Navrat na hlavni stranu

Realisticka ostravska poezie Martina Sulika porazila na body Cesky sen
Patrim ke generaci, ktera si pri slove Festival vybavi spise Woodstock nez Mezinarodni festivaly mladeze a studentstva. Pri festivalu ma clovek dost casu, aby se soustredil na jednu vec a nechal se ji unaset. Chvili se neohlizel na to, co se deje kolem a soustredil se na hudbu, film, divadlo. Hovoril o tom s lidmi, ktere zna i s temi, ktere nezna. Posedel s prateli dlouho do noci a pokud takovy festival trva dost dlouho, vydrzi i to, co se mu jindy nepodari, sledovat radu filmu s rozlicnou tematikou dlouhe hodiny za sebou. Prekonava unavu, nekdy i spanek, ktery se ozyva pravidelne okolo pate odpoledne a kupodivu nejcilejsi je v okamziku, kdy ma jit spat. Vecer se mu jaksi nechce usnout a tak pokud neni jeste nejake nocni predstaveni, rozebiraji se opet dojmy z predchoziho dne.
Plzensky filmovy festival Finale nepatri k velkym festivalum, coz neni nevyhodou, ale spise prednosti. Nemusite zadat vedeni, aby vam sjednalo interview s prednim hercem, hereckou ci reziserem. Staci za nimi zajit po predstaveni a sednout si na okamzik na schody kina. Pri tom behem tydne mate prakticky moznost shlednout vse, co se v Cechach a na Slovensku natocilo. Neni vyjimkou, ze v ceskem filmu hraji slovensti herci a naopak. Co vsak bylo novinkou hned v uvodu, ze prevazne cizinci zijici v Praze udelaji cesky film. Bylo-li to Silny kafe, jak se film jmenoval, je otazkou, ale byl to zajimavy film, ktery bylo mozno videt jako rozjezd jeste pred oficialnim zahajenim festivalu.


Silny kafe


V Praze zijici islandsky spisovatel Börkur Gunarsson napsal tri romany, vystudoval FAMU a v tomto filmu se predstavil jako debutujici reziser. Dej se odehrava v Praze a pak v Ceskem Stemberku, kam vecne rozhadana dvojice Chorvata Tomislava a jeho finsko-egyptske pritelkyne Mayi odjizdi na vylet, spolu s dvojici filmaru, rezisera Davida a herecky Renaty. Na filmu je videt, ze Gunarsson je spisovatel a dokaze az neobycejne presne pracovat s ceskym slangem, ktery je v tomto filmu nejen funkcni, ale kdyz ho pouzivaji cizinci i svym zpusobem poeticky. To, ze se Renata zamiluje na venkove do jakehosi uzavreneho odepsaneho dospivajiciho filosofickeho samouka trochu pripomina Starce na chmelu. Kdyby film byl udelan v islandstine asi by nikoho toto prirovnani nenapadlo a otazkou je, jestli islandsky reziser tento film zna. Rozhodne ho neovlivnil tak jako nasi generaci, ktera film Starce na chmelu videla nescetnekrat nez sel do trezoru.
Byl to dobry uvod na zacatek festivalu, ktery koncil pulnocnim promitanim Formanova Taking off.
Slunecni stat/Slunecny stat
Druhemu dni dominoval novy film Martina Sulika, kteremu predchazely pomerne velke reklamy v televizi. Nekdy takova reklama spise filmu uskodi nez mu pomuze, obzvlaste kdyz je do upoutavky vybrana vetsina prekvapujicich a humornych scen, takze mizi velice casto moment prekvapeni. Dat ceskoslovensky ci slovensko-cesky film do ceskeho mesta, kde je nejsilnejsi slovenska mensina, do mesta, ktere ma svuj zvlastni charakter a lidi maji svoji specifickou vitalitu, ale i viru, do mista kontrastu, kde se krizi zboznost s hornickou tvrdosti, nekdy az brutalitou, bylo rizikem. Do jake miry se v tomto experimentu mohlo jit dal, aby Ostrava nezustala jen jako kulisa je otazkou. Skutecnosti je, ze Ostrava ma v sobe neco, co je tezko prenosne na platno nebo do literatury, navic Ostrava se hodne zmenila od doby, kdy se drancovala zeme, az se ulice propadaly. Pribeh ctyr kumpanu, kteri se snazi resit svou situaci tim, ze se pokouseji podnikat s nakladakem, ktery jim nakonec nekdo ukradne, vykresluje jejich charaktery v krizovych situacich. Zatimco skupina se neda prakticky nicim rozdelit, jejich manzelky zustavaji osamele, bez pratel. Festival je prave jedinecny tim, ze temer po kazdem filmu jsme meli moznost s tvurci pohovorit. Nejprve jsem se tedy zeptal slovenskeho rezisera Martina Sulika, kdy a jak vznikla myslenka natocit Slunecni stat v Ostrave.


