Navrat na hlavni stranu
Jara Cimrman zapomenut nebude!
Na pocatku kvetna meli i divaci ve Vancouveru prilezitost setkat
se v divadle s jednim ze dvou hlavnich pokracovatelu v dile Jary
Cimrmana, panem Ladislavem Smoljakem. S Divadlem Za rohem
vystoupil v hlavni roli ve hre Zaskok, podobne jak tomu
bylo v roce 1997 v Toronte. Stalo se tak nemalou zasluhou pana
Pavla Krale z Noveho divadla v Toronte, ktery ochotne pomohl
uskutecnit vystoupeni L. Smoljaka u Pacifiku, po predstavenich
jine hry s jeho ucasti, Svestky, v Novem divadle
v Toronte. Teto vzacne prilezitosti jsme vyuzili ke kratkemu pohovoru.
VC: Vazeny pane Smoljaku, dovolte mi, abych vas a vasi pani
uvital co nejsrdecneji u nas ve Vancouveru. Zatimco v Toronte
uz jste, dalo by se rici, jako doma, zde na zapadnim pobrezi Kanady
jste prvne. Nebo je to take dalsi navsteva?
LS: V Kanade jsem byl poprve pred sedmi lety, a sice v Toronte.
Nasi pratele, kteri nas tam pozvali, nas ovsem provezli take po
okoli, podival jsem se i do Montrealu a na Niagarske vodopady.
Tohle je ma druha navsteva Kanady. Cili tady, na vychode tedy
pardon na zapade, ja vidim na mape, ze jsme na vychod od Ruska,
coz je pro nas v Evrope jeste vetsi vychod, to me spletlo
tedy tady na zapade jsem poprve a musim rict, ze Vancouver se
mi strasne libi. Byl jsem varovan, ze to je krasne mesto, ale
skutecnost prekonala moje ocekavani.
VC: Ac obe vase navstevy v Kanade, Torontu a Vancouveru, jsou
kratke, mohl byste i presto charakterizovat pripadny rozdil mezi
obema mesty z vaseho hlediska navstevnika?
LS: Tak to ma take osobni rovinu, protoze ja se v Toronte
znam dobre s Pavlem Kralem. My jsme se setkali uz v Praze a sice
v davnych dobach, kdy on delal v Divadle ABC a my jsme
tam se Zdenkem Sverakem a s Pavlinou Filipovskou delali takovy
porad pro deti - jmenoval se Hrachova polevka z pytliku.
A on to s nami za Divadlo ABC sjednal. Pak se po mnoha letech
ozval z Kanady - ze v Toronte dela Nove divadlo, tedy
podobne ochotnicke divadlo jako je vase Divadlo Za rohem.
A prisli na zajimavy napad: nastudovat hru z repertoaru nejakeho
prazskeho divadla, a toho hlavniho protagonistu si pozvat k hostovani.
Nastudovali to presne z video zaznamu, tak jak se to hralo v Praze,
okopirovali scenu i aranzma, takze ten herec tam pak zapadl jak
chybejici kostka do stavebnice. A timhle zpusobem jsem se dostal
do Toronta i ja. S Pavlem Kralem jsme se velmi spratelili, takze
ted jsme prijeli do Toronta tak trochu jako domu. Vancouver byl
pro nas velkou neznamou, nikoho jsme tu neznali. Prvni kontakty
sly jenom pres e-mail - s Norou Linhartovou a se Svetlanou Bardosovou.
Myslim ale, ze se tento pocit velmi rychle smazal. To prijeti
tady bylo tak kamaradske a pece o nas tak velika, az nas to zaskocilo.
Skoro jsme se museli branit, vypadalo to zpocatku, ze nas budou
vodit pres ulici za ruku, aby nas nic neprejelo. Ale brzy jsme
si vsechno vyjasnili, takze pece je sice uzasna, ale taktni. Mame
pestrou nabidku moznosti i naprostou svobodu rozhodovani. Dneska
jsme napriklad prozili nadherny den: vyjeli jsme si na plachetnici.
