Navrat na hlavni stranu

Advent - Takovy zvlastni zacatek Noveho roku
A kdyz se priblizili k Jeruzalemu, a prisli do Betfage k hore Olivetske, tedy Jezis poslal dva ucedlniky sve, rka jim: Jdetez do mestecka, kterez proti vam jest, a hned naleznete oslici privazanou a oslatko s ni. Odveztez je a privedte ke mne. A rekl-lit by kdo co vam, rcete, ze Pan jich potrebuje, a hnedt propusti je.
Toto se pak vsecko stalo, aby se naplnilo povedeni skrze proroka, rkouciho: Povezte dceri Sionske: Aj, kral tvuj bere se tobe tichy, a sede na oslici, a na oslatku te jhu podrobene.
I jdouce ucedlnici, a ucinivse tak, jakz jim byl prikazal Jezis,privedli oslici i oslatko, a vlozili na ne roucha sva, a jej na vrchu na ne posadili.
Mnohy pak zastup stlali roucha sva na ceste, jini pak ratolesti z stromu sekali, a metali na cestu. A zastupove, kteriz s predu i s zadu sli, volali, rkouce: Hosanna synu Davidovu. Pozehnany, kteryz se bere ve jmenu Pane. Hosanna na vysostech.
Mt 21,1-9
Plesej velice, dcerko Sionska, prokrikuj, dcerko Jeruzalemska. Aj, kral tvuj prijde tobe spravedlivy a spaseni plny, chudy a sedici na oslu, totiz na oslatku mladem.
10. Nebo vyplenim vozy z Efraima a kone z Jeruzalema, a vyplenena budou luciste valecna; nadto rozhlasi pokoj narodum, a panovani jeho od more az k mori, a od reky az do koncin zeme.
Zach 9,9 ­10