MS: Napsali jsme film s Markem Lescakem a meli jsme pocit, ze z filmu se vytratila realita. Normalni zivot zmizel z platna a dokonce i z televize. Chteli jsme udelat film, ktery by tuto realitu na filmove platno vratil. Napsali jsme scenar, ale nemohli jsme nalezt na Slovensku producenta a tak jsme zasli za ceskym producentem Cestmirem Kopeckym. Jemu se pribeh libil, pouze navrhl, aby se to odehravalo v Ostrave. Jeli jsme se tam podivat a mesto se nam neuveritelne zalibilo. Protoze mesto ma strasne moc vizualnich tvari. Od rothschildovskych Vitkovic po komunistickou Porubu, ktera je zvlastnim zpusobem malebna. Jsou tam neuveritelne socialni kontrasty. Hlavne se nam vsak zalibil charakter lidi. Maji v sobe zvlastni zivotaschopnost, humor a svuj vlastni pestrobarevny jazyk.
ABE: V tvem filmu jsou jak lidi z Ostravy, tak lidi ze Slovenska. Jak se ti darilo skloubit tyto dve mentality?
MS:
Ostrava je odjakziva mesto ceskoslovenske. Lidi ze Slovenska sem jezdili za praci a mnozi tam zustali. Naopak lidi z Ostravy jezdili na Slovensko na houby. Tam prolinani kultur je naprosto prirozene a stale tam zije. Navic je tam jeste polsky zivel, takze je to skutecne multikulturni mesto. Je to zde citit i v pisnickach. Ostrava neni tak depresivni, jak si lide predstavuji. Po tom, co zde skoncily doly je tam pomerne hodne zelene, vznika tam novy prumysl, meni se charakter mesta, je to kulturni metropole, jsou tam tri divadla, je tam dobry i vytvarny zivot, hudebni zivot. Na jednom miste je asi sedesat krcem, ale v kazde z nich hraje jina kapela, jazz nebo rock. Zvou tam skupiny z cele republiky.
ABE: Jak jste dospeli k pribehu ctyr postav?
MS:
Meli jsme hodne materialu, material byl ruznorody. Kdyz jsme to dali dohromady, zjistili jsme, ze nam to vyjde na ctyri postavy. Tento film vnimam take jako film o pratelstvi a solidarite, protoze spolecnost se neuveritelne zindividualizovala. Podsouva se nam, ze je dulezity zdravy individualismus a budovani kariery. Ja mam pocit, ze dulezitejsi je pocit spolupatricnosti.
ABE: Tato spolupatricnost je u muzu, ale nikoliv u zen, kde je naopak jeji absence?
MS:
Ty zeny jsou neuveritelne dulezite a osamele a o tom asi musim natocit dalsi film.
Pri tomto rozhovoru jsme jeste netusili, ze film Martina Sulika Slunecni stat ziskal Lednacka, hlavni cenu festivalu Finale.
Vojtech, receny sirotek
Predsedou mezinarodni poroty, ktera udeluje hlavni cenu festivalu Lednacka byl letos reziser Zdenek Tyc. Pred casem byl na festivalu uveden jeho film Smradi a letos byla v Malem sale projekce zrekonstruovaneho filmu Vojtech, receny sirotek. Ve stejnou dobu bezel ve velkem salu komercne uspesny film Snowbordaci. Dal jsem tentokrat prednost cernobilemu absolventskemu filmu, ktery byl natocen v roce 1989 v jiznich Cechach. Vojtech, ktery byl propusten z vezeni chce nalezt misto mezi lidmi. Neustale vsak dochazi ke konfliktum mezi nim a okolim. Vojtech, ktereho hraje Petr Forman se vsak nedokaze svemu okoli prizpusobit. Zajimavy byl i rozhovor s reziserem po filmu, kdy se divaci mohli dovedet, jak takovy film tesne pred listopadem 1989 vznikal. Pres nedostatek financi, v te dobe alibisticke FAMU, ktera byla producentem filmu, se podarilo neco vyjadrit a cernobila verze jakoby uzavirala dobu, kdy se v spatnych podminkach tocily vynikajici filmy, ktere zde divaci meli rovnez moznost videt: Intimni osvetleni, Obchod na korze nebo O slavnosti a hostech. Na rozdil od lonskeho roku, kdy jsem videl po letech film Ivana Pasera Intimni osvetleni, letos to byl snimek Jana Nemce O slavnosti a hostech. Ve filmu hraji i Zdena a Josef Skvorecti ci Ivan Vyskocil. Pribeh vyletniku, kteri jsou terorizovani psychopatem je alegorii na totalitu a zdaleka presahuje obdobi druhe poloviny sedesatych let, kam lze zaradit i dej noveho filmu Viktora Polesneho Milenci a vrazi podle Vladimira Parala. I kdyz se jedna take o jakousi alegorii, nebyl jsem timto filmem nadsen a patril k tem, ktere jsem videt nemusel. Do teto skupiny bych zaradil i snimek, ktery dostal cenu divaku, film Filipa Rence Roman pro zeny. Naopak nic jsem necekal od rekonstrukce pripadu tzv. Orlickych vrazd Jiriho Svobody a prestoze film trval 133 minut a bezel pozde vecer, dal se sledovat s napetim. Pozitivni byla i analyza zmeny hodnot, kdy uspesny podnikatel bez etickeho zakladu je idealem pro spolecnost.
