Navrat na hlavni stranu

W. Cole Matka a díte - socha z damske obuvi

Kdyz se stadion vrati na sidliste a galerie do mesta
Ivan Bunin kratce pred tim nez emigroval z Ruska si stezoval, ze je najednou v zemi tak strasne neutulno. Mel pravdu. Stejny pocit jsem mel v sedmdesatych letech v Praze. Prestoze zde byla spousta krasnych staveb, nelakaly mne. Radeji jsem se potloukal starymi Vrsovicemi, Zizkovem, Karlinem. Tam jakoby zustavalo neco, co melo dusi.
Nedavno jsem zavital ve Vrsovicich do hospody "U Osvaldu", kam jsem chodil svemu otci pro pivo. Chtel vzdycky trictvrte, coz byla jedna velka a jedna mala desitka. Vetsinou to stalo dve koruny. I rekl jsem majitelce, ze jsem sem chodil tatovi pred padesati lety pro pivo, ze tam u toho stolu sedaval domovnik Schönherr a pod schody ze byla trafika. Podivala se na mne, co to melu a spechala dal za svymi ksefty.
Tezko jsem ji mohl vysvetlit, ze to byla jedna ze dvou hospod siroko daleko, kam se dalo chodit na pivo nebo dokonce si jedno dat pred fotbalem nebo snad dokonce i po nem. A pri tom kazdy zapas to byla udalost, o ktere se u nas na sidlisti dlouho diskutovalo. Tak dve tri hodiny pred zapasem se v ulici objevili prvni chodci s destniky, kteri mirili ke stadionu. Behem pul hodiny proud lidi zesilil, az se zmenil v dav. To uz jsme museli byt na stadionu, nad jednim ze dvou tunelu nebo, kdyz jsme prisli pozde, museli jsme az dolu k plotu, abychom neco videli. Pamatuji se, ze kdyz jsem byl na svem prvnim zapase v roli platiciho divaka (pred tim jsem tam byl hodnekrat pouze v roli cumila, ktery podlezl plot nebo prolezl mrizi u vchodu,) videl jsem tam chlapce asi stejne stareho jako ja ve vozicku. Pozdeji jsem se dovedel, ze se jmenuje Peta. Peta nechodil, nemluvil, ale miloval fotbal. Casem si vybojoval misto u pulici cary. Jednou ho chtel rozhodci vykazat do patricne vzdalenosti, ale setkal se s takovou nevoli divaku jako pri nejhorsim faulu, a od sveho zameru upustil.
Pul hodiny pred koncem zapasu se objevil prvni nespokojenec, pesimista, ci neprejicnik, ktery opoustel stadion a miril na tramvaj. Kdyz byl stav nepriznivy, davy opoustely stadion i pet minut pred koncem, pak visely na tramvajovych tycich a ve Vrsovicich se objevovala cisla tramvaji, ktera jsme tam nikdy jindy nespatrili. To se behem let nejak vytratilo. Stadion zpustnul. Hralo se na Strahove. Zdalo se, ze je ta slavnostni atmosfera nenavratne pryc.
A presto pred casem to zacalo znovu bublat. Lide si zacali povidat, ze se bude stavet, nebo ze se uz zacalo stavet, ci ze se nestavi, ze stavba vazne nebo ze to docela slusne pokracuje. A najednou to tu bylo. Byl tu novy stadion a lidi se nemohli dockat. A ackoliv se zde melo zacit oficialne hrat az na podzim, atmosfera a ocekavani byly tak silne, ze se to risklo a hral se zde jiz posledni jarni zapas. Malokdy se lide tesili na novou stavbu jako tehdy. A v predvecer zapasu jsem potkal u vchodu starsiho muze, invalidu v trikolce, ktereho doprovazela nejaka pani. Pozdravil jsem ho "Nazdar, Peto!" A pani mne vysvetlila, ze Peta ma strach, jak se tam zitra dostane, protoze pro nej je to vsechno nove. Do mesta se vratilo, mozna jen na chvili, to utulne neco, co nenahradi ani ten nejlepsi televizni prenos ligy mistru.