Vcerejsi den se v dnesni prehoupl klidne, bez hlucneho veseli, v televizi nehrala statni hymna, a tak si malokdo vsiml, ze o pulnoci zacal novy rok. Novy cirkevni rok. A spolu s nim Advent, ta jedinecna doba, kdy ocekavame, co teprve ma prijit.
Je to velike dobrodini, ze mame cirkevni rok; v kazdem jeho obdobi se nasi pozornosti nabizeji jine udalosti a deje, zapsane v Bibli jako kapitoly a uryvky velikeho pribehu spasy. Je prospesne pro nase duchovni zdravi oddat se rytmu cirkevniho roku: leci nas to z posedlosti soucasnosti. Vsak ze vsech stran dorazeji na nas zpravy a aktuality, divame se na hruzy a dramata v primem prenosu, zijeme zivoty tech druhych, dojimame se jejich osudy, vychutnavame si jejich afery, rozhorcujeme se nad jejich skandaly. Jenze zhava soucasnost vychladne, nalehavy okamzik odezni, rozhorceni vyprcha, vysetrovani skonci vetsinou driv, nez zacalo, a co plnilo prvni stranky novin, po tom za par tydnu nestekne pes. Zijeme v dnesni dobe desne roztrzite, utrzkovite. Porad neco zarizujeme, nekomu volame a kratke textove zpravy posilame, za jizdy i v chuzi, jenom kmitame, pritom ale nic nestihame.
Komu roztekana klipovitost naseho soucasneho ziti vadi, tomu Advent prichazi jak na zavolanou. Vsak Advent, doba ocekavani na Kristuv prichod, nam pripomina, ze cas neni jen bezici pas nadeji a zklamani. Je tu v nasem svete jeste jiny pohyb nez smrakani a uvadani a upadek vseho. Je tu cas Boziho kralovstvi, v nem cosi jedinecneho nenapadne roste a dozrava, a az se ten cas zavrsi, bude to nadhera a slava, beranek s vlkem se budou past, pravda a pokoj si daji polibeni, utichne plac, nebude bolest a nebude smrt. Ten cas uz klepe na dvere, nabizi se, abychom ho vpustili i do svych diaru a kalendaru, chce se stat soucasti naseho casu, prolinat i casem tohoto pozdniho podzimu, zdravi i nemoci, lasky i zklamani, stesti i bolesti, starnuti a umirani. Advent nam pripomina, ze tu neni jenom to, co prave prozivame, co na nas ted doleha, pod cim se mozna i hroutime. Prece tu nejsme jenom my, odkazani na sve tenke duchovni zasoby a nestabilni jistoty, Je tu ten, ktery prijiti ma. On prinasi, co my sami nemame a nekoupime ani v apatyce, ani v hypermarketu. On vyprahlym dava obcerstveni, unavenym odpocinuti, skleslym chut do zivota. A s tim dobrodinim prichazi prave tehdy, kdyz houstne smog, svetla jeste ubyva a elanu ubyva, a my najednou zjistime, ze uz nejsme zdravi a dech uz se nam bude jenom kratit.
Adventni doba dovoluje jeste lepe nez jina obdobi z hloubi sveho nitra vlozit se do prosby "prijd kralovstvi Tve", pokorneji doznat nasi nedostacivost, nasi neschopnost delat neco s tim, ze den se nezadrzitelne krati. Navstiv nas, zadouci Kriste, my te potrebujeme, sami na to vsechno co se kolem nas i v nas deje, nestacime, nedas-li se nam v srdci poznat, bude v nem posmourno, jak na konci listopadu byva.
A Kristus prichazi, tise a ochotne, nase prosba uz ho zastihuje na ceste k nam. Ma k nam namireno, takze vzhuru srdce, duse at velebi Boha.
Na prvni adventni nedeli a take pred Velikonocemi na nedeli kvetnou se podle starocirkevniho rozvrhu cte v kostelich pribeh o vjezdu Jezise do Jeruzalema a tomuto obyceji jsme zustali verni i dnes. Je to jediny oddil z evangelii, ktery se v prubehu roku cte dvakrat; uz tim se naznacuje, jak je vyznamny.
Kdyz vjel Jezis do Jeruzalema, byla to velika slava, skoro korunovacni pruvod. Lide mavali palmovymi ratolestmi, radostne skandovali, ze uz je to tady, potomek z dynastie krale Davida se chopi vlady. Ale zase tak uplne ta scena od brany svateho mesta nasim predstavam o jizde kralu neodpovida. Mistr Jan Hus ve svem kazani na tento text zvlastnost Jezisova vjezdu vystihl takto:
"Kdo by se nedivil, ze pan vseho sveta nesedel na zlatem voze, oblecen v drahy zlatohlav, ze nevsedl na bujneho kone, ale na tiche oslatko? Ten, jenz sedi na cherubinu a jehoz stolcem jsou oblaka, na malickem hovadku ctvernohem jel, a neokoval penivou uzdu zlatymi kousky, a nevisely z ni leskle nite a strapce krvi barvene, v nichz se kocha svetska pycha, ale v obycejnem satu sede na oslatku .v prachu jel nebesky pan, aby nas sve pokore dobrym prikladem naucil."
Mistr Jan nam pripomnel, ze Kristus je priklad pokory; pokora tedy neni slabost, ale kralovska ctnost. A pokorny kral Kristus prijizdi na zvireti nenarocnem, pracovnim a sluzebnem. Vybira si dopravni prostredek, jakym tehdy jezdil kde kdo, celebrity a V.I.P ale urcite ne.
Ukaz mi, cim, jezdis, a ji ti reknu, jaky jsi ­ to platilo uz za staroveku. Vsak uz starozakonni prorok Zacharias ­ a nejen on ­ ocekava, ze zaslibeny Mesias svuj slavny Advent uskutecni prave na zvireti, ktere se hodi k ledascemu, ale ani trochu do bitev a valek. Vsak tento syn Daviduv je knize pokoje, tak ho tituluje prorok Izajas. Nespoleha na brutalni silu, na prosazeni sve vule ohnem, mecem a kopyty koni. Naopak, on polame luciste valecna a kone ze svateho mesta vymyti. Pravem se v staletich po Kristu budou Jezise dovolavat odpiraci nasili a pacifiste a nepravem se ho budou dovolavat ti, kdo udajne krestanske idealy sirili ohnem a mecem. Jezis nikdy ozbrojeneho nasili nepouzil a pred spojovanim pravdy a nasili durazne varoval.
A jeste jedna ohromna malickost je skryta v proroctvi Zachariasove: ten zvlastni mesiassky panovnik je oznacen jako kral zachraneny a pokoreny; tak to verne prekladaji autori ceskeho ekumenickeho prekladu.
Znamena to, ze onen knize pokoje, nez byl zachranen, prozil neco hrozneho, prosel necim temnym, byl pokoren, znecten, ponizen. Asi zazil uzkost, opustenost, bolest. Jak pri tom nevzpomenout na posmivaneho, k ukrutne pomale smrti odsouzeneho Jezise, jak pri tom nevzpomenout na vsechny lidi mucene, tyrane, na vsechny obeti zvrhlych vasni, ale i na ty, kdo zakouseji bezmoc, bolest a ponizeni, protoze je postihla zla nemoc ci uraz. Tento kral vi, co je bolest a ponizeni, tim vsim prosel, nez byl zachranen.
K adventnim biblickym textum patri i slavny Mariin chvalozpev, v nemz nastavajici matka Jezisova velebi Boha, ze pysne mocnare shazuje z trunu a ponizene povysuje, chude nasycuje dobrymi vecmi a bohate posila pryc s prazdnou. Ten, ktery prichazi ve jmenu Pane, se tedy nebude bratrickovat s vlivnymi a mocnymi, ale bude bratrem vsech, kteri ani trochu nejsou na koni, bratrem vsech chudych, suzovanych a trapenych. On nemoci nase nesl
Prave kdyz je ti zle a vsechno te depta, vsechno te boli a s uzkosti se ptas, co bude dal, prave tehdy je ti ten predivny vladce nejbliz. Ne slava a bohatstvi te k nemu priblizuje, ale prave tve ponizeni a bida. Tvoje bolest, tvoje nemohoucnost, tve umirani te cini ucastnikem jeho kralovske moci a dustojnosti. Kdyz je tvoje duse pokorena a smutna az k smrti, prave tehdy je docela blizko, blizoucko, ten knize pokoje, jehoz je moc i slava, jehoz vlada bude jednou od more k mori, od reky az do dalav zeme. Vsak uz jsme rozsvitili prvni svicku. Vlada knizete pokoje se tise a ochotne priblizuje, svetlo sveta sviti. Advent je tu. Dej se nam v srdci poznati, zadouci Kriste. Amen
27.11. 2011- kostel U Jakobova zebriku ­ Milos Rejchrt
Vysilano Ceskym rozhlasem 2

Navrat na hlavni stranu