Navrat na hlavni stranu

Martin Fric by mozna ziral?
S pritelem jsem mel sraz v Community Centre, abychom si zahrali ping-pong. Na misto dostavil jsem se drive, nebot par veci, ktere jsem si predtim chtel vyridit, vyridil jsem rychle. Od rana prselo a obloha byla beznadejne zatazena.
Zaparkoval jsem a spatril v ulici opodal policejni auto, ktere znemoznovalo prujezd ulici. Napadlo me: snad nejaky mord nebo loupez. Protoze jsem prave cetl rozkosne sepsane kriminalni pribehy, vydal jsem se k te oblasti prujezdu automobilu zakazane a shledal, ze neslo o vrazdu, ani o prepadeni, ale filmovalo se. To uz jsem videl vsude v postrannich ulicich zaparkovane ohromne bile vozy s materialem a technikou. Nebyly dva ani tri, bylo jich mnohem vic. Na miste samem pak nekolik stanku a mnoho osob zcela zjevne patricich ke stabu. A specialni automobil s obcerstvenim.
Na kolejnicich instalovanych na vozovce staly dve kamery, dalsi na stojanu mimo kolejnice.
Na ctyrech mistech, na ctyrech k sobe kolmych ulicich staly vozy policie a u dvou z nich navic prislusnici sboru v patricnych uniformach se zlutym krizem na veste, v ruce ostre cerveny svetelny pendrek na dirigovani posetilcu, kteri mistem chteli projet.
Zmozen zvedavosti, postal jsem pod destnikem v miste, kam mne dalsi osoba vybavena ostre zlutym krizem na veste, odkazala. Byl to sympaticky mladik. Zeptal jsem se, zda se tu nataci nejaka reklama nebo film. Rekl, ze celovecerni film. Zeptal jsem se na jmeno.
-Invisible,- pravil.
-A kdo je reziser?- chtel jsem vedet.
-Nevim, jsem tady prvni den,- odpovedel.
Zdrzel jsem se asi pul hodiny, pak jsem musel jit hrat ten ping-pong. Za dobu sve pritomnosti na miste nataceni jsem byl svedkem jedne akce, ktera se opakovala nekolikrat: na pokyn rezisera klapla klapka a do prostoru vyjely dva automobily na pokyn cekajici, s nimi soucasne od chodniku vyjel cyklista a po prujezdu vozidel mladik prebehl vozovku a placnul sebou na jakousi zlutou matraci asi ctyricet centimetru nad zemi.
Tesil jsem se na dalsi, jiny zaber. Doslo ale jen k opakovani tohoto. A tu projevila se reziserova nespokojenost se zpusobem, jakym se ten mlady herec svihal na zlutou matraci. Sam jal se mu zaber predvadet. Mladik ale predstavu pana rezisera stale neuspokojoval.
Znovu klapla klapka a znovu vyjely dva automobily a cyklista a urazili svych asi sto metru. Znovu prebehl mlady herec vozovku a svalil se na matraci. Znovu pricouvala obe auta do vychozi pozice. Dalsi instrukce rezisera v dokonale vystroji proti desti mlademu herci. V okoli postavalo nespocet osob, nepochybne patricich k filmovemu stabu na ruznych urovnich a s ruznymi povinnostmi. Ale po dobu moji pritomnosti v podstate se ze svych mist nehnuly.
Byl cas, abych se dostavil na misto setkani s pritelem za ucelem ping-pongoveho zapoleni. Cestou vzpomnel jsem si na doby, kdy filmy rezirovali Renoir, Chaplin, Krejcik, ci Martin Fric. Plejada byla by bohata. Pri jejich nataceni jsem nebyl. Ale jsem si i tak zcela jist, ze jejich dila vystacila si se zlomkem personalu a techniky, ktere se dnes vyskytuji u kazdeho filmu, u tech horsich mozna jeste v poctu vetsim. Dukazem toho je kupr. dlouhe promitani jmen po skonceni filmu, drive to zcela vec nebyvala. Mozna, ze nepravem byla v titulcich opominuta dama, ktera hercum v prestavkach mezi natacenim varila kavu.
Dam si dobry pozor, abych nezmeskal zmineny film Invisible, jehoz tvorbe byl jsem po dobu pulhodiny svedkem.
Ale uz z tohoto kratickeho svedectvi nemohu se zbavit pocitu, ze film bude dalsi v posloupnosti kravin, kterymi jsou dnes kina z velke casti zaplnena, o televizi ani nemluve. Ze stvorene dilo nebude mit ani cenu casu, ktery nekteri museli vynalozit na objeti uzavreneho prostoru...
Vladimir Cicha - Vancouver

Navrat na hlavni stranu