To byl velky zazitek. Vubec mame stesti - v Praze nas varovali,
ze ve Vancouveru porad prsi, a nam uz treti den sviti slunce.
VC: Obe ochotnicka divadla, Nove divadlo v Toronte
a Divadlo Za rohem zde ve Vancouveru existuji jiz,
rekl bych, obdivuhodny pocet let. Ted uz jste hral s obema soubory
shledal jste nejaky rozdil v pojeti? A jake z toho mate jako hostujici
umelec pocity?
LS: Divadlo v Toronte uz melo se mnou zkusenost z me prvni
navstevy, krome toho Pavel Kral zna me divadelni nazory, navic
je i sdili, takze on uz ten svuj soubor vycepoval pro optimalni
interpretaci her Divadla Jary Cimrmana. Vancouver byl po
tehle strance velky otaznik - jak ten soubor Divadla Za rohem
hraje, jak se tu budou tvarit na me pojeti, to jsem nevedel. A
na prvni zkousce me az zaskocilo, jak jste nas Zaskok nacvicili.
Pripadalo mi, ze jsem na zkousce v Praze na sve materske
scene.
VC: Dekuji, to se samozrejme clenu naseho divadla velmi dobre
posloucha. Ale ted mi dovolte otazky konkretnejsi: co dnes dela
pani Philippova, reziserka programu Vinarna U pavouka,
vasniva propagatorka cimrnanovstvi? A jste, vy a pan Sverak, ve
styku s dalsim z objevitelu a badatelu o J. Cimrmanovi, Jirim
Sebankem? A kdo obstarava ty fantasticke dobove fotografie, ktere
jsou nezbytnou soucasti cimrmanologie? Nebude to asi jeden clovek,
rekl bych.
LS: Tak to je takova, rekl bych, trosku delsi historie.
Zalozit divadlo, to byl napad Jiriho Sebanka - ze by se mohl ten
druh humoru, ktery se Zdenkem Sverakem provozovali ve Vinarne
U pavouka, uplatnit i na jevisti. Tenhle rozhlasovy porad
rezirovala Helena Philippova. To byla zajimava osobnost. Sam bych
ji nazval "notorickou zakladatelkou malych divadel".
Ona stala u zrodu Divadla Na zabradli a pozdeji i Semaforu.
A jejim tretim ditetem bylo nase divadlo. Zajimave ale je, ze
ze vsech tech divadel nedlouho po jejich zalozeni odesla. To se
stalo i u nas. A s ni odesel i Jiri Sebanek. Helena Philippova
uz nezije. Ja na ni vzpominam prevazne v dobrem, protoze bez ni
by asi nase divadlo nevzniklo. Ona mu venovala strasne moc energie
a dokonce sama ze svoji kabelky platila najem salu na zkousky
i jine veci. Ona take tomu zacinajicimu divadlu nejvic verila.
My jsme si mysleli, ze se jen tak bavime, ale ona rikala: "Vy
budete jednou slavni, vy se tim budete zivit " A my jsme
tomu neverili. Ale ve vztahu ke mne se brzy objevila averze. Protoze
ja jsem chtel take rezirovat, kdezto ona si predstavovala, ze
bude v nasem divadle jako reziserka sama. Takze tam jsme se srazili.
Kdyz pak zjistila, ze nas nadrizeny organ, coz bylo Statni divadelni
studio, ji to monopolni postaveni nechce zajistit, tak se rozhodla,
ze z divadla odejde. A Jiri Sebanek se rozhodl, ze odejde s ni.
Takze vlastne od roku 1969, tedy v druhem roce existence
divadla, jsme dalsi cestu Jary Cimrmana do map ceske divadelni
kultury zanesli my dva: Zdenek Sverak a ja. Jeste ty fotografie
Jednou jsem v antikvariatu objevil casopis Cesky svet. Byl z prelomu
stoleti devatenacteho a dvacateho a ostre se lisil od dosavadnich
ceskych casopisu. Ty mely spis takovy akademicky charakter: vetsinou
rytiny, a kdyz uz fotografie, tak staticke portrety ci krajinky.
