Navrat na hlavni stranu

Vracim se do soucasnosti!
Rozhovor s Janem Hrebejkem
ABE: Nejprve bych chtel pogratulovat k odvaze dotknout se tematu, ktere je velice citlive. Jak se zrodila myslenka udelat tento film?
JH:
Najednou jsme citili s Petrem Jarchovskym, ze jsme unaveni z historickych temat. Vsechny ostatni projekty s vyjimkou filmu Pejme pisen do hola z roku 1990 mirily do historie. K tomu jeste patri film Zelary, ktery tocil Ondrej Trojan a scenar delal Petr Jarchovsky podle Kvety Legatove. My jsme se pro tento film rozhodli jiz pri filmu Pupendo. Petr mel v hlave dva charaktery, ktere hraji Jiri Machacek a Natasa Burger. To byl jeho vychozi bod. Ja jsem zas v te dobe mluvil s kamaradem, ktery zije v Los Angeles. Ten mi vypravel, za jakych okolnosti emigroval v roce 1968. Ten me inspiroval k druhemu pribehu, v kterem hraji Petr Forman, Emilie Vasaryova a Jan Triska. To byla vychozi situace. Vztah mezi otcem, synem a otcovou druhou zenou. Protoze moje manzelka pracovala pro Amnesty International, byl pro mne zajimavy i pribeh humanitarni pracovnice. Po tom, co jsme meli tento zaklad, se nam to psalo velice dobre. Nejtezsi na celem pribehu je vytvorit mozaiku. Kdyz v Pupendu nebo v Peliskach vypadne jedna cast, tak to vsechno spadne. Tentokrat jsme se mohli soustredit vyslovene na vypraveni, protoze jsme nemuseli studovat dobu, v ktere se pribeh odehraval.
ABE: Mel jsem tak trochu pocit schizofrenie, ale tim, ze se vlastne jednalo o dva autory se to vysvetluje. Jak bylo tezke dat tyto dva pribehy dohromady?
JH:
Forma paralelniho vypraveni nekolika pribehu se stala beznou v devadesatych letech. Nabizi se primo pro vypraveni mestskeho nebo velkomestskeho pribehu, i kdyz Praha neni tavicim se kotlem jako New York nebo Los Angeles, odkud prisel film Woody Allena Zlociny a poklesky, kde je nekolik paralel. Je to dobre pro vertikalni vystizeni mestskeho zivota, jednotlivych vrstev a osudu. Je to neco, co je ve vzduchu. Neni to tedy proto, ze bychom se rozhodli neco timto zpusobem delat, protoze se to takto ted ve svete dela, ale protoze je to duch doby. Ty veci se nejak tusi ve vzduchu. Kladl jsem si take otazku, jestli to neni proto, ze nedokazeme napsat jeden jednoduchy pribeh, ale mne zajimaly paradoxy jednotlivych osudu. Zde jsme pri vrseni paradoxu nalezli adekvatni formu prave v paralelnim vypraveni.
ABE: Ve filmu je na jedne strane rodina profesora, cili neco jako intelektualni smetanka, na druhe strane skinheadi, skupina intelektualne nejnize. Je to svym zpusobem prave dialog mezi temito dvema skupinami?
JH:
Ta jedna skupina se pohybuje az na hranici kriminality, podsveti. I kdyz skupina prevadecu a poulicnich zlodeju ma rozdilne parametry, coz je videt i na inteligenci tech dvou prevadecu. Dale jsou ve filmu i lide, kteri pracuji v humanitarnich organizacich. Je zde cela skala postav. Muze mi nekdo namitnout, kde je ten obycejny zivot. Ale prave treba v rodine je neco, co lidi znaji. Mam pocit, ze v pribehu je silna Emilie Vasaryova, coz povazuji za nejlepsi hereckou kreaci, ktera je take nejlepe napsana. Zaroven je v ni hodne toho obecneho, prestoze ta postava rika nehorazne veci. Je v ni kus nasich maminek, tet, pribuznych. Ta postava je take nesmirne lidska. Jeji chybovani lze pochopit lidsky.
ABE: Postava, kterou hraje Jiri Machacek je zajimava tim, ze se snazi dostat z prostredi, v kterem se pohybuje, ale spolecnost ho tam znovu a znovu posila.