Zivot neni jen sranda
Mezi mnozstvim komedii byly na festivalu i dva filmy, ktere se vracely az do obdobi padesatych let. Oba odesly bez oceneni. Kousek nebe podle Jiriho Stranskeho. Milostny pribeh z padesatych let mezi vezni Lubosem a Danou pripomina spise sen mukla nez skutecnost. Film je prave krasny svou neznosti, ale nedovedu si predstavit, ze by se v padesatych letech mohli v kriminalu setkat, a dokonce nekolikrat, dva milenci. O filmu jsme si popovidali s reziserem Petrem Nikolaevem a s herci Pavlem Landovskym a Jakubem Doubravou, ktery hral v hlavni roli.


ABE: Pane rezisere, kdy jste se rozhodl natocit tento film?
PN:
Tento film jsem se rozhodl natocit vice nez pred peti lety. Byla to nabidka Jiriho Stranskeho, ktery se nejakym zpusobem o mne dovedel. Jiri Stransky ho psal spolu s dramaturgy dva roky a ja jsem to pak dotahoval a rozvinul.
ABE: V dobe, kdy jsme svedky urciteho az presyceni sexem ve filmu, vy prichazite s romantickym pribehem, proc?
PN:
Ja jsem to bral jako vyzvu. Mne tento film bavil prave kvuli te romanticke poloze, ktera v tom kriminale je velmi kontrastni. Byl jsem rad, ze tam ta laska je, protoze delat muklovsky film, kde je jen nasili a bezpravi by mne tolik neinspirovalo. Vezenskou latku znam z nekolika dokumentu a ze spoluprace s Jirkou Stranskym, ktery ma na toto obdobi pohled velice humorny a dokaze se na to divat s odstupem. Skoro je potiz z neho vymlatit neco, co by bylo nejak zle. Skutecne jsem mel problem dostat do filmu veci, ktere by byly krute. Jiri Stransky to vnima jako dobu, kdy se vyskytl sem tam nejaky problem. Pri tom ve vezeni stravil radu let. On se drzi Zahradnickovych slov, ktery mu pry rekl, aby dostal ze sebe nenavist, jinak ze ta ho zabije. To si vzal za sve zivotni kredo. Odpovida to jeho pristupu k zivotu. Je to clovek, ktery se nevraci, ktery jde stale dal.
ABE: Mel jste take moznost slyset nazor z druhe strany, tedy nazor komunistu na tento film?
PN:
Tak tuto moznost jsem nemel. Prestoze by me tato reakce zajimala, protoze jsme z nich nedelali nejake karikatury. Snazili jsme se o jakousi objektivitu. Nechtel jsem cely pribeh politizovat, podle nejakeho schematu. To by me nebavilo.
Pozadal jsem o zhodnoceni filmu Pavla Landovskeho, ktery v nem hral starsiho bachare.
PL: Ja hodnotim tento film velice vysoko, podle mne je to nejlepsi film, ktery se ted hraje. Neni pravda, ze to neni vec politicka, je to politicky film, protoze politika pojednava o sprave veci verejnych. Neni to vsak propaganda.
Jestlize Pavel Landovsky hraje stareho bachare, pak mladeho mukla hraje Jakub Doubrava, ktereho jsme mohli videt nedavno s Ypsilonkou v Kanade. Zeptali jsme se ho jestli to byla jeho prvni role ve filmu.
JD: Ano je to prvni moje role ve filmu. Pred tim jsem mel malou roli v televizi.
ABE: Jak jste se citil jako mukl?
