Navrat na hlavni stranu

Na okraj
Komunista na velvyslanectvi
(K clanku Milose Suchmy v Satellitu z 28. dubna 2005)

Ten titulek mne skoro vydesil. Lze ho totiz mimo jine interpretovat i tak, ze velvyslanec dr. Pavel Vosalik by odhalen jako zarputily bolsevik nebo ze se komunisticke strane v Praze podaril dalsi puc, nova vlada odstranila dr. Vosalika a dosadila na kanadske velvyslanectvi treba soudruha Grebenicka. Rikam skoro, ponevadz jsem vedel, ze v delegaci poslanecke snemovny, ktera navstivila Ottawu, byl i zastupce komunisticke strany a utesoval jsem se nadeji, ze onim komunistou v titulku Suchmova clanku byl on.
Suchmuv clanek ma ovsem daleko sirsi zaber, nez by titulek naznacoval. Je v podstate Suchmovou reakci na osobnost velvyslance Vosalika proti pozadi tri situaci: setkani na velvylanectvi, afera s cestnym konzulem ve Vancouveru a pritomnost komunistickeho poslance na velvyslanectvi. Ve vsech trech pripadech Suchmuv soud o dr. Vosalikovi vyznel zaporne. Jak znamo, proti gustu zadny disputat. Mne napriklad je pan velvyslanec velmi sympaticky.
Nevim nic o Suchmove setkani na vyslanectvi a malo o zalezitosti ve Vancouveru. Vim trochu o navsteve delegace Poslanecke snemovny Parlamentu CR v Ottawe. Chapu Suchmovo rozhorceni - Moje nechut ke vsemu komunistickemu se nijak nelisi od jeho. Zadat na uprchlicich, aby se zucastnili schuzky se zastupcem komunisticke strany je skoro totez (dovolte mi velmi nedokonale srovnani) jako zadat popravene, aby se setkali se svymi katy. Ale ani velvyslanec Vosalik ani velvyslanectvi nikoho nezadali, aby se setkal s komunistickym poslancem. Take tuto delegaci do Ottawy nezvali. Ani nevybirali jeji cleny. Jednou z funkci velvyslanectvi je umoznit krajanum, aby se setkali se zastupci ceskych vladnich i nevladnich organizaci a nepatri do jeho kompetence vylucovat kterehokoliv clena techto delegaci ze schuzek. Nevidim ovsem zadny duvod, proc by v oznamenich o takovych schuzkach nebylo uvedeno, kterou organizaci nebo politickou stranu tito delegati zastupuji. V tomto pripade Milos Suchma i vetsina krajanu vedela, ze v delegaci je poslanec komunisticke strany. Po mem soudu postup velvyslance Vosalika byl naprosto korektni.
Nepochybuji take, ze ministerstvo zahranicnich veci CR bylo upozorneno na pravdepodobnou reakci na pritomnost komunistickeho poslance na schuzce s krajany a predpokladam, ze onen poslanec byl vyrozumen o nechuti, kterou obrovska cast krajanske obce k jeho strane chova. Jednim moznym resenim v podobnych pripadech by mohlo byt, aby zastupcum nekomunistickych stran byla dana moznost setkat se s krajany bez ucasti komunistickych funkcionaru.
Jakkoli se ztotoznuji s Suchmovym odporem ke komunismu, nemyslim, ze nasim protivnikem je velvyslanec Vosalik. Take nemyslim, ze ottawske velvyslanectvi je vhodnym bojistem pro zapoleni s Grebenicky a Ransdorfy o dusi tech skoro dvaceti procent obyvatel CR, kteri se hlasi ke Gottwaldovu dedictvi.
Josef Cermak
***
Voracova kniha o Ceskem filmu v exilu
V brnenskem nakladatelstvi Host vysla loni znamenita knizka Jiriho Vorace Cesky film v exilu, kapitoly z dejin po roce 1968. Vorac, vedouci Ustavu filmu a audiovizualni kultury na Filosoficke fakulte Masarykovy university v Brne, je autorem dlouzici se rady publikaci, mj. Cesti a slovensti reziseri v exilu, The Dissident Muse. Critical Theatre in Eastern and Central Europe. Autorsky se podilel na kolektivnich dilech Cesi a Nemci. Dejiny-kultura-politika, Obrazy casu. Cesky a rakousky film 30. let; spolupracoval na projektu Sto studentskych revoluci. Studenti v udobi padu komunismu, publikuje v casopisech Film a doba, Iluminace a Kinema atd.
Svoji posledni knihu Vorac venuje svym rodicum a pripsal ji obetem a odpurcum komunismu. Chce, jak rika v predmluve, prispet k zaplneni jednoho z bilych mist nasich pohnutych dejin dvacateho stoleti, jakoz i obecneji k reflexi ponekud neurovnaneho vztahu vlasti k exilu, zatizeneho neznalosti a nezajmem. Jeho pohled na dedictvi komunismu se odrazi i v citatu prohlaseni Milana Kundery v interview pro Le Monde: Vazim opatrne sva slova: co se tyce delky trvani, rozsahu a duslednosti, masakr ceske kultury po roce 1968 nema zadnou obdobu v historii zeme od tricetilete valky. Obavam se, ze masakr nejen kultury, ale i vseho ostatniho (vcetne lidi) po roce 1948 byl jeste brutalnejsi...
