Navrat na hlavni stranu



Setkani dvou hvezd
Nocturna na Masaryktownu, ktera si za dva rocniky sveho trvani ziskala zaslouzenou prizen milovniku dobre hudby natolik, ze je v nekterych pripadech nutne uvazovat o salu s vetsi kapacitou, je hudebni cyklus o peti vecerech klasicke vazne hudby a jednom klasickeho jazzu.
V pripade planovaneho lednoveho koncertniho vystoupeni operni divy, sopranistky Evy Urbanove, byl pro velky zajem rezervovan sal kostela sv. Vaclava v Toronte. Nepriznive udalosti ovsem tomu chtely, ze pani Urbanova vystoupit nemohla, takze koncert na posledni chvili odrekla. Organizatorum Nocturen tak nastala horka chvile rozhodovani ­ zrusit docela anebo se pokusit o pozvani jineho umelce. Takoveho, ktery nezustane nic dluzen spickove urovni sopranistky, a takoveho, ktery "zaplni" velky sal kostela Umelecky sef Nocturen dr. Milos Krajny nezavahal ani minutu - vytocil bratislavske cislo a vyjevil se s nabidkou. Rozhodnuto, behem ctyriadvaceti hodin si zmenil slovensky pevec puvodni den odletu na tento kontinent, behem dalsich pak padla posledni rozhodnuti o repertoaru.
Milovnici klasicke hudby nebyli o nic osizeni. Gustava Belacka znali jednak z predchoziho lonskeho koncertu a jednak z hostovani v Canadian Opera Company v Toronte, kde trikrat po sobe hostoval v hlavnich opernich rolich. Povest zadaneho pevce jej predchazela i z nespocetneho mnozstvi nahravek a ucinkovani v ruznych svetovych domech. A co vic, jeho srdecnosti se tesilo vsechno obecenstvo kdekoliv.
Pan Belacek tedy s sebou prinesl dobrou pohodu a neobvykle mocny zazitek. A diky velkorysosti jemu vlastni take hosta sveho vecera ­ samotnou pani Urbanovou, ktera do salu kostela sv. Vaclava zavitala v druhe puli koncertu, takze navstevnici byli svedky nevsedniho setkani dvou hvezd.
Stalo se tak v momente, kdy se pevec uz uz pustil do zpevu Vodnika, kdy nahle svuj zpev prerusil s tim, ze bez Rusalky by mu to tak dobre neslo, a ze salu odesel. Prekvapene obecenstvo zprvu nic nechapalo, ale v momente, kdy v Belackove doprovodu vkracela Eva Urbanova se svoji arii Rusalky (mj. zazpivala i narodni pisen Tece voda, tece bez doprovodu), vsichni spustili nadseny potlesk. Stejne obdivny, jakym vitali a dekovali ohromnemu pevci. Tomu ctyriatricetiletemu umelci, jenz naplnil srdce kazdeho z pritomnych pohodou, krasou a radosti z nadhernych melodii.
Basbarytonista Gustav Belacek za doprovodu klaviristy Stevena Philcoxe posluchace obdaroval ariemi z del Giusepe Verdiho, Bohuslava Martinu, Eugena Suchone, dale pisnemi Frico Kafendy a Cesara Francka, arie Jakobina ze stejnojmenne opery Antonina Dvoraka, Kecala ze Smetanovy Prodane nevesty, dale zaznela arie Vodnika z Rusalky A. Dvoraka a Mephistotela z opery Faust a Marketa Charlese Gunouda.
A ze ke vsemu tomu deni jeste svitily vanocni stromy, jenom hudebnimu svatku nedelniho vecera 11. ledna pridalo na jeho kouzlu. Diky vam vsem, kteri jste se na tomto veceru podileli. Nechybelo nam vubec nic ­ mili a krasni lide, nadherna hudba, stedre pohosteni, a i to vinko jiskrilo v patricnem tonu. Skutecne dustojny zacatek Roku ceske hudby.
Nu a ted uz se budeme tesit na dalsi nocturnovsky vecer 15. unora, kdy se nam predstavi svetovy pianista Boris Krajny. A pokud mohu, radim vam - nezapomente si vcas rezervovat vstupenky. Nocturna jsou skutecne v oblibe
Text a foto: Vera Kohoutova

Navrat na hlavni stranu