JD:
Ve filmu neni rada veci, ktere jsme natocili. Takze pro mne to je jako sestrihany denik cele doby, co jsme tocili. Mam samozrejme smisene pocity, protoze jsem hral hodne s Petrem Formanem. Hodne casu jsme treba travili spolu, ale v tom filmu to neni tak videt. Pri nataceni bylo dost legrace, ale kdyz se clovek ocitne sam v cele, tak to na neho i pri tom nataceni padne a pak to napomaha i tomu autentickemu hrani ve filmu. Zajimavy byl vztah s Karlem Zimou, ktery byl ve filmu mym uhlavnim nepritele. Dokonce jsme se tak sblizili, ze se spolu stale stykame. Ale ve filmu to napeti diky jemu nejak fungovalo. Na druhou stranu s Tanou, ktera hrala Danu jsme se neznali a tak jsme se vlastne tim "okoukavanim" seznamovali a poznavali. Pak bylo mozne hrat i prirozene.
ABE: Jaka byla kritika tisku?
JD
: Kritici byli shovivavi, ale nyni vysla v Literarnich novinach od pana Stropnickeho nemilosrdna kritika. Byly tam i veci, ktere s filmem nesouvisely a tak nevim, jak mam tuto kritiku brat.
ABE: Je pribeh napsan podle reality nebo podle snu?
JD:
Zaklad je realny. Realisti take psali romany, ktere byly pozdeji upraveny. Takze nebylo vse tak, jak to bylo ve filmu.
ABE: Jak se vy, jako clovek mladsi generace diva na obdobi z padesatych let?
JD:
To je otazka. Myslim si, ze nase generace nema moc zajem o toto obdobi. Jakmile uz slysi slova: padesata leta, komunismus, tak ma vypestovanou jakousi averzi na toto obdobi. Podobne jako vase generace byla presycena valecnymi filmy, valecnou literaturou. Nejak tak to ob generaci funguje. Ale zamer filmu byl, aby se to podalo prijatelne pro tuto generaci. Kdyz vsak nekdo z teto generace ten film vidi, tak to nakonec prijme. Cili je nutne prekonat tuto barieru. Pro mne byly objevne obzvlaste rozhovory s panem Stranskym a panem Landovskym, kteri to prozili v konkretnich detailech.


ABE: Nebylo by tedy zajimave natocit dokument, jak nekdo z mlade generace toci film z padesatych let?
JD:
To by bylo urcite velice zajimave. Udelat nejaky takovy polodokument.
Makedonska invaze
Druhym filmem z obdobi brutality komunismu byl snimek Vysoka voda ve Skopji narozeneho Ivo Trajkova. Film se odehrava v Makedonii v obdobi po skonceni druhe svetove valky. V zemi je mnozstvi sirotku a komunisticti vojaci je davaji na prevychovu do sirotcincu, kde existuje ostry vojensky rezim - prevychova. Film je jakousi reflexi vyznamneho politika, na ktereho byl spachan atentat a on v okamziku umirani vzpomina na to, jak ho ovlivnil starsi chlapec, ktery se nepodvolil brutalni prevychove a zustal sam svuj. Zajimavosti je, ze tohoto starsiho chlapce hrala ve skutecnosti divka. Po promitani jsme se zeptali rezisera, co bylo u zrodu tohoto zajimaveho filmu?
IT: Zacatek byl velice jednoduchy, volal mi producent z Makedonie, ze by byly penize na film. Cetl jsem nektere romany popularniho autora Zivko Cinga, ale tento jsem zrovna neznal. Kdyz poprve vysel, tak jsem byl maly a pak byl dlouho zakazany. Mnoho se o nem nemluvilo. Teprve zacatkem devadesatych let byl autor plne rehabilitovan, ale to uz jsem nezil v Makedonii, ale v Praze. Kdyz jsem si knihu precetl, tak mne zaujala literarni forma, ale take skutecnost, ze podle takoveho romanu nelze udelat film. Problem byl v tom, ze je to tak trochu kultovni roman. Je dnes zarazen do makedonskych ucebnic, ale to neni ukazatelem, kolik lidi ho cetlo. Je to uzasna kniha, ktera je napsana v magickem symbolismu. Jedna se o tezkou literaturu. O to byla vetsi vyzva delat podle nej tento film, protoze vetsina literarnich vyrazovych prostredku se nekryla s filmovymi a ja rad delam nemozne veci.
ABE: Co na filmu prekvapuje, ze v tomto detskem koncentracnim tabore byly dohromady divky a chlapci?