Exilovou kulturu Vorac vidi jako pojem odvozeny z oblasti politicke a spolecenske, vymezeny jako fenomen kulturni diaspory, ktery vyvolala konkretni dejinna situace, situace, v niz clovek (Vorac cituje Pavla Tigrida) zvolil exil, protoze doma nemohl zit, jak chtel... Exulantstvi jako spolecensky zjev je v zasade mravni protest, vzpoura, gesto proti nespravedlnosti, surove moci, nesvobode, tyranii, bide, korupci...
I kdyz autor se hlavne zabyva exilovou tvorbu po roce 1968, v uhrnu pripomina mezivalecnou vlnu (Karel Lamac, Anna Ondrakova, Francis Lederer, Erich Wolfgang Korngold...) predchozi exilove vlny, pomnichovskou 1938 (Hugo Haas, Alexander Hackenschmied, Jiri Voskovec, Jan Werich, Jarmila Novotna, Jiri Weiss, Karel Reisz...) a pounorovou 1948 (Frantisek Cap, Adina Mandlova, Ladislav Brom, Jara Kohout, Susan Douglas Rubes, Jan Rubes...). Zemepisne Vorac deli exilovou tvorbu na evropskou a americkou a druhove se soustreduje na hrany film a profesne na rezisery, ale nepomiji ani oblast animovaneho a dokumentarniho filmu, televize a videa a uvadi i predstavitele jinych profesi: hercu, kameramanu, skladatelu i teoretiku.
Obsahlejsi studie jsou venovany Jane Bokove, Bernardu Safarikovi, Vaclavu Reischlovi, Otakaru Vorockovi a Janu Nemcovi, zvlastni kapitoly pojednavaji o Milosi Formanovi, Ivanu Passerovi, Vojtechu Jasnemu. Mezi tvurcimi pracovniky se vztahem k filmu v Kanade se ve Voracove knizce setkavame se jmeny Emil Radok, Dagmar a Vaclav Taborsti, Jan Uhde, Josef Skvorecky, Alice a Milo Kubikovi, Antonin Lhotsky, Susan a Jan Rubesovi, Maruska Stankova, Arnost Wagner a dalsi.
V kapitole Animovany film autor venuje znacnou pozornost tvorbe Alice a Milo Kubikovych a jejich produkcni spolecnosti Animette Canada. S obema se znovu setkavame i v kapitole Etnicka televize v Kanade, v niz autor prehledne zachycuje ceske (nebo snad spis ceskoslovenske) televizni skupiny: Czechoslovak Kaleidoscope v Ottawe, za jehoz vudci osobnost Vorac oznacuje Arnosta Wagnera; Kitchenerskou skupinu {Milada a Stanislav Reinisovi, David Sevcik a Vladimir Bubak}, ktera po dvanact let vysilala Kroniku Cechu a Slovaku v Kitchenerskem kraji; v Londonu, kde z iniciativy Josefa Mary vznikla CS TV London, ktera od r. 1983 do r. 1992 odvysilala petatricet Magazinu. Mara rovnez natocil dokumentarni portrety umelcu a zalozil produkcni a distribucni firmu; CS TV Guelph prezila pouze prvni polovinu r. 1987. Zalozili ji Karla a Pavel Hartlovi a Jiri Voracek; CS TV Calgary (Milan Ac, Zdenek Erben a Josef Najman) vysilala osm let ctrnactidenik Czechoslovak Life.
Pestrejsi zivot mela (a dosud ma) televize v Torontu. V druhe polovine sedmdesatych let zahajil televizni produkci Miloslav Zlamal Czech Magazine (ktery pozdeji prevzal Ferda Culik) a Slovak Magazine. Televizni vysilani bylo obnoveno v r. 1988 televizni skupinou Okno-The Window (Karla Hartlova a Ales Brezina). Jadro skupiny posleze vytvorili Josef Cermak, ktery mel na starosti predevsim dramaturgii a moderovani, a Milo Kubik v rolich producenta, rezisera, kameramana, strihace a zvukare. Vorac venuje zvlastni kapitoly i Magazinu Okno-The Window (75 magazinu) a dokumentarni tvorbe, zvlaste Edici Profily, ktera obnasi na tri desitky svazku... Edice...vydava prime svedectvi nejen o jednotlivych osudech, nybrz i o pohnutych dejinach Ceskoslovenska ve dvacatem stoleti. Vorac se zminuje i o dokumentarnim serialu Kanadska mozaika, ktery byl natocen ve spolupraci s Ceskou televizi Ostrava (1992) a jenz predstavuje i po prevratu ojedinely priklad spoluprace domova a exilu.
Jiri Vorac uzavira kapitolu o etnicke televizi v Kanade laskavym pohlazenim: Cinnost (nejen) torontske skupiny je dokladem velkoryse a nezistne prace exilu: v dobe nesvobody upozornoval na osud znevolnene vlasti a soucasne se zaslouzil o uchovani pameti a rozmnozeni kulturniho dedictvi.
Josef Cermak

Navrat na hlavni stranu