Navrat na hlavni stranu

Paty rocnik Nocturen zahajen
Jak zajiste fandove tohoto cyklu klasicke a jazzove hudby vedi, na poradu meli byt manzele Ivan a Katarina Zenati. Bohuzel autonehoda zpusobila, ze museli sve hostovani zrusit. Takze titiz umelci, kteri prave pred peti lety otevirali Nocturna - presneji Ivan Zenaty, ktereho do Toronta privedl pan Kubalek, nemohli nanovo otevrit jejich rocnik paty. A tak musel organizator dr. Milos Krajny hledat nanovo - az nasel - byl jim prave Antonin Kubalek. Pianista zahajil koncert litomyslskym rodakem Bedrichem Smetanou (1824-1884), uvedenim kouzelne skladby Oves, jednim z deseti Ceskych tancu, ktere skladatel napsal jiz v dobe sve hluchoty. Za zaklad mu poslouzila narodni pisen z Erbenovy sbirky Prostonarodni pisne a rikadla. Pak prisel Vitezslav Novak (1870-1949), rodak z Kamenice nad Lipou. Tak trochu nepravem opomijeny si myslim. Kdyz zahraje pan Kubalek Smutek - Neklid - Lasku tohoto predstavitele moderni ceske hudby (ktery si ve skole nevedl moc dobre v matematice a fyzice), pak si muzete byt jisti, ze citite presne to, co skladatel napsal. Nu a je tady hukvaldsky Leos Janacek (1854-1928), jeden z nejoriginalnejsich zjevu ceske hudebni moderny a vyznamny folklorista, se svou zvukove velice zajimavou klavirni impresionistickou skladbou V mlhach. Skladatel, ktereho ve svete vedle Dvoraka znaji snad nejlepe a kupodivu mu i rozumeji, coz se neda rict o publiku domacim. Bohuzel.
Druha polovina byla venovana svetove tvorbe - na radu prisel jeden z nejvyznamnejsich skladatelu 19. stoleti, romanticky hambursky rodak Johannes Brahms (1833-1897) se svymi logicky sevrenymi klavirnimi skladbami shrnutymi pod nazvem Waltzes, Op. 39. Klavirista pripravil svemu obecenstvu na Masaryktownu jejich vyber. Uprimne se doznavam, ze Brahms byl pro me svym zpusobem objev. Anebo ze by to zpusobil bezprostredni dojem z interpretace klaviristovy? Ani to nepopiram. Nu a tim poslednim, co vzeslo z rukou naseho klaviristy, byl Frederic Chopin (1810-1849), jeho Andante Spianato a Polonaise Brillante, Op. 22. Maloktery skladatel je spojovan jen s jedinym nastrojem - klavirem vice nez prave Chopin, ktery se narodil v Zelazowe Woly, v male vesnicce nedaleko Varsavy. Byl zazracnym ditetem, ktere umelo kreslit karikatury i psat verse. Ale ze vseho nejradeji improvizoval na klavir. A posleze i komponoval. Ac je to k nevire, tvrdi se, ze z duse nemel rad verejna vystoupeni, ale i tak ze jich ve svem zivote absolvoval na tricet. Rika se o nem, ze jako klavirista vysoce prevysoval ostatni virtuozy 19. stoleti, a jako skladatel se take zasadil o zmenu vyrazu klavirni hudby. Jeho pritel Robert Schumann popsal novackovsky styl Chopinuv jako "dilo v kvetech ukryte".
Ovsem nejvetsim prekvapenim vecera bylo vystoupeni desetilete dcerky klavirniho virtuoza (mistr nema tato slova prilis rad, pry nevi, co si ma pod tim predstavit) Antonina Kubalka a Patricie Kubalek. Oba rodice s velkou pychou sledovali suverenni hru sve dcery, ktera se predstavila prvni vetou Beethovenovy Sonaty F dur, Op.10 c. 2, kterou zahrala po vzoru sveho otce zpameti.
Co muze byt pro nektere z nas nove, je objeveni jeho talentovane dcery Karoliny. V prosinci ji bude teprve jedenact, ale s Beethovenem si jen pohravala. Zpameti a na klavir. Zhruba pred dvema lety jsem ji videla s houslemi. A tady vam nabizim neco malo vet ze setkani s celou rodinu Kubalkovych.
"Jste hrda na svoji dceru?", zeptala jsem se snad az zbytecne naivne Patricie Kubalkove, Karolinciny maminky a manzelky klavirniho virtuoza Antonina Kubalka.
"Moje dcera me cini velmi hrdou, zejmena v tomto dni."
Neni se co divit. Verejne vystoupeni, a s tatou k tomu, na jednom veceru, to uz je vskutku silny prozitek.
Kdysi jsem videla usmevavou divenku hrat na housle, dnes na klavir - proc zmenila nastroj?
Tehdy jeste povazovala housle za jednodussi, dnes je tomu opacne. Ale hrala na oba hudebni nastroje uz od malicka.
