Navrat na hlavni stranu

Adventni uvaha
Jako vsechny tradice i Advent musel nekdy vzniknout. Pry prisel do Rima nekdy v 5. stoleti z Galie, trval 6 tydnu a byl povazovan za dobu pustu. Teprve papez Rehor Veliky v 7. stoleti jej omezil na ctyri nedele pred Vanocemi. Koncit ma na Stedry den po setmeni. Postni charakter si vsak dlouho uchoval. V liturgicky zamerenych cirkvich se to vyjadruje i barvami. Fialova nebo take purpurova (coz je smes cervene a modre ve stejnem pomeru) je barva pustu a pokani a je liturgickou kostelni barvou v onech nedelich, vyjma treti nedele zvane Gaudete ("radujte se"), kdy je povolena ruzova. V protestantskych liturgickych cirkvich se vsak pro adventni nedele vzila barva jasne modra, jakozto symbol nadeje a radostneho ocekavani.
Advent, jako ocekavani prichodu (Adventus) byl vsak pry puvodne spojen nikoli s narozenim ditete-Jezise, nybrz s ocekavanim druheho prichodu Krista Krale v moci a slave. Tomu by odpovidalo, ze puvodne recky se vanocni svatky nazyvaly Epifania, coz znamena "zjeveni" . Zjeveni ve smyslu objeveni se ci vystoupeni mocneho bozstva nebo krale pred zraky shromazdeneho lidu. Pak ovsem dava smysl jak pokani, tak radostne ocekavani, tak i to slovo advent. Ocekavat prichod neceho, co se uz stalo, smysl nedava.
Byla tedy tehdy mysl lidi - u prilezitosti narozeni Jezisova - obracena do budoucnosti. K tomu, co se ma stat a co je duvodem krestanovy nadeje. Bylo to v te dobe zvlast zapotrebi. Ve staletich po rozpadu Rimske rise, kdy jednotliva mesta a kraje se stavaly koristi barbarskych nacelniku, se to mnohym jevilo jako konec civilizace a zanik sveta, ve kterem se da zit. Je treba rici, ze cirkev v tech opravdu drsnych staletich nezpanikarila, nepropadla zoufalstvi a ­ byt za cenu mnohych ustupku ­ v novych pomerech nejen prezila, ale vysla z nich nakonec posilena. To proto, ze hledela do budoucnosti s nadeji, ktera se nedesi hruz pritomne chvile. Co pro jine znamenalo konec, byl pro tehdejsi krestany jen zacatek obtizne cesty na jejimz konci je kralovstvi Kristovo.
Oproti tomu tradice adventniho vence je pomerne mlada. Zacala pred 150 lety v sirotcinci na predmesti Hamburku, kdyz vychovatel a teolog Johan Wichern povesil nad vchod do sirotcince kolo se svickami na kazdy den Adventu. Deti pak vzdy po ranni poboznosti zapalily jednu svicku. Dole byla kasicka na milodary. Zvyk se rychle rozsiril a prenesl i do kostelu, ovsem uz v dnesni podobe se ctyrmi svicemi. Svym pocatkem je to tedy gesto pro chude. A chudi se z neho raduji. Proste a dustojne. To je gesto chudych. A to je zpritomnele evangelium, nebot to je preci predevsim pro chude. Prosty a dustojny ­ oproti ponekud kycovitym jeslickam ­ je i adventni venec.
Jan Kozlik - Mseno u Melnika

Navrat na hlavni stranu