Navrat na hlavni stranu
Filmy Pavla Juracka v Cinematheque
Ontario
Jiz se stalo temer pravidlem, ze filmy na plzenskem Finale koliduji
s promitanim ceskych ci slovenskych filmu v Cinematheque Ontario.
Stalo se to s filmy Juraje Jakubiska i se Svankmajerovym Otesankem.
Vloni se objevily v Plzni filmy osameleho bezce Pavla Juracka
a letos se prehlidka filmu rezisera a scenaristy Pavla Juracka
uskutecni v Torontu.
Je az neco symbolickeho, ze Pavel Juracek zmizel jako Josef Kilian
z jeho Postavy k podpirani. Chybi jak v encyklopedii
Kdo je kdo z roku 1991-1992, tak i v Kdo byl kdo z
roku 1994. Informace o nem jsem nalezl pouze v Katalogu pro lonske
plzenske Finale: Scenarista a reziser Pavel Juracek zil
v letech 1935-1989. Dva roky studoval na Filosoficke fakulte Univerzity
Karlovy v Praze cestinu a zurnalistiku, rok pusobil v Nymburku
jako redaktor Vesnickych novin. V letech 1957-1962 studoval
obor scenaristiky na prazske FAMU. V roce 1963 natocil se spoluzakem
z FAMU Janem Schmidtem podle vlastniho nametu a scenare kafkovske
podobenstvi Postava k podpirani. Jeho prvnim celovecernim
filmem je snimek Kazdy mlady muz. Pote se Juracek venoval
psani scenaru pro sve kolegy a spolupracoval i na priprave kinoautomatu
pro svetovou vystavu EXPO 67 v Montrealu. Predevsim se ale pripravoval
na svuj nejambicioznejsi projekt, film Pripad pro zacinajiciho
kata. Film mel premieru v roce 1969, ale po nekolika projekcich
skoncil v trezoru a Pavel Juracek se uz k filmove praci prakticky
nedostal. Podepsal Chartu 77 a v roce 1978 emigroval. Po peti
letech se z emigrace vratil.
Osmatricetiminutovy snimek Postava k podpirani vypravi
o Janu Heroldovi, ktery hleda Josefa Kiliana. Pri svem hledani
zavita do podzemi, kde jsou uschovany stare obrazy Stalina a transparenty
z padesatych let. Kdyz vyjde na ulici, spatri obchod, nad kterym
je napis PUJCOVNA KOCEK. Jan Herold se rozhodne pujcit si kocku.
V pujcovne si zapisi cislo obcanskeho prukazu a daji mu mysi konzervu
(konzervy pro kocky se objevily na trhu az o nekolik desitek let
pozdeji). Druheho dne chce Jan Herold kocku vratit, ale v miste,
kde byla PUJCOVNA KOCEK je prazdny obchod, v kterem pracuji maliri.
Nikdo o PUJCOVNE KOCEK nevi. Nikdo nezna pana Kiliana. Osamely
Jan Herold dostava na sve otazky pouze stupidni odpovedi. V okamziku,
kdy se obrati na urady, stava se podezrelym. Kdyz ma pocit, ze
konecne potkal Josefa Kiliana v jedne hospode, muz, ktereho oslovi
jej odmitne, ale v podpazdi drzi kocku, ktera je zrejme ze stejne
pujcovny.
Ve filmu Kazdy mlady muz nas Juracek zavede do vojenskeho
prostredi. Vojaci hovori pochopitelne o divkach. Jejich frustrace
vyvrcholi, kdyz ma dojit k zabave a autobus vyjede do okoli hledat
pro vojaky partnerky. Misto toho prijede pouze jedno devce a to
se jeste nikdo nedovoli oslovit.
K vrcholum Jurackovy tvorby se pocita Pripad pro zacinajiciho
kata, cernobily film z roku 1989. Jedna se o pohadkovy pribeh
na motivy treti knihy Gulliverovych cest Jonathana Swifta. Mlady
Lemmuel Gulliver zabloudi se svym vozem na silnici, ktera nikam
nevede. Spusti se strani mezi stromy na jinou silnici, projede
nekolika krkolomnymi zatackami a havaruje. S uzasem zjisti, ze
havarii zpusobil obleceny zajic. Gulliver si vezme hodinky z kapsy
jeho kozene vesticky a tim se ocita v balnibarske pasti, odkud
zrejme neni navratu. Dostane se do svych vzpominek na divku Marketu,
setkava se s mlcicimi lidmi a nepochopitelnymi vecmi. Profesor
Beiel mu vysvetli, ze jeho prozitky nejsou sen, ale skutecnosti.
Je v Balnibari. Obcane mu nasilim brani v mluveni. Situaci zkomplikuji
hodinky, na kterych je vyryto venovani od knizete Munodiho, vladce
mesta Laputy, ktere se kdysi - oblezeno nepritelem - vzneslo do
vyse. Gulliver je obvinen, ze je zajic Oskar.
Filmy Pavla Juracka maji co rici i dnes, kdy opet se ztraci nejen
historicka pamet, ale i pamet z nedavne minulosti. (Datum promitani
v AGO - 317 Dundas St. W., Toronto naleznete v Kalendari na strane
3)
abe/katalog finale