IT:
Byly tam samostatne loznice, ale jinak tam byli chlapci a divky spolecne a jak jsem hovoril s pametniky, obcas se stalo, ze nektere z tech starsich devcat otehotnelo. Ono to vychazelo spis ze skutecnosti, ze byl nedostatek vhodnych objektu. Musime si uvedomit, ze v roce 1945 byla Makedonie feudalne ruralni zeme, kde neexistovalo temer nic. Nesmime vsak zapominat, ze jednotlive postavy zastupuji i ruzne symboly, ktere odhalujeme. Vyjimkou je manzelka velitele tabora, kde nejprve poznavame symbol a pak teprve objevujeme jeji ulohu, ze tam existuje fyzicky a ze je manzelkou reditele tabora a zaroven jeho svedomim.
ABE: Jak byl tento film prijat v ostatnich zemich na Balkane?
IT:
Tento film nemel jeste distribucni premieru v Makedonii ani v ostatnich zemich byvale Jugoslavie. Verim, ze se tam dostane, protoze ty narody poji spolecna historie. Nevim, jestli bude promitan v Bulharsku a Recku, kde je silna makedonska mensina. To je vsak otazka pro distributora.
ABE: Je sance, ze se dostane na festival do Toronta?
IT:
Nektere zeme jako Australie, Izrael jiz podepsaly smlouvy, ale o Torontu nevim. Jsem rad, ze nemusim delat distribuci, protoze tvurci nebyvaji v tomto oboru nejlepsi. Ja jsem schopen rezirovat film, nikoliv ho prodavat. Jsem rad, ze nekdo vzal tuto zodpovednost na sebe.
ABE: Jedna se o novy film, jaka byla reakce?
IT:
Neznam zatim reakci divaku, ale v tisku byla pozitivni. To cloveka potesi, ale zase to moc nesleduji, protoze s tim filmem se uz nic neda delat, film je na rozdil od divadla hotovy jednou provzdy.
Symboly minule a soucasne
Osobnosti, ktere byl venovan festival byl scenarista a spisovatel Vladimir Körner. I zde jsme mohli videt jeho novy film Krev zmizeleho. Rodinna saga - pribeh divky Dorli, ktera se narodila ceske zene a lotysskemu vojakovi, ktery se necha naverbovat do finske armady, je ranen a leci se v moravskych horach, nenavidi valku a spacha sebevrazdu. Presto divku provazi tento osud cely zivot. Film ji sleduje ve ctyrech obdobich, pri narozeni, po valce, v druhe polovine padesatych let a v sedesatych letech v Kongu, kde umira jako radova sestra. Zaroven jsou zde i ctyri rocni obdobi. Vladimir Körner, ktery je rovnez autorem scenare k vynikajicim filmum Adelheid a Udoli vcel, se castokrat vraci k obdobi po druhe svetove valce, ale neni to vzdy tak kvalitni. Na festivalu jsme mohli videt pri retrospektive Zanik samoty Berhof, ktery nepatril k nejkvalitnejsim. Polehcujici okolnosti je doba, kdy vznikl - rok 1983. Naopak do soucasnosti a na prazske letiste v Ruzyni je situovan film Petra Zelenky Pribehy obycejneho silenstvi. Hlavni roli Petra hraje Ivan Trojan, kteremu se rozpada manzelstvi a je vazan na rodinu, kde otec zije v minulosti, kdy namlouval komunisticke filmove tydeniky. Nasleduje jedna absurdita za druhou. Kdyz se konecne zda, ze ho manzelka vzala na milost, necha se k ni poslat v bedne. Jenze dojde k vymene a manzelka z bedny vytahne velkozasilku toaletnich potreb a Petr putuje neznamo kam.
Juraj Jakubisko ve filmu Post coitum se snazi ukazat, kam az muze vest skutecnost, kdyz se oddeli sex od lasky - kdyz z kostela zmizi strecha. Z zivota, ktery je urcovan pouze vedlejsimi produkty vztahu jako je zarlivost se pak stava peklo. Slovenske herecky Beaty Greneche jsem se zeptal, jestli mela pocit, ze se jedna o neco jako peklo, do ktereho se clovek dostava skrze sex, pokud ten se zbozsti, tak zmizi strecha z chramu?
ABE: Mela jste pocit, ze jste v pekle?
BG:
Vubec ne. Brala jsem to jako herecka, ktera vzala urcitou roli. Uvedomila jsem si, ze je takova doba. To, co je ve filmu, je zhusteny jeden zivot. Kdyby se cely film roztahl na cely zivot, pak to neni tak tvrde. Zijeme v tom kazdy den a tento film ukazuje, jak se nema hledat laska. Kazdy z hrdinu chce cistou lasku, honi se za ni, ale hleda ji spatnou cestou. Kdyz ji uchopi, tak mu zase vyklouzne z ruky. Tam je dulezity hlavne Jarousek, ktery chce byt cisty, ale i on se zacne uchylovat k ruznym podvodum. Kazdy z nas se muze nalezt v nektere z tech postav.
