Navrat na hlavni stranu

Tri kratka zamysleni o Hot Docs
Ve stejnou dobu jako plzensky festival Finale probiha na jare i festival Hot Docs. Filmy, ktere jsem videla na tomto letosnim torontskem festivalu dokumentarnich filmu spojuje jedno zvlastni tema ztraty a u filmu, ktere jsem nevidela naznacuje program podobne zamereni. Je to shoda okolnosti nebo prirozeny efekt globalizace a zpusobu komunikace, ze jsou vsichni tak vzajemne propojeni a ovlivnuje to inspiraci, ci volbu nametu filmaru? Mozna, ale urcite v tom hraje roli duch doby, ktery jej reflektuje a festival Hot Docs poskytuje vybornou prilezitost sahnout si na tento puls.
Prvni z filmu, ktery me oslovil byl film rezisera Nicholase Shermana Soundtracker o Gordonu Hemptonovi, ktery se jiz v mladi zacal zabyvat nahravanim zvuku zivota nejen v prirode, ale i ve meste. Mlady filmar s kameramanem cestuji a zachycuji jeho pribeh. To vse na nas pusobi prekvapivou silou zachycenych zvuku. Zaroven divaka zasahuje filozofie pokory, uzas pred stvorenim, uvedomenim si krehkosti a jedinecnosti zvuku prirody. Po shlednuti filmu nas cekalo jeste jedno prekvapeni. S reziserem se objevil i sam Gordon Hempton. Diskuse s nim byla tak zajimava, ze by zaslouzila nastartovat dalsi dokument.
Film Osadne je o nejvychodnejsi vesnici Evropske unie. Jde o malou rusinskou vesnici v nejzazsi casti vychodniho Slovenska, ktera vlastne vymira. Starosta, knez a politicky predstavitel spolu s obyvateli Osadneho chteji udelat neco pro zviditelneni vesnice a zlepsit situaci do budoucna. Pozvou zastupce Slovenska u Evropskeho parlamentu na navstevu, kde se ho snazi presvedcit, jak by se vesnice mohla zviditelnit, zpristupnit turistum a take stat se duchovnim centrem. Pribeh se rozviji dal, ze tri predstavitele Osadneho odjedou na pozvani do Bruselu, kde velice rychle pochopi, ze poslanci EU jsou hlavne velmi vymluvni a nadeje na dotace se rychle rozplynou. Film je smutny, ale zaroven plny humoru a vzacne uprimny.
Zvlastnim zamyslenim nad vlivem stareho umeni je dokument o obrazech Jana Johannese Vermeera a vlivu na dnesniho cloveka - Views on Vermeer (Twelve Short Stories). Reziser Hans Pool spojil dvanact rozhovoru, spise monologu fotografu, filozofu, umelcu ci obchodniku s obrazy na tema proc a jak vzrostl zajem o Vermeerovy obrazy od pocatku dvacateho stoleti az po dnes. Mezi krasne dokumentovanymi zabery na Vermeerovy originaly se prolinaji lide dneska, kteri ruznymi zpusoby a z ruznych duvodu Vermeerovo umeni miluji anebo jsou jim az posedli. Jejich postrehy, interpretace a hlavne zajimave pohledy ze soucasnosti do Vermeerova sveta prozrazuji mnohe a nastavuji zrcadlo nasi soucasnosti. Je to fascinujici experiment a doufam, ze ne posledni. Jednim z hlavnich duvodu, cim Vermeerovy obrazy pritahuji je hlavne jakysi vnitrni pokoj. Neco, ceho podle slov jednoho ze soucasnych umelcu se nam nedostava, co tomuto svetu chybi. Touha po klidu a otazky, odkud ta klidna krasa a jak tu klidnou krasu Vermeer nasel. Je dosud pritomna, skutecna? Je nam stale jeste dostupna? Neni jen na nas objevit ji a prijmout ji? Tento film, podobne jako i jine, naznacuje krehkou, ale zaroven realnou nadeji, ze ano!
Maria Gabankova - Toronto

Z filmu Osadne

 

Navrat na hlavni stranu