Sama Karolina potvrzuje, ze ji klavir pripada jednodussi a prirozenejsi. Mozna skutecnost, ze klavir za kazdych okolnosti vydava ton, kdezto u housli si jej musi muzikant vytvorit, nektere nadejne skolaky od strunneho nastroje odrazuje. Karolina vsak housle i za okolnosti narocneho cviceni neodlozila. Ovsem je to pro ni tezke, jak uvedl otec Antonin Kubalek. A dokonce uz si ani nepreje byt profesionalni muzikantkou. Jeji desetileta detska dusicka touzi po bilem plasti zverolekare s tim, ze hudebni vzdelani a profesionalni priprava na drahu muzikanta by se ji stala pouhym hobby. Zcela evidentne by to byla skoda. Jeden dnes jeste nevi.
Karolinka se dnes pripravuje na verejne vystoupeni v Newmarketu. Byla vybrana spolecne se tremi dalsimi detmi, aby se prezentovala na verejnem vystoupeni 15. ledna 2006. Takze tvrde pracuje.
Karolincin otec je evidentne potesen, ze dcera nezklamala a ze si i tady vedla suverenne. Hrala zpameti, bez not.
"Jake mate s dcerou plany?"
"To, co bude delat v zivote, ji neplanuji. Musi se rozhodnout sama. Ovsem mam tak trochu strach z jejiho talentu, protoze zrovna tak dobre jako na klavir hraje i na housle. I kdyz je mi ji tak trochu lito, ze ve svych letech musi tolik cvicit. Jinak to ale nejde. Jsem s jejim postupem velice spokojeny. Ja jsem v jejich letech jeste ani nevedel, jak piano vypada."
"Dneska jste hral bez not, vzdycky bez nich hrajete, kolik skladeb nosite ve sve pameti?"
"Tak dva recitalove programy, pricemz jeden trva puldruhe hodiny."
"Je mozne pri hrani myslet na neco jineho?"
"No, nemelo by se, ale stava se to."
"A vam se to uz stalo?"
"ani nevim jak, ale nekdy si uvedomim, ze vubec nevim, kde jsem"
"Stalo se Vam nekdy, ze jste udelal chybu? Jak to profesionalove kamufluji?"
"To se nepriznava - samozrejme ze nedelam chyby (liche tvrzeni provazel lehounky usmev spiklence). Muj profesor na konzervatori mi poradil jedine: nic nepriznavat. Jednou jsem hral na na internim studentskem vecirku a mel jsem maly pametni zkrat. A jak jsem dohral, tak za mnou zacali chodit jini studenti a rikali mi, jak to bylo krasne a bajecne, a ja jsem se doznal k tomu, ze jsem na jednom miste udelal chybu. Muj profesor uplne zblednul, vzal si me stranou a strasne mne vynadal: ty jsi uplny pitomec, nikdy se nepriznavej k tomu, ze jsi udelal chybu, protoze oni to asi vubec nepoznali, ale ted to bude vedet celej svet."
"Jak se divate na poradani Nocturen na Masaryktownu?"
"Samozrejme ze je to dobre, ze se konaji. Spousta muzikantu ma moznost se tak predstavit. A nekdy je to poprve, kdy prijedou do Kanady. Nocturna jsou vynikajici napad"
"Jak vy jste dosahl svetoveho jmena, svetove urovne?"
"Nebot jsem uz tady dost dlouho..."
"Slava prece neni otazka dlouhovekosti..."
"Kdysi se novinari pianisty Arthura Rubinsteina ptali, cemu ze priklada skutecnost, ze kamkoli prijede a kdekoli hraje, tak tam je vzdycky vyprodano. A on odpovedel: Vsichni si mysli, ze me slysi naposledy - to mu bylo asi osmdesat. (1887-1982 - zemrel mesic pred svymi petadevadesatymi narozeninami - pozn. autorka).
Dostalo se mi zajimave odpovedi. Ostatne, jako vzdycky, protoze pan Kubalek je mj. obdarovany i uzasnym smyslem pro humor. A umi bezvadne vypravet, je bezprostredni a vynikajici spolecnik. NIkdy nemluvi o sobe, ale to, co by chtel o sobe sdelit, rekne zprostredkovane. A vy si to ale musite umet v tom sdeleni precist.
Nocturna, na nichz jsme krome stalych posluchacu uvitali i manzele Sonju a Tomase Batovy, budou pokracovat v nasledujicim mesici. Opet v nedeli, 6. listopadu, uvitame dalsiho klaviristu svetoveho jmena - Borise Krajneho, bratra dr. Milose Krajneho - otce myslenky Nocturen. Zajiste si vzpomenete na jeho velice uspesny koncert pred dvema lety. 27. listopadu to bude smyccove kvarteto Penguin Quartet, 11. prosince se setkame s jazzem Jiriho Grosmana, 22. ledna pristiho roku k nam bude promlouvat prof. Ian Scott o Mozartovi, Jazz Trio Drew Jurecka si poslechneme 26. unora a nakonec to bude basbarytonista Zdenek Plech. Program opravdu nabity a kvalitni, jako vzdy. "Navic maji jeden koncert predplatitele zdarma. Jako bonus," uvedl organizator tohoto hudebniho cyklu dr. Milos Krajny. Ovsem, nezapomente si udelat rezervaci, tentokrate bylo take vyprodano. Muzete svoje predplatne uhradit i na dalku Visa, Master ci American Express kartickou, ovsemze moznost sekem a postou nevymizela. Podrobnejsi informace na tel.: 416/439 4354 anebo primo do restaurantu Praha 416/289 0283.
Vera Kohoutova

Navrat na hlavni stranu