Nejen velkofilmy je festival ziv
K festivalu patri i rada besed, promitani dokumentu a starsich filmu. Zajimavy je dokument Cesty viry - prostor ticha reziserky Marie Sandove o zalozeni noveho klastera v zapadnich Cechach. Starou usedlost prestavel svetoznamy britsky architekt John Pawson spolu s ceskym kolegou Janem Soukupem. Rad cistercianu klade duraz na mlcenlivost a kontemplaci, proto bylo velice tezke, a pro zenu zvlast, v takovych prostorach natocit tento dokument. Dalsim tematem, o kterem se hovorilo byla otazka exilu a exiloveho filmu. Besedu vedl dr. Jiri Vorac, autor knihy Cesky film v exilu. Zucastnili se ji dva reziseri, kteri pusobili v zahranici pan Janek a Bernard Safarik. Film Bernarda Safarika Psi dostihy jsme mohli videt v osmdesatych letech na Mezinarodnim torontskem festivalu a nyni na festivalu bezely dalsi dva filmy Chladny raj a Muj zaklety zamek. Prvni je pribehem dvou emigrantu, kterym svycarska vlada odmita dat azyl. Druhy je vlastne o zamku ve Zruci nad Sazavou, ktery Safarikova rodina ziskala v restituci a nakonec ho za symbolickou cenu prodala mestu.
Finale se dostalo do Finale
Zatimco v minulych letech se mohlo z Finale odjet pred zaverecnym vikendem, protoze pres vikend se promitaly pouze zahranicni filmy, tentokrat byl i zaverecny vikend nabity. V sobotu se hralo jeste sest filmu a v nedeli tri. Z postmodernich filmu stoji za snimku slovensky film Zostane to medzi nami, kdy v klasickem trojuhelniku Michal-Danica-Tomas se jedna o souboj mezi "zivotem v pravde" a "zivotem v emoci". Resi se zde otazky, na kterych zalezi. Film Skritek se pokousi zase o klasickou grotesku. Misto zvuku jsou zde jen citoslovce a skreky, presto dokazete sledovat cele dve hodiny pribeh o rodince, ktera se prestehuje z venkova do mesta, kde otec pracuje na jatkach. Jsou zde jeste dva filmy, ktere stoji za zminku a to Cesky sen a debut Marie Prochazkove Zralok v hlave.


Cesky sen
ziskal uznani Mezinarodni poroty. Dva studenti FAMU se zabyvaji fenomenem vikendoveho nakupovani a vyletu do obchodnich domu. Rozjedou kampan, ze se bude otevirat hypermarket se jmenem CESKY SEN Heslo je HYPERMARKET, JAKY TU JESTE NEBYL a reklamy jsou NECHODTE, NEUTRACEJTE, NIC NECEKEJTE. Hypermarket se ma otevrit 31. kvetna 2004, ale nikdo nevi kde. Teprve par hodin pred otevrenim je sdeleno i misto. Davy Prazanu se tedy zenou za nakupem za vyhodne ceny. Nekteri zakaznici maji s sebou vozicky. Duchodci na berlich se vlaceji pres celou Prahu. Podobne jako pred casem v Torontu na nejake ceske akci, i zde jsou nuzky pri prestrihovani pasky tupe. Obchodni dum je jaksi v polich. Dav uprkem specha k obchodnimu domu, ale zjisti, ze se jedna pouze o kulisu. Dav se rozdeli na dve skupiny. Jedna to bere s humorem a jaksi se stydi, ze se nechala takto lacino napalit. Druha cast by nejradeji lyncovala filmare. Film konci diskusi ministerskeho predsedy Spidly s filmari, kteri mu dokazuji, ze kdyz se daji penize na reklamu treba pro vstup do EU, pak neni ani tak tezke lidi presvedcit, aby koupili zajice v pytli nebo aby - podobne jako sli do obchodniho domu, ktery neexistuje - podporovali vstup do EU aniz vedi, co to obnasi. Pritom jsou ve filmu neuveritelne zabery, kdy lide vysvetluji, proc zamenili vylety do obchodnich domu za vylety do prirody a jak deti v prirode trpi, zatimco je jim v obchodnich domech dobre. Mne osobne nejvice zaujal film Marie Prochazkove Zralok v hlave. Pribeh se odehrava u prizemniho okna jednoho prazskeho domu, kde zije podivin, ktery oslovuje kolemjdouci, rovna popelnice, nabizi jim starsi veci, kouri. Osamely clovek, ktery zije svuj vlastni zivot. Reziserka je animatorka a ve filmu vyuzila svou umeleckou zkusenost pri zobrazovani snu. Film nakonec dostal zvlastni oceneni studentske poroty. Tentokrate jsme se reziserky zeptali, jak dospela k tomu natocit film, ve kterem hraje jeden herec (vynikajici Oldrich Kaiser), film se odehrava pred jednim oknem a v jedne ulici.
