Navrat na hlavni stranu

Hlavni strana Noveho divadla

Archiv Noveho divadla

Zuzka Znasikova-Martinkova

Jiri Skoda opet nalezl identitu
Jestlize Rude pravo melo motto: Proletari vsech zemi spojte se! Pak heslem nasich novin od jejich vzniku pocatkem devadesatych let minuleho stoleti bylo Dobesovo Zpatky do trenek. Text jeho protest songu je ideove jasny:
Jak z vypiteho piva lahev se vraci,
jak od jihu ptaci, jak do potoka raci,
jako jaro do krajiny modrych pomnenek,
jak vraceji se investice napriklad z ropy,
jak vychod se vraci do Evropy
my ze slipu vracime se zpatky do trenek.
Tato otazka se vznasela i nad poslednim predstavenim Noveho divadla Amoriada. Existencialni otazka, jestli se jednalo o predstaveni progresivni az moderni nebo o vec zpatecnickou, rekneme reakcni, trvala zhruba do trech ctvrtin predstaveni. Mnoho nechybelo a ani jsme odpoved na tuto otazku nedostali. Jak jsme se dovedeli ze zdroju blizkych divadlu. Jiri Skoda totiz nemohl dolicny predmet nalezt. Po chvili patrani ho vsak prece jen pod posteli objevil. Nastal okamzik napeti a pak jsme dostali nezbytnou odpoved: Jiri Skoda objevil trenyrky. Nebylo pochyb o tom, ze se jedna o bile trenyrky jake nosi fotbaliste Realu Madrid. Pravda pri nedelni ctvrte reprize jiz byly znacne opotrebovane, coz nemeni nic na skutecnosti, ze reziserka Zuzka Martinkova-Znasikova sla, netvrdime, ze spravnym, ale s jistotou lze rici, progresivni smerem.
Vsak take v zapeti je tato panska soucast odevu pouzita jako damsky cepec. Jiri Skoda vsak stoji pevne na poznane pravde. Nenecha se oblafnout a trva na tom, ze se jedna o panske trenyrky. Jeho odvazne srdce jde tak daleko, ze po vzoru nasich husitskych predku bere zbran a v zaveru predstaveni na letajiciho andela Dominika nekolikrat vystreli. Opet nevime, co tim sleduje. Jestli je to pouhe ignorantstvi, kdy nerozlisil nadpozemskou bytost od obycejneho letavce. Ci naopak jestli se jedna o antickeho hrdinu, ktery se neboji podobne jako Odysseus pri svych cestach stretnout se s bohy.
Tezko si lze predstavit, ze by takto mohlz zafungovat pouhe slipy. Jiz v zminenem obdobi devadesatych let minuleho stoleti to vysvetlil Pavel Dobes v nasledujici sloce:
Kdyz s damou chces prozit nezny sen,
pak pres balkon jses vyhosten
a ve slipech jdes nocni ulici,
v trenkach je to hned jina,
v trenkach jdes jak z kasina,
uz ti chybi jenom chleba s horcici.
Amoriada mela jasny ideovy nadech a pokud by nekdo tvrdil, ze se jednalo o prazdnou dekadentni komedii je na omylu. Vzdyt mnohe pribehy psal sam zivot. Pamatuji se, ze nas ucitel elektrotechniky jakysi Emanuel Konfrst chtel donutit meho spoluzaka Jiriho Vocku, aby mluvil hlasite. Ten vsak nescetnekrat dokladal, ze ma slaby hlasovy fond. Pri jednom souboji mu bylo nakazano, aby volal o pomoc. I ozvalo se tiche stenani: "Pomoooç!" Zrovna tak jako v zacatku predstaveni na jevisti Noveho divadla. Myslim, ze tech souvislosti se zivotem bylo ponekud vic. Jestlize Dominik nepochodoval v zaveru predstaveni s chlebem s horcici, pak jsou k tomu dva duvody. Jednak ztratil pravdepodobne trenyrky, ktere se staly majetkem Jiriho Skody. Druhou moznosti je, ze jako nadprirozena bytost skutecne odletel a Jiri Skoda ho svou brokovnici nezasahl. A opet se kladou dalsi a dalsi otazky: Mel Jiri Skoda zbrojni pas? Nebylo nebezpecne strilet v uzavrene mistnosti? Pri teto hre se pri odpovedi objevi vzdy dalsi nova otazka
Jestlize v Roku dabla zustava nezodpovezena otazka, zda Jaromir Nohavica nosi slipy nebo trenyrky. Po tomto predstaveni mame odpoved jasnou: andelske bytosti po prichodu na zem nosi trenyrky.
Ales Brezina

A. Lisova a J. Matejkovic (nahore) M. Bonhart (dole)

Navrat na hlavni stranu