JH:
Toto tema je nesmirne pritazlive. Je to neco, co odlisuje Evropu od Ameriky. V Evrope je to tezsi se dostat ze socialni skupiny. Nekde je to horsi a v jinych zemich je to snazsi. Jako je pribeh o Popelce, tak opakem toho je, co zaziva ve filmu Franta. Mysli to dobre, chce vybocit, ale ta spolecnost ho vrhne zpatky. I kdyz ten pribeh je specificky, presto toto vnitrni trauma nebo tento pokus prodelava kde kdo. Proto jsem v nasich filmech vzdy obdivoval typy lidi, kteri bojuji s neprizni osudu. Takovou postavou byl treba Josef Cizek ve filmu Musime si pomahat.
ABE: Frantisek je outsider, ale je ve skupine skinheadu. Malokdo si uvedomuje, ze tahle skupina dava najevo silu, ale ve skutecnosti je velice intelektualne slaba, nezakotvena a labilni?
JH:
Tato skupina, ktera mne neni vubec sympaticka ma velkou skalu - od neonacistu, pro ktere nemam omluvu po kluky, kteri jsou velice infantilni a podstata te jejich skupinove existence je v tom odmitnout se chovat jako nekdo, kdo je starsi deseti let. Ve filmu outsider Franta, ktereho hraje nesmirne popularni Jirka Machacek, je ostrihany dohola a ma rozstep, pri tom Petr Jarchovsky k tomu dodal jeho boj o vlastni dustojnost. Byla to postava, kterou jsme chteli napsat nejdele. Proto se tam zurocily nektere postrehy a skutecnosti. Jirka Machacek je pri tom herecky velice podobny Jaroslavu Duskovi. Ten byl jeho ucitelem a oba navazuji na hereckou skolu, kterou nejlepe reprezentuje Ivan Vyskocil se svou improvizaci. Machackova herecka inteligence spociva v pozorovacim talentu. On tu postavu obohati spoustou veticek, drobnosti. Jako ze rika, ze se mu Splasej kladiva. Nebo scena, kterou ja nesmirne miluji, kdyz s tim malym klukem zacnou hrat fotbal. To jsou jeho prinosy, ktere postavu zkrasluji. Petr Jarchovsky se z techto veci raduje. Puvodne napsal, ze jde jen uspat dite a Machacek z toho udela paradni scenu.
ABE: Byl podobnym prinosem i Jan Triska?
JH:
Vzdycky tam herec vklada sam sebe. U Trisky je zajimave, ze pracuje ve dvou tradicich. Jednak v ceske divadelni skole sedesatych let jako jeden z klicovych hercu Otomara Krejci. Potom je tam vliv americke skoly po odchodu z Ceskoslovenska. V Americe byl predevsim divadelnim hercem. Ja si myslim, ze to je poloha, v ktere je nejlepsi. Videl jsem ho ted v Krali Learovi a byl fantasticky. Pro film mu vyhovuji role, jakou mu poskytl Jan Sverak se Zdenkem Sverakem v Obecne skole. V Horem padem hraje postavu, ktera potrebuje urcity typ okazalosti. S tim si Jan Triska dokaze velice dobre poradit. Trochu bych se rozpakoval mu dat prilis civilni roli. Roli profesora nesmirne obohatil. My jsme natocili nesmirne dlouhou prednasku pred tim nez zkolabuje, ale ony staci prvni dve vety. Toto divadelni herectvi ma pak jednu vyhodu, ze potom staci zkratka. My jsme tam meli napsane dlouhe prupovidky, kdyz byl zdrcen nemoci, ktera ho muze zacit menit dusevne, ale pak jsme to dali pryc. On stacil ten okamzik, kdy stoji cestou na zachod u skrine. Ta mlcenliva vymena pohledu naprosto stacila. V tom je prave Triskovo mistrovstvi.
ABE: Dalsi postavou je Jan Budar jako paserak lidi?