Spousta staveb hotelu, kongresovych center, obchodnich domu, ale i treba stavba Kralovskeho ontarijskeho muzea, Torontske opery ci Air Canada Centre mne nechavala chladnym, prestoze menily tvar mesta, ale z nejakeho zvlastniho duvodu toto neplatilo o Ontarijske galerii - Art Gallery of Ontario. Tentokrat jsem opet jezdil okolo a rikal si, jak to muzou stacit, ze se to nehybe A pak konecne k tomu doslo a najednou je tu budova, kde clovek muze opet spatrit impresionisty Alfreda Sisleyho, Clauda Moneta, ale i zcela novy obraz od Paula Gauguina, ci Rubense a pak, co nasince obzvlaste potesi, mezi velikany nalezne rodaka z Opocna Frantiska Kupku (1871-1957). Jeho Studii okolo bodu AGO zakoupila v parizske aukci diky financnim prostredkum z nadaci Nory Harrisove a Marvina Gelbera. Neni to vsak jedine misto, ktere nam pripomene neco od nas? jsou zde mj. i fotografie Josefa Sudka (1896-1976) Portret a Kvetina v okne a portret od Frantiska Drtikola (1883-1961).
Pamatuji se, ze kdyz jsem prisel do Kanady, tak jsem vedel, ze jediny obraz od Oskara Kokoschky (1886-1980) je v Narodni galerii. Zasel jsem tam a bylo mi receno, ze je v depozitari, ale na pozadani mne obraz ukazali. Potesitelne je, ze nova AGO ma mnohem vetsi vystavni prostory a ze zde ukazuji velkou sbirku Group of Seven, a to jak obrovske obrazy Lawrena Harrise, tak i mensi oleje, ktere byly doposud pouze v zasuvkach. Jedna mistnost je venovana kanadskemu maliri Williamu Kurelkovi (1927-1977), ktery dokazal zachytit atmosferu na preriich. Jeho humor a zaroven spiritualita ma svoji zvlastni silu.
Ne prilis stastne je spojeni italskych socharu s novodobymi az kycovymi porcelanovymi figurkami, ci podobny pokus o spojeni starych mistru s jakousi moderni abstraktni kresbou ci televiznimi obrazovkami. Chapu poselstvi, ze stari mistri maji co rici i dnes a na druhou stranu i van Gogh nebyl uznavan ve sve dobe, ale stale si kladu otazku nad budovou Royal Ontario Musea, kdy se moderni krychle vlamuje do stare kamenne steny. Ano takovy je zivot, prolinani noveho a stareho. Jenze musi to byt za kazdou cenu? Musel se tento predvidatelny trend objevit prave zde?
Naopak velice pekne pusobi moderni sochy, obzvlaste, kdyz je pouzit ke konstrukci material jako boty ci soucastky kol, jak to muzeme videt u soucasneho americkeho vytvarnika Willie Cola. Pritom mistnost, kde jsou sochy Henry Moora (1898-1986) zustala zachovana. Skutecne pohadkova je severni stena, kde se pripravovala instalace drevenych soch a kde mame pocit jako bychom byli primo na Dundas Street.
A co se zatim delo na ulici Dundas? Jeste pozde vecer jsem videl fotografy, kameramany a novinare, jak porizuji snimky nove galerie. Po case si mesto na novou budovu zvykne a budou zde fotografovat pouze turisti. Kdosi napsal, ze vsechna mesta jsou stejna, rozlisujeme je pouze podle nekolika charakteristickych staveb. Budova Art Gallery of Ontario, podle architekta Franka Gehryho, bude patrit ke stavbam, ktere urci identitu tohoto mesta. Kdyz nektera stavba zpusobi, ze se lidi do ni tesi, ze maji pocit utulnosti, pak je to dobre, i kdyz jde treba jen o stadion. Ale kdyz k tomu dopomuze galerie, pak je to dvojnasob dobre.
Ales Brezina

J. Sudek: Kvetina v okne meho atelieru

© AGO

Navrat na hlavni stranu