Kdezto ten Cesky svet vyuzival modernejsi technologie, to uz byly
vyslovene reportazni fotky. Treba ziva ulice plna chodcu, povozu,
sem tam i nejake to auto. Nebo vzpominam si na zvlastni zaber,
pod nimz byl text: Hajny z Oslova stavi plot. Tedy fotodokumenty,
jak lidi tehdy skutecne zili, jak pracuje remeslnik, jak herec
na divadle. Tyhle casopisy jsem tedy jednoho dne prinesl do divadla,
a vsem se tak zalibily, ze jsme naseho Cimrmana, ktery zatim nemel
dobove zakotveni, umistili do prelomu stoleti, do stareho Rakouska-Uherska.
VC: Napadlo vas pri inscenacich Aktu a Vysetrovani
ztraty tridni knihy v roce 1967 v Malostranske bedede, ze divadlo
bude i v roce 2004 nejen existovat, ale ze bude jednim z nejpopularnejsich
divadel v Cechach? Vzdyt uz je tomu 37 let
LS: Tak to je otazka, ktera ano, miri primo do cerneho! Protoze
my jsme vubec necekali, ze to divadlo bude mit dlouhou historii.
Bozenka Sverakova po nasem prvnim predstaveni, po premiere hry
Akt, kdy Zdenek se nejak zminil, ze bychom v pristim kuse
mohli udelat to ci ono, tak rekla: "Vy to chcete hrat jeste
jednou?" Z toho vidite, ze velka perspektiva se tomu moc
v nasich rodinnych kruzich i od nas samotnych nedavala. My jsme
si rikali udelame par predstaveni, bude nas to bavit. To, co ale
nasledovalo, to je pro nas opravdu zazrak. Povazujeme to za stesti.
Jestlize se nas ovsem nekdo zepta, jak si ten zazrak vysvetlujeme,
napadne nas jedna, dve myslenky. Ale to hlavni nevime. Rikame
si, ze snad nejakym stastnym rizenim osudu se nam podarilo uhodit
na strunu, ktera rezonuje s necim podstatnym, co citi obyvatel
ceske kotliny. A to bez ohledu na vek. My si to nedovedeme zcela
vysvetlit a jak rikam, povazujeme to za bozi dar.
VC: Co vas vedlo k tomu tvorit dalsi hry, po Aktu
a Vysetrovani ztraty tridni knihy, ktere jste napsali
samostatne, ke spolupraci se Zdenkem Sverakem? Takova spoluprace
musi byt bajecna vec, jak o tom svedci i jine dvojice: V &
W, S & S, Lasica -Satinsky jen docela namatkou
LS: Prvni hry jsme napsali samostatne z prosteho duvodu:
na prvni zakladajici schuzi jsme si slibili, ze tri z nas
- Jiri Sebanek, Zdenek Sverak a ja - napiseme kazdy jednu aktovku.
A dve prvni aktovky budou celovecernim predstavenim. Ja se posychroval
dohodou, ze budu az treti. Zdenek Sverak byl se svym Aktem
hotov nejdriv. Nicmene stalo se, ze Jiri Sebanek, ktery mel napsat
aktovku druhou, ji ne a ne dokoncit, zatimco my uz meli Sverakuv
Akt davno nazkouseny, a uz se blizila doba, kdy se mel
na nas prijit podivat reditel Statniho divadelniho studia Hercik,
aby nas eventualne prijal do svazku malych divadel v tomto
studiu pusobicich. V te tisni jsme se rozhodli, ze misto
druhe aktovky vyplnime program povidanim o Jarovi Cimrmanovi.
A tak se nas nekolik clenu nove se rodici divadelni sceny zavazalo,
ze kazdy napise na tema "Cimrman" prednasku. Tim jsme
vlastne ustavili ten nas divadelni typ: Nejdriv seminar o zivote
a dile J. C. a pak jednoaktova hra z Mistrovi pozustalosti.