JH
: V postave, kterou hraje je videt cynismus chytrych lidi. Jsou to gauneri, kteri maji urcitou inteligenci a vzdelani. Zatimco jeho komplic je primocary darebak, u neho slouzi inteligence jako urcity alibismus. Cte National Geographic, zabyva se gastronomii, ma humanisticke prupovidky. Jana Budare bych prirovnal k Josefu Abrhamovi. Oba jsou neuveritelne stydlivi. Byl jsem na jeho koncerte, protoze dela i muziku. Primo trpi na jevisti a pri tom je hvezdou, kdyz hraje v Narodnim divadle Romea. Za Nudu v Brne dostal Ceskeho lva. Presto v jeho herectvi je neco zdrzenliveho. Podobne jako Abrham dokaze z toho studu udelat prednost. Musi se ponorit zcela do te postavy. Kdyz se pak do te postavy ponori, jako napriklad v Nude v Brne, kde mel obrovsky prostor, pak se tam schova a premeni v tu postavu. Reziser ho musi ponorit do te postavy a on si to sestavi a udela ji perfektne, protoze je po vsech strankach nadany. Muze hrat blbecka i intelektuala, muze hrat vsechno, protoze je to vyjimecny typ jako je treba Hanzlik.
ABE: Petr Forman?
JH:
Ten je naopak typ herce, ktery hraje sam za sebe. Ja ho obdivuji a on je hrozne dobry clovek. Role musi byt pro nej verohodna a kdyz mu sedne, tak ji naplni beze zbytku. Hraje typ, ktery je mu velice podobny.
ABE: Ma nejaky vztah k Australii?
JH:
Starsi bratr Milose Formana Pavel zije v Australii. Je tam od roku 1968. Je to ten starsi pan, ktery Petra vita pri navratu z Cech. Ten domecek ve filmu patri jeho synu Paulu Formanovi. Ten se take ve filmu mihne. Nechtel jsem pouzit Los Angeles nebo Ameriku, ta je relativne blizko, ale Cesi zijici v Australii nejsou doma casto. Navic jsme meli v Australii dobrou odezvu s filmem Musime si pomahat. Dokonce jsem se pokousel i o jakousi koprodukci, ale nakonec z toho seslo. Diky Pavlu Formanovi se nam vsak podarilo vytvorit postavu, ktera odpovida australskemu zazemi.
ABE: Osobne si myslim, ze ta postava nam emigrantum trochu fandi a vypadame ve filmu lepe nez jsme.
JH:
Nemohu to posoudit, ale ta Australie je jeste malinko jina. Jine je to v Evrope, v Americe a take v Australii. Navic Triska - emigrant hraje cloveka doma, zatimco Petr Forman hraje emigranta Martina, ktery udela zivotni rozhodnuti, nenaplni sen sveho otce, ale zije cestny a svobodny zivot, coz otec nemuze vystat. Otec je profesor, ktery pohrda tim, ze to syn nikam nedotahl. Clovek, ktery ma ambice nerozumi tomu, kdo tento zpusob zivota neuznava.
ABE: Budes neco delat v budoucnosti s neherci?
JH:
V hlavnich rolich je to trochu problem, protoze to, co napsal Petr Jarchovsky je docela slozite. V minulosti jsem je pouzival. V tomto filmu jsou to oba policisti. Ten hlavni policajt je napriklad muzikantem.
ABE: Na celem festivalu jsem pouze ve filmu Gillova zena slysel otazku po Bohu. V Horem padem si tuto otazku neklade univerzitni profesor, ale Franta, ktery dela ochranku u cirkusu?
JH:
Ceska spolecnost je velice atheisticka. To neni zadne tajemstvi. To neznamena, ze by si lide tyto otazky nekladli. U Franty je ta otazka dana jeho outsidrovstvim. "Boze, proc mne trestas?" Kdyz je nekdo chudy, tak vede tu debatu s Bohem z jine pozice nez kdyz je nekdo bohaty, ktery se pta, kdy se mu neco vyplati nebo nekde jinde vrati. Franta si Bohu stezuje. To neni spiritualni debata. To je pouze stiznost. Komu si ma takova postava jako je Franta stezovat?
O torontskem festivalu bude rovnez v ceskem a slovenskem vysilani Noveho Zaberu tuto sobotu v 10 hodin a v utery v 7:30. Rozhovor s Janem Hrebejkem ve zvukove podobe je i na nasich internetovych strankach.
Ales Brezina


Navrat na hlavni stranu