Navrat na hlavni stranu

Viktor Matejkovic a Antonin Prochazka

Odejde Matejkovic do Plzne?
Kdyz jsem po poslednim predstaveni Noveho divadla miril na svem velocipedu k St. Clair, honila se mi v hlave otazka, jestli Viktora Matejkovice jeste nekdy uvidime na prknech Noveho divadla, at jiz na Yonge Street nebo nekde jinde. V tandemu s autorem, reziserem a hercem Antoninem Prochazkou z divadla Josefa Kajetana Tyla v Plzni totiz byl tak vynikajicim partnerem, ze to vypadalo jako kdyby neprijel z Plzne jeden herec, ale herci dva. A nejen to: nemeli jsme pocit, ze se jedna o predstaveni okopirovane odjinud, naopak, bylo to predstaveni, ktere se dynamicky vyvijelo a menilo primo pred ocima. Nechybely okamziky, kdy nektereho z hercu neco napadlo a druhy na to zareagoval a najednou se objevila nova scena. Improvizace, neco zcela originalniho, co se v pristim predstaveni uz dale rozviji a pokud to nezabere, zmizi to nenavratne v evolucnim propadlisti divadelnich dejin.
Antonin Prochazka jako vynalezce Lumir a Eman (Viktor Matejkovic), idealisticky filmar, ktery si pragmaticky privydelava pronajmem sveho bytu ctvrte kategorie eticke elite naroda, spolu sdileji stejne patro v starem cinzovnim dome.

Jan Smid a Lenka Kymla


Do trojlistku, ktery muze o prestavce hrat marias, pak zapadl Honza Smid. Nechci rici, ze je divkar, ale uz po druhe se v kratke dobe k roli chlipnika beze studu propujcil. Tentokrat se jednalo nikoliv o podnikatele, ale o politika. Dokonce jsme se nedovedeli ani barvy jeho strany, jako kdyby na tom nezalezelo. Nemohli jsme tedy zjistit, jestli behem hry prestoupil zleva doprava, ci zprava doleva a z toho udelat zaver, jestli se jedna o postavu kladnou nebo zapornou.

Antonin Prochazka


Podobne divak stoji pred rozhodnutim, jestli se jedna o svedomiteho politika, ktery pod tihou zodpovednosti hleda utlou naruc zeny, kde by na kratky okamzik zakotvil, nez vypluje znovu na hladinu rozboureneho politickeho more nebo jestli se jedna o prohnaneho kurevnika, ktery pouziva politiku jako zasterku, aby tak zakryl ukajeni mrzkeho chtice.

Zazracna paruka Lenky Kimly


Filozoficky receno: jestli politik nejprve situaci zreflektoval a pak dospel k zaveru, ze je manzelstvi mozne otevrit do erotickeho viceuhelniku (jak vysvitlo z dalsiho prubehu hry) nebo jestli pouze politikou maskuje svinarnu. Jan Smid jako politik Radim nastolil otazky, divak si tedy musi sam odpovedet.
A co zeny? Jsou to skutecne jen nevinne obeti nevyhraneneho politika? Nebo se jedna o prohnane vypocitave mrchy, ktere jdou jen po penezich?

V. Matejkovic a L.Kimla


Nic neni cernobile, jak potvrzuje v zaveru i vyrok pani Plache (Dasa Belacikova): "Svet je tak krasne barevny." To vsak rekne az pote, co dostane bryle vynalezce Lumira. Je pravdepodobne, ze nase noviny navrhnou Lumira za tento vynalez na Nobelovu cenu za fyziku. Kazdopadne citime zadostiucineni, ze se jiz po nem jmenuje ulice Lumirova v Praze-Nuslich, pobliz namesti bratri Synku. Pesimistickeho skarohlida v hledisti napadne, ze se jedna pouze o bryle mameni, jak jiz psal v 17. stoleti Jan Amos Komensky.

J. Smid


Dalsi otaznik je nad Lenkou Kimlou. Pracuje jako sportovni hlasatelka pro verejnopravni televizi nebo se jedna o komercni TV, ci o nejaky sportovni kanal?
Pokud by se jednalo o prvni variantu, pak se jedna o nezodpovedne utraceni penez koncesionaru, protoze v pracovnim volnu by mela sportovni redaktorka studovat tenisove zebricky, fotbalove transfery ci hokejove soupisky. V druhem pripade se naopak jedna o aktivitu z hlediska komercni televize pozitivni, o tzv. lobbing. V tretim pripade se jedna o posetilou cinnost a mareni casu. Kariera vzhuru ve sportovnich kanalech se nedela pres politika, ale vetsinou pres fotbalistu, nejlepe leve kridlo ci brankare nektereho z prednich tymu. Vzdyt jiz pred ctyriceti lety se rikalo, ze brankar a leve kridlo jsou nejvetsi cvoci v muzstvu. Pres ne pak lze ziskat nejvic uzitecnych informaci, ktere lze pouzit, ale nikoliv pres politiky; ti jsou v teto oblasti plonkovi a jsou na stadionu vetsinou odsouzeni do role cumilu, ktere televizni kamera zabira maximalne pri preruseni hry.

Zuzanka Novotna a neviditelny Jan Smid


Bez otazniku vsak zustava tanecni vystoupeni Lenky Novakove. Jednim slovem - skvele. Ovsem i zde se objevuji eticke otazky, kdyz jako svazacka svadela (zde jsem teprve pochopil pravy vyznam slova svazacka, spravneji cesky by vsak melo byt svadecka) jeste nedospeleho uhroviteho Lumirka.
Zuzanka Novotna byla odsouzena v roli milenky do role nahradnice nebo-li becka. Jeji prirozene kverulantstvi a prostorekost ji vsak nedovoli se s touto roli smirit a zastini pri tiskove konferenci nejen kolegu Petra Kohouta, ale i tiskoveho mluvciho Hejneho (Martina Bonharda), ktery v rozruseni odmitl pri poslednim predstaveni dat slovo nasim novinam Satellite. Omluvou mu muze byt pouze to, ze my jsme se o slovo ani nehlasili.

Lenka Novakova jako baletka


Otazek je tedy vice nez dost, ale ta hlavni je, jestli Viktor Matejkovic ci Jan Smid nebo i nektera z puvabnych divek ci tanecnic zustanou v Torontu nebo se premisti na profesionalni scenu do Plzne ci Prahy nebo jineho krajskeho mesta.

Lenka Novakova jako svudnice


Predstaveni hercu Noveho divadla spolu s Antoninem Prochazkou by takovy test zrejme sneslo a mozna, ze kdyby prijeli po takovem zajezdu zpet a hrali znovu, videli bychom predstaveni, ktere by se dale rozvinulo. V tom je divadlo jiz od antiky pres Shakespeara po dnesek nenahraditelne zadnym digitalnim mediem.
Ales Brezina

Lobbista Martin Bonhard, Jan Smid a jeho manzelka Radka Tamchynova

 

Navrat na hlavni stranu