Navrat na hlavni stranu

Beneficni vecer Nove Vize, Tri vlny a Zivot je jen nahoda
Program, ktery jsme mohli videt ve ctvrtek 10. prosince 2009 cili v den Lidskych prav, mel krome pekne hudby i prvky, ktere se svym zpusobem tohoto tematu tykaly. Mohli jsme slyset Jezkovu hudbu, ale hlavne videt vystavu o zivote a dile Jaroslava Jezka. Talentovany hudebnik, ktery byl temer slepy, se mohl projektovat a zit ve sve vlasti az do zacatku druhe svetove valky. Pak nastal exil, v kterem Jezek umira.
Na Jezkuv exil neprimo navazoval i film za jehoz realizaci stoji Marketa Resovska z TV Nova Vize Tri vlny. Nutno rici, ze to byl velice nevdecny ukol, ale Markete se podarilo neco zajimaveho, co snad ani nechtela. Film neni ani tak dokumentem o dobe minule, ale o tom, jak tuto dobu vidi clovek, ktery prisel v druhe polovine devadesatych let do Toronta. Proto mnozi z tech starsich maji pocit, ze tam mel byt ten nebo nekdo jiny, kteri urcovali zivot v Kanade. Kazdy z nas zna nekoho jineho, pohybuje se v jine skupine lidi, ne vsichni zili pouze v Torontu a Toronto nebylo vzdy centrem krajanskeho zivota. Tezko si lze predstavit valecnou generaci bez Bati a Batawy. Vancouver bez dr. Krajiny, Ceskoslovenske sdruzeni bez Jiriho Corna a Milose Suchmy, krajanskou televizi bez Arnosta Wagnera ci Josefa Mary, Nove divadlo bez Ferdy Culika, Montreal bez Velana, ci jakym fenomenem byly pro Toronto ceske a slovenske kostely, Sokol, Uragan Toronto nebo pan Dufek vcele legionaru
Ovsem tohle je neco, co Marketa zna pouze z doslechu, co sama neprozila a navic mela na cely film pouze padesat minut, pri tom mela, jak sama rika 30 hodin materialu. Ten, kdo se nekdy pokusil o podobny projekt vi, jak je to obtizne a zaroven nevdecne. Tvurce se pak uchyli k tomu, ze projekt natahuje, chce tam dostat kazdeho a tim se stava cely film nepouzitelnym a divaka po chvili zacne nudit. Druhym nebezpecim je, ze chce do kratkeho casoveho useku dostat vsechno. Je to neco, jako kdyz nekdo z vrtulniku vyfoti sletove cviceni, aby tam byli vsichni cvicenci. Takova fotografie take nefunguje jako skupinove foto. Temto dvema uskalim se tvurkyne filmu vyhnula a udelala dobre.
Film je dulezity i pro starsi generaci, aby pochopila jak je nutne urcite vzpominky predavat. Vzdyt prave na generaci predvalecnych emigrantu vzpominaji jejich deti a tezko by vzpominaly, kdyby nebyly prave v ceskem prostredi. Na filmu se svym zpusobem totiz podepsalo rozdeleni Ceskoslovenska, ktere je dnes realitou a tak tam chybel i silny slovensky element v ceskoslovenskem kontextu. Dnes bychom si asi pod pojmem tri vlny emigrace predstavili emigraci posrpnovou, osmdesatych let a polistopadovou a v padesatych letech by to byly zase jine tri vlny: predvalecna, valecna a povalecna. Film, ktery jsme videli je tedy pouze kaminkem v mozaice a budme vdecni za nej, protoze z nekterych obdobi nemame zadny doklad a diky internetu a e-mailum se toho ani o dnesni generaci mnoho nedochova.
Ales Brezina

Z vystavy

Antonin Kubalek

 

 

 

Navrat na hlavni stranu