Ja byl pozdeji se svou aktovkou hotov driv nez Jiri Sebanek, a
moje Vysetrovani ztraty tridni knihy melo stejnou strukturu.
Stejne tak vypadalo i treti nase predstaveni Sebankova Domaci
zabijacka. V te dobe ale uz zacaly jakesi rozpory mezi Jirim
Sebankem a mnou a Zdenek prisel s napadem na Hospodu Na Mytince.
Rozhodli jsme se, ze ji napiseme spolu. A na rozdil od tech vsech
nasich predchozich her, z nichz ani jedna nebyla zasazena
do Cimrmanovy doby, ze tahle bude skutecne napsana stylem, jakym
by ji napsal Jara Cimrman. A tim jsme nacali serii her v duchu
stareho ochotnickeho divadla. Akt byla soucasna hra, v
niz vystupoval dokonce i prislusnik Verejne bezpecnosti. V Sebankove
Domaci zabijacce byl domovni duvernik nebo Hitleruv tajemnik
Borman. Moje Vysetrovani ztraty tridni knihy byla hra vlastne
nadcasova - ucitel, reditel, inspektor, zemsky skolni rada to
je takova nadcasova hierarchie, ale pribeh ze stare doby to vyslovene
neni. Museli jsme obvykle rikat, ze je to na motivy Cimrmanovy
puvodni hry a podobne. Kdezto od Hospody Na Mytince
se uz vsechny nase kusy tvari jako by byly primo z Cimrmanova
pera.
VC: Shledali jste, s ohledem na cinnost Divadla JC,
nejakou podstatnejsi zmenu v dusledku zmeny pomeru v roce 1989?
LS: My jsme skutecne meli obavu, zda v tom novem svete,
ktery se pred nami v listopadu 1989 otevrel, svoboda, demokracie,
jestli nedoje k odlivu divaku z naseho divadla. Za komunistu nam
divaci rikavali: "Vy jste svetylko, ostruvek svobody,"
a podobne A najednou ta svoboda skutecne prisla, a hrozilo, ze
uz nase divadlo nebude mit onu rezonanci, kterou melo pred listopadem.
Ale kupodivu se to nestalo. Divaci nam zustali verni, ba co vic,
najednou se v hledisti cim dal casteji objevovaly mlade tvare.
Neboli nas predpoklad, ze s nami budou starnout nasi puvodni divaci
a ze s nimi to divadlo jednou spolecne pohrbime, se zatim nevyplnil.
Zase musime rict, ze je to zazrak, ktery si nedovedeme vysvetlit.
VC: Mam za to, ze ceske i slovenske publikum specifiku vaseho
divadla pochopilo a ocenilo, snad diky onomu smyslu pro humor,
kteremu se tesi. Shledal jste nejaky rozdil mezi reakcemi publika
doma a tady, mezi krajany, exulanty, emigranty, uprchliky ci jak
jsme klasifikovani?
LS: To je myslim dobra otazka. Kdyz jsme prvne vyjeli hrat
pro ceskou mensinu do Vidne, tak jsme byli velmi zvedavi, jak
nas toto publikum prijme. Byli jsme opet prekvapeni, jak zive
vidensti Cesi reagovali. Vysvetlujeme si to tim, ze to nebyla
vyslovene stara generace, generace, ktera z ceske kultury pamatuje
tak Bedricha Smetanu, Narodni divadlo a takove ty klasicke veci,
ze to byli moderni lide, kteri opustili Ceskoslovensko pozdeji,
a ten nas humor jim byl blizky. Takze my jsme do Vidne zacali
jezdit pravidelne a vubec nas neprekvapovalo, ze reakce videnske
ceske mensiny je casto i silnejsi nez u prazskeho publika. A stejnou
zkusenost jsme ziskali tady v Kanade. Ted spolu mluvime jeste
pred vlastnim predstavenim ve Vancouveru, cili nemohu rict, jak
tomu bude tady. Ale v Torontu pred sedmi lety i ted jsem vnimal
reakci naprosto inteligentniho publika, ktere rozumi jemnostem,
chape souvislosti a rado se smeje. Verim, ze ve Vancouveru to
nebude jine.
