Nove divadlo uvedlo hru Ostre sledovane vlaky
Vlak, ktery projel jevistem
Kdyz jsem v patek vecer odchazel z divadla, uvedomoval jsem si,
ze nadrazi ma sve vlastni zakonitosti, ze je to svet sam pro sebe.
Snazil jsem se vybavit si rozhlasove a divadelni hry nebo filmy,
ktere se odehravaji na nadrazi ci nadrazickach a nakonec jsem
si vybavil tri. Shodou okolnosti dvakrat zde byla rumunska konexe
a pak Hrabalovy Ostre sledovane vlaky.
V sedesatych letech to byla rozhlasova hra a pozdeji i film
Bezejmenna hvezda. Pribeh starnouciho profesora, ktery
se setka na venkovskem nadrazi s bohatou damou, ktera vsak nema
u sebe nic nez zetony pro ruletu. Nabidne ji nocleh. Setkani znamena
na malem mestecku zaroven skandal a spolecenske znemozneni. Na
nadrazi se totiz potkavaji lide z ruznych spolecenskych vrstev,
ruzneho vzdelani, ruznych zkusenosti. Nadrazi ma svuj rad, svoji
presnost. Lide maji zodpovednost. Je to svet sam pro sebe. Zaroven
vsak je to svet otevreny, kde je mozne videt pod poklicku.
Nevim, jestli mlady rumunsky reziser Christian Nemescu znal Hrabalovy
Ostre sledovane vlaky, ale ctyricet let po tomto filmu
vznikl film podle skutecne udalosti California Dreamin'
o vypravcim, ktery odstavi vojensky vlak NATO smerujici do Jugoslavie.
Pres vyhrozovani a zastrasovani tvrdi, ze vlak nema spravne celni
papiry a tudiz, ze nemuze jet pres hranice. Nektere sceny jsou
velice podobne prave Menzlovu filmu. Christian Nemescu vsak tragicky
zahynul pred dokoncenim filmu a tak lze tezko zodpovedet otazku,
jak ho ovlivnil prave tento oskarovy film.
O tom, ze film Ostre sledovane vlaky stale neco ve filmovem
svete znamena svedci i skutecnost, ze byl nedavno znovu uveden
na Torontskem mezinarodnim filmovem festivalu. Film je vsak zakonzervovan
a neda se s nim nic delat. Porad mame pred ocima mladeho Vaclava
Neckare. Svym zpusobem vypravi nejen o valce, ale hlavne o sedesatych
letech, kdy najednou hrdinove nebyli cernobilymi figurkami z Neme
barikady, ale byly to barevne postavy, ktere mely svoje problemy,
sva ega, sve touhy, ale i neresti. To vse se odehrava v mikrokosmu
na nadrazi - prostopasny vypravci Hubicka, ci s pubertou se vyporadavajici
Milos Hrma, zatimco sporadany prednosta jde i v teto dobe po kariere,
po "inspektorske zahradce". Je zde neposlusnost i vzdor
vuci autoritam a podobne jako ve filmu Christiana Nemesca se tento
odpor objevuje nekde, kde bychom to necekali.
Adolf Toman se tedy pokusil hned o nekolik veci. Troufl si udelat
vec, kterou vsichni v sale znali a vzal na sebe riziko, ze lide
budou srovnavat ctyricet let stary film s divadelni hrou. Zde
byli obzvlast v nevyhode Martin Bonhard, Radka Tamchynova a Zuzana
Novotna. Priznejme si, ze nahradit tehdejsi spickove herce neni
snadne.
Bylo proto stastne, ze se reziser nedrzel filmove predlohy, ale
ze udelal neco noveho. V divadelni hre na rozdil od filmu se vse
odehrava na nadrazi. Razitkova scena se prolina se zaverem. Milose
Hrmu nezastreli z vlaku, ale pri razii na nadrazi. Pritom umira
dvakrat. Jednou pred prestavkou v osobni tragedii, po druhe skutecne
v zaveru hry.
