Navrat na hlavni stranu

Sentimental journey
Ac je moje zena, ktera se veru neminula povolanim, jiz par let v penzi, nemocnice telefonuje bezmala denne, aby prisla zaskocit nebot zdravotnictvi dneska neni v Kanade jako pred mnoha lety.
Letos je tady ve Vancouveru zima prebohata na snih, dest a namraza zneprijemnuji jizdu autem. Protoze jsem prece jenom zkusenejsi ridic nezli ona a navic neproduktivni penzista, casto ji do prace vozim nasim nenarocnym a jedinym automobilem Toyota.
Stejne tak tomu bylo i dnes. Podivana veru neobvykla. Po mnoha dnech vydatneho snezeni, na ktere jsem musel reagovat nekolikerym odklizenim, zacalo dnes prset, jakoby belzebub chtel skodolibe narusit belostnou atmosferu vanocniho casu tak na snih stedre, ktery ted na povrchu zcernal. Tedy, jen naprosto nenasytny ridic muze si v takove situaci za volantem libovat. K tem ale ja nepatrim.
Nase jednoducha Toyota je ale vybavena i autoradiem. A diky nemu ta moje nedlouha cesta pro zenu, promenila se v jakousi pripominku nadhernych casu, ktere mi v mysli zustanou asi navzdy.
Jak malo nekdy staci, aby se jeden ocitl v jinem case, ano, v minulosti! A jako po neviditelne niti pak nad propasti vsednosti navracel se k nim. Casum ojedinelym, neopakovatelnym. Casum, kdy na smutek vlastne ani nezbyl cas. A nebyl k nemu ani dostatecny duvod! K tem prvnim letum pobytu v Kanade.
Z autoradia zneli saxofonista Frazer McPherson s vybornym kytaristou Oliverem Ganonem. A tu pojednou navratil jsem se do te destive soboty, dva tydny pote, co jsem nas druhy domov Winnipeg vymenil za treti Vancouver a vesel do podlouhle mistnosti Railway clubu v srdci mesta.
Sotva jsem si objednal pivo, na malem prostoru na konci toho utleho salku zacali hrat. Ti dva. A v kratke chvili jsem vedel, ze kdyz nic mi tady nebude blizke, pak tedy jazz jak jej hrali tito dva muzi. Vysoky, sofistikovany McPherson a podsadity, neustale se mirne pri hre usmivajici kytarista Oliver Ganon. Ve svem laickem odhadu jsem se nemylil. Brzy mi bylo zrejme, ze to jsou jazzmani meho srdce. Mistri main streamu, swingu, melodickych improvizaci.
A tak tohle poznani bylo navdavkem k nadherne okolni prirode, horam, oceanu. A zimnimu pocasi sice destivemu, ale nikoli krutemu jak v Manitobe.
Nejsem odbornikem na jazz jako treba Lubomir Doruzka nebo Josef Skvorecky. Ale mam tu muziku rad a je mi, priznam se, blizsi nez hudba klasicka. Hloubku a mnohotvarnost klasiky ocenuji, obdivuji, ale jazz, ten mi obcas sevre srdce, uvede do nalady podobne alkoholickemu opojeni. Snad je to onou svobodou, improvizaci, ktera je podstatou jazzu. (Drogy jsem zatim nezkousel, krome par sluku marihuany a to bez valneho prijemneho ucinku).
Jel jsem tou destivou noci, lilo a jel jsem velmi pomalu, aby snad motor nerusil saxofon Frazera McPhersona a kytaru jeho kolegy. A pral jsem si, aby ta cesta k mistu zamestnani moji zeny jeste dlouho neskoncila a aby z radia znely dalsi skladby v podani tech dvou jazzmanu.
A napadlo me, ze jsou to asi oni, kteri krome te nadherne okolni prirody a oproti Manitobe vlidneho pocasi, potvrzuji mi, ze rozhodnuti prave sem, k Pacifiku se po letech presunout, bylo spravne.
Je mnoho vynikajicich jazzovych saxofonistu a vsem s pozitkem nasloucham. Ale co jsem si uvedomil uz tehdy, te prvni odpoledni nedele v Railway Clubu, je ona osobitost saxofonu pana McPhersona, a hlavne ... jeho nadherne melodicke improvizace. A prave tento fenomen je to, co cini jazz jazzem.
Bohuzel, je to uz rada let, kdy tento saxofonista meho srdce zemrel.
Tehdy v Raiway Clubu jeste v prestavkach odpaloval jednu cigaretu od druhe.
Pak uz zadnou ani nezapaloval.
A ted, po radu let, jeho saxofon muzu slyset jen ze zaznamu...
Vladimir Cicha - Vancouver

Navrat na hlavni stranu