota, si z Plzne odvazi film Nic proti nicemu rezisera Petra Marka. Cenu studentske poroty za nejlepsi dokumentarni film, kterou udeluje studentska porota, ziskal film Andelska hra reziserky Adely Sirotkove.
***
Cesko-polsky panel o distribuci: mame podobne problemy
Posledni ze serie cesko-polskych panelu se tykal predevsim distribuce. Radostne bylo zjisteni, ze v mnoha kinematografickych ohledech mame vysledky podobne jako v Polsku, i kdyz nas je ctyrikrat mene a nas trh je tedy znatelne mensi. Pocet kin v obou zemich je zhruba stejny (kolem sesti set); divaci v obou statech preferuji hollywoodske trhaky, ale maji stale vetsi zajem o domaci snimky; jak u nas, tak u nasich severnich sousedu se vloni snizila navstevnost kin; malych kin ubyva; vyrabime priblizne stejny pocet filmu rocne. Jsou tu ovsem i rozdily. Polaci se vice zajimaji o narocne filmy (napriklad snimek Agnieszky Holland mel navstevnost pres milion divaku), a zatimco v Polsku je docela dobre znama soucasna ceska kinematografie, obracene to neplati.
25. rocnik festivalu ceskych filmu Finale Plzen konci, dekujeme za prizen, kterou jste mu venovali, a tesime se na setkani s Vami v roce 2013!
www.festivalfinale.cz

Navrat na hlavni stranu