Skutecne vztah prednosty s uniformou podelanou od holubu a uhlazeneho
vypravciho nemohl byt lepe dokumentovan i generacne nez Tomasem
Maskem a Janem Smidem, a v divadle nezustala jedna tvar vazna,
kdyz Jana Fabianova cpala siskami husu, ktera byla skoro jako
ziva a Martin Bonhard za ni prisel se svymi erotickymi problemy.
Predstaveni melo pritom spad, divak se tesil, jak se herci vyporadaji
s dalsimi zapeklitymi ukoly. Na scene byly dve funkcni struktury,
dve leseni: vlevo semafor (misto dramatu a tragedie), vpravo holubnik
(zde se odehrava komicky karierni prednostuv vzestup).
Nezapomenutelna scena s razitky L. Kimla a T. Masek
Vypravciho Hubicku hral Honza Smid
Dasa Belaacikova, co by starostliva matka
Nemravna sestrenka Z. Borovjakova
Milos Hrma (Martin Bonhard) prisel za pani prednostovou (Jana Fabianova)
Dve negativni postavy Rada Zdenicek (Ivan Razl) a pobocnik (Josef Kozelka)
Nestastna Radka Tamchynova
a naopak uspesna Viktorie (Zuzanka Novotna) v eroticke scene s Milosem Hrmou
Uredni vysetrovani znesveceneho razitka
Tragicky konec Milose Hrmy
Adolf Toman, ktery Nove divadlo pred
ctyriceti lety v Torontu zakladal, reziroval stejnou hru pred
mesicem v divadle v Nymburce. Mel proto moznost obe predstaveni
porovnat:
AT: Torontske predstaveni se divakum libilo. Ten potlesk
nakonec to ohodnotil docela hezky. Obe predstaveni, jak torontske
tak nymburske, se moc od sebe nelisila. Zde videli herci na videu
nymburske predstaveni. Myslim si, ze v Nymburce budou prekvapeni,
az uvidi vykony z Toronta a jak jsou zde dobri herci.
ABE: Proc prave Ostre sledovane vlaky?
AT: Mam rad Hrabala a okoli Nymburka - Kersko, kde
pusobil. Delal jsem jiz Postriziny a Obsluhoval jsem
anglickeho krale. Ted jsou to Ostre sledovane vlaky. Nejak
jsem se v nem nasel a delam ho rad.
ABE: Nemel jsi strach z toho vzit vec, kterou lidi znaji?
AT: Sel jsem k puvodnimu textu a snazil jsem se chytnout to
trochu jinak nez Menzel ve filmu. Scenar pak upravil V. Nyvlt
a ja to pak jeste trochu proskrtal a zprehazel. Hrabal totiz dava
reziserovi licenci, ze si s tim muze pohrat.
Adolf Toman po premiere pri rozhovoru
pro nase noviny
ABE: Jak te napadlo dat vsechno do jedne mistnosti na nadrazi?
AT: To je prave to pekne na Hrabalovi, ze tam muze hrat vsechno,
ze se mohou prostredi prolinat a pri tom se nemusi menit scena.
ABE: V cem se Nove divadlo zmenilo?
AT: Nekteri mladi herci se vyhrali a jsou mnohem lepsi
nez v minulosti. Ze stare gardy mne chybi Bohous Maca, to byl
herec, na ktereho jsem mohl vzdycky spolehnout. Tomas je stale
skvely. Ale diky tem sikovnym mladym to divadlo muze pokracovat.
ABE: Myslis, ze by Nove divadlo obstalo v konkurenci
v Cechach? Chtel bys udelat takovy experiment?
AT: To by byl zajimavy experiment. Muselo by to byt neco
specifickeho a pak s tim jet do Prahy. Dnes je o takovou spolupraci
v Cechach zajem.
ABE: A tvoje nejblizsi budoucnost?
AT: Skoncil jsem funkci namestka ministra kultury a ted se
venuji EXPU 2010 v Sanghaji. Pripravuji cesky pavilon na svetovou
vystavu.
Ales Brezina