MP: Problem je v tom, ze se lidi takoveho filmu boji. Navic se ve filmu jeste malo mluvi a ke vsemu je v takovem experimentu jeste animace. Takze reakce na zacatku vetsinou byla: "Moc se nam to libi a drzime vam palce." O penezich na film se vsak vetsinou cudne mlcelo. Pro mne je vsak dulezite, co se tomu cloveku odehravalo v hlave, proto take nazev Zralok v hlave.
ABE: Ale tento film byl skutecne nizkorozpoctovy, tam se snad utratilo jen za pivo pro zedniky na leseni?
MP:
Oficialni rozpocet je kolem 20 milionu, ale v tom jsou honorare, material. Penez v hotovosti vsak byla polovina a skutecne jsme ty lahve pocitali nez jsme je sli kupovat. Setrili jsme na vsem, bylo nam lito i penez za material, kdyz bezela klapka. Tocili jsme ale na 35 mm a na drahy material, jelikoz se pracuje hodne s detailem.
ABE: Nemate strach, ze film hodne ztrati, tim, ze se pusti v televizi?
MP:
Tam je problem s formatem. V CT nam ho pusti s listou nahore a dole, takze nam ho neokraji. Mensi obrazek je problemem, ale ja jsem to strihala na male obrazovce, takze mne to uchvatilo, kdyz jsem to videla poprve na platne a uvidela jsem vrasky pana Kaisera. Ty informace tam zustavaji, ale neni to film urceny pro televizi.
ABE: Jako animatorka musite mit cely film v hlave, je to vyhoda proti tomu, kdyz nekdo toci na digitalni kameru?
MP:
Ve filmu se snazime neco sdelit a nezalezi moc na technice, kterou to sdelujeme. Prostredky jsou ovlivnene moznostmi. Pristi film bych chtela delat digitalni kamerou, protoze tam budou deti a budou tam zviratka a nerada bych se pri tom starala o to, jak usetrit material. Pro mne bude dulezite, aby kamera bezela porad. Budu tam chtit mit dokumentarni zabery, zatimco zde jsem mela vsechno nalajnovane, dopredu jsem vedela, jak to bude vypadat. Nejprve jsem si film prehrala v hlave a pak jsem zacala tvorit. To je zaklad animace. Tam si nemuzete dovolit kreslit jednu scenu mesic a pak zjistite, ze je to spatne. To udelate pouze jednou v zivote, po druhe si to uz radeji rozmyslite. Nemusi to byt spravne, ale musi to v hlave fungovat. Hlavni cenu studentske poroty pak ziskal Vaterland - lovecky denik, ktery se bud lidem libil nebo nelibil a ja jsem patril do druhe skupiny. Cenu filmovych klubu Dona Quijota ziskal film Horem padem. Zvlastni oceneni pak Zelenkovy pribehy obycejneho silenstvi. V dokumentech to pak byly filmy Marty Veci a Bretislava Rychlika Kamenolom Bozi.
Zhodnoceni festivalu slovy povolanych
ABE: Cim se 18. rocnik Finale lisil od rocniku predchozich?
Ing. Ivan Jachim, reditel festivalu:
Urodilo se hodne celovecernich filmu. V soutezi jich bylo celkem uvedeno 24, takze bylo trochu narocnejsi vejit se s nimi do programu.
ABE: Po organizacni strance?
IJ:
Festival je stale ve stejnem rozsahu jiz nekolik let. Je to dane prostory i poctem divaku, kteri mohou festival navstivit.
ABE: Jak vam pri organizaci pomahaji nebo naopak celou organizaci ztezuji pocitace?
IJ:
To je velke tema, do jake miry to ma byt takto organizovano, ale nedovedu si to dnes uz jinak predstavit. Parkrat se stalo, ze pocitace nefungovaly a ty vypadky byly, ale v zaveru vse fungovalo perfektne. Myslim si, ze pomahaji.
ABE: Kolik bylo dobrovolniku?
IJ:
Ani jeden. My si vsechny lidi najimame. Vetsinou jsou to studenti, kteri to berou jako hodne prijemnou brigadu. S dobrovolniky bych se bal pracovat pri takoveto akci.