VC: Jsem si tim jist, nebot obe predstaveni jsou zcela vyprodana.
Dovolte mi ted malou odbocku: 1. kvetna CR oficialne vstoupila
do EU. Je to udalost znacne dulezitosti. Jsou ale i lide zkuseni
a fundovani (dovolim si jmenovat napr. Benjamina Kurase), kteri
vstup do EU nevidi pro CR jenom pozitivne. Jaky je Vas nazor na
tuto vyznamnou zmenu?
LS: Tak jmeno Benjamin Kuras mi neni nezname. Ctu pravidelne
Lidovky a on tam dost casto pise. Myslim si, ze je to clovek inteligentni
a ze umi psat. Ale presto, ze si ho vazim, jako novinare, tak
v nazorech se s nim casto rozchazim. Ja si myslim, ze
nas vstup do EU je historicka udalost, ktera v ceske kotline nema
od Praotce Cecha obdoby. My jsme vzdycky v Evrope platili za otloukanka,
pres nas se hnala historie ze severu na jih a z vychodu na zapad,
coz jsme casto odnesli velice katastroficky, takze je zazrak,
ze jsme tu historii vubec prezili. A poprve v historii se tu meni
politicke podnebi, kdy uz nemusime mit o osud naroda strach. Premysleni
o tom, kolik dostane ten ci onen dotaci, jestli se evropskym prezidentem
snizi vaznost naseho prezidenta a jestli evropska byrokracie bude
lepsi ci horsi nez nase narodne ceska, to me nechava chladnym.
Cili ja to povazuji, a nejsem sam, i mnoho vyznamnych lidi, kterych
si vazim, povazuji tento historicky okamzik za zazrak. Pan Benjamin
Kuras je sice inteligentni novinar, ale myslim si, ze historicky
rozmer teto udalosti nedovede ocenit.
VC: Jen maly dodatek nedalo by se to vse udelat bez obrovske
a drahe byrokracie, ktera je se vstupem do EU a jeji existenci,
spojena?
LS: Vite, ja si netroufam posoudit miru te byrokracie, nejsem
ani politik ani statnik, ani ekonom ani odbornik na administrativu.
Ale ja vsechny tyhle veci, ze tam bude byrokracie, ze to bude
neco stat, ze neco pujde sloziteji, to vsechno povazuji za vedlejsi.
To se neda s obrovskym historickym vyznamem te udalosti merit.
VC: Pane Smoljaku, jsem si jist, ze Jara Cimrman by s nadsenim
konstatoval, ze jeho genialita byla nejen pochopena, ale i nadale
je ocenovana a pripominana tak skvelymi badateli o jeho dile jakymi
jste vy a pan Sverak a clenove Zizkovskeho divadla, jez nese Mistrovo
jmeno. Preji vam a vasi pani Alici jmenem clenu Divadla Za
rohem a divadelni verejnosti ve Vancouveru prijemny zbytek
pobytu v Kanade a stastny navrat do krasneho mesta ze je rec o
Praze, nemusim dodavat.
Ja bych chtel zaverem podekovat za ten velky zazitek sveho setkani
s vasim krasnym mestem. Vancouver byl pro me cestovatelskou
premierou. A ta se vydarila. V Divadle Za rohem jsme nasli
pratele, kteri nas pobyt tady promenili v pohodu, na kterou budeme
dlouho vzpominat. A my se jenom tesime, ze prijedete do Prahy
a my vam budeme sto aspon trochu oplatit, co jste tady udelali
pro nas.
Doufam, ze prijedeme a dekuji vam za rozhovor.
S Ladislavem Smoljakem rozmlouval 6. kvetna 2004 Vladimir
Cicha
Poznamka: Obe predstaveni, ktera nasledovala, byla
zcela vyprodana a prijata se stejnym nadsenim jako je tomu v Zizkovskem
divadle J. Cimrmana v Praze.