ABE: Mate slusne zasobenou video-knihovnu, jak tato knihovna funguje behem roku?
IJ:
Tu pouze udrzujeme behem roku, aby pri festivalu navstevnici meli moznost si jednotlive kazety pujcovat. Snazime se, aby to byly filmy s titulky. Behem roku je k dispozici, ale hlavne je pro festival. Co je jeste zajimavejsi, ze mame ke spouste filmu fotograficky archiv.
ABE: Sponzori?
IJ:
Generalnim partnerem je Ceska sporitelna, pak jsou to silne mistni firmy pocinaje Prazdrojem, pres Skodovku a Plzenskou teplarenskou az k Zapadoceske energetice. Z verejnych zdroju je nejsilnejsi Mesto Plzen, Statni fond pro rozvoj kinematografie, Ministerstvo kultury a Plzensky kraj.
Makedonska herecka Labina Mitevska zhodnotila festival takto: Byla jsem clenkou mezinarodni poroty, byla to tezka prace hodnotit filmy. Mam rada napriklad filmy Petra Zelenky, libil se mi film Zralok v hlave. Pripadal mi zajimavy film Ivo Trajkova, ktery je natocen v Makedonii, ale jako clenka poroty jsem musela byt objektivni. Je to dulezita cast makedonske historie. Po kazdem promitani jsme o filmu hovorili. Bylo to velice tezke kazdy den videt sest filmu. Snazila jsem se na to vzdy koncentrovat. Nevyhodou bylo, ze dva nebo tri filmy byly bez titulku a tak jsem musela pouzit prekladatele a pro mne jako pro herecku je velice dulezity zvuk. Mam tuto praci rada, ale chtela bych take pracovat na dalsich filmech.


A jeste nekolik myslenek predsedy poroty, rezisera Zdenka Tyce: Problem poroty byl v tom, ze festival je staven tak, aby zajimavejsi filmy bezely okolo 19:30 a v tu dobu jsme meli za sebou tri nebo ctyri promitani. Film ma vsak tu silu, ze i kdyz je clovek unaven a jestlize je dobry, tak na unavu zapomenete. Jsem rad, ze jsem tento festival videl. Nelituji ani cas, ktery jsem stravil na spatnych filmech. Protoze mne to varuje, abych se nesnizil k prumernemu filmu, jen kvalitni film ma totiz smysl, jak si uvedomuji na filmech ze sedesatych let. Polovicaty film je pak promrhanou energii. Problem je v tom, ze na lidi utoci kyc a ten se nejvice libi. Drive byla snaha, aby byl film pro publikum a zaroven byl chytry, ale to uz se dnes nedela. Napriklad Chaplin byl lidovy, ale byl take chytry. Dnes se delaji chytre filmy pro mensinu a pak filmy pro vetsinu. To plati i o letosnim vitezi divacke souteze.
***
Epilog
Kdyz skonci festival, najednou se cloveka zmocni nostalgie. Jako kdyby chtel jeste o chvili natahnout pekne okamziky. Mezi Plzni a Prahou letos jezdila festivalova auta od firmy z Ostrova nad Ohri. Nekdy jsme byli i za ctyricet minut v Praze. Vetsinou se i v aute hovorilo o filmech. Jednou se hovor stocil na romskou otazku. Neshodli jsme se, ale presto jsem se zeptal, jestli ridic nezna nejakeho Juraje Didu. "Znam, takovy maly tlustsi!" Juraje jsem poznal v kriminalu. Udelal by pro cloveka prvni posledni. Kdyz byl hlad, Juraj nekde sehnal chleba. Kdyz nebylo co kourit, sehnal cigarety. Chtel si nechat vytetovat Krista jako David Beckham. Mel to zduvodnene tim, ze to je jedinej, kdo je porad s nim. Ridic dodal: "To je pracovity a moc slusny clovek." Popis souhlasil, jen Juraj byl hubeny. I rekl jsem si, ze jsem take za tu dobu pribral. Prece ho vsak nenabonzuju, ze ho znam z kriminalu. Tak jsem ridicovi nechal cislo sveho mobilu a rozloucili jsme se. Asi za tri dny zazvonil telefon. Tady Pavel Dido. Ja rikam. Mohl bych hovorit s Jurajem. Nastala chvilka pomlky: "Juraj, to byl muj bratr, pred sedmi lety zemrel na rakovinu. Bylo mu sedmatricet let." "A maminka Aranka zije?" "Tak ji pozdravujte, byl jsem jednou u vas, to uz je ale petadvacet let."
Ales Brezina, Plzen/Praha

Navrat na hlavni stranu