Navrat na hlavni stranu

Ja, Georg Friedrich Handel
V patek 10. ledna 2003 uvidite v podani Premka Kubisty svetovou premieru hudebni inscenace
Priznivcum divadelniho umeni se prostrednictvim pravidelnych predstaveni Noveho divadla za tech vice nez tricet let jeho pusobeni nabidl nejeden zajimavy divadelni zanr: drama, komedie, morytat, muzikal, opereta... "ale jedno tady prece jen jeste nebylo," lehce oponuje Mirek Jaros, s nimz si povidam o zrodu nekonvencniho dila s nazvem Ja, Georg Friedrich Handel.
"To, co chceme divakovi predvest, se tezko zarazuje do nejake dramaticke kategorie, protoze to skutecne neni drama, ale ani opera, a neni to ani zpevohra. V podstate to je koncert s pruvodnim slovem skladatele, ktery je soucasne hlavni postavou dila, v nasem pripade jim je G. F. Handel. A kdyz to tak vsechno shrnu, mohli bychom tento utvar nazvat hudebni inscenaci ­ ano, to je to prave, protoze je tady neco hudby, neco dramatizace a smysluplneho deni a neco legrace, to vse zabalene v krasnych dobovych kostymech."
Otcem myslenky byl pritel Premysl Kubista, profesionani pevec s dvacetiletou zkusenosti v plzenske operete," zasvecuje me Mirek Jaros, producent a spoluautor v jedne osobe. "Kdysi totiz Premek, ktery v plzenske Nove komorni harmonii pusobi jako pevec, dramaturg, manazer a konferencier, prisel s napadem, ze muziku bude delat v dobovych kostymech a ze jeho manzelka s nim bude zpivat veci pro zensky hlas. Ta myslenka se mi velice zalibila a rikal jsem si tehdy, ze je ji treba dovest do konce. Pozadal jsem tedy pana Jaroslava Somese, doktora filozofie a herce z Divadla na Vinohradech, aby mi to slovo skladatelovo napsal. Dostal se mi do rukou fascikl nadity fakty a detaily, takze jsem se musel rozhodnout, co s tim ­ mel jsem na vybranou: bud to nechat lezet ladem anebo se do toho pustit sam. Vybral jsem si prirozene to druhe. Moje zkusenosti z dob pusobeni v torontskem Novem divadle (1978-86) mi rikaly, ze cesky a slovensky divak miluje hudbu, ze miluje smysluplnou legraci a divadlo. Takze jsem nechal ve skriptu to, co se mi z puvodniho textu hodilo, obohatil jsem dilo humorem, pridal stavu a zivot a pozadal Brigitu Hamvasovou, aby se ujala rezijni prace. Videl jsem totiz jejiho zdramatizovaneho Villona a komedii Tri v tom a mohl jsem tedy posoudit, kolik toho s lidmi udelala, aby dosla k takovemu vysledku. Tohleto je reziserka pro nas, rekl jsem si..." vypravi se zaujetim spoluautor.
"Dramaturgyne a reziserka B. Hamvasova byla nadsena, dilo se ji libilo. A hned na prvni zkousce se zrodila dalsi postava ­ tedy pro producentovu manzelku sopranistku Zdenku Jarosovou, clenku torontske Small Chamber Harmony v jedne osobe, vlastne hned dvojrole - Handlova sluzebna Marcelina, ve ktere pulzuje obycejny zemity zivot jako protivaha zivota umelcova, a muza, ktera Handla oslovuje a inspiruje k hudebni tvorbe (tu jsem si jeste vymyslel k te sluzce). Takze Zdenka, pro kterou jsem musel dialogy v textu jeste rozpracovat, nebude jen zpivat, coz je jeji zivotni parketa, ale i hrat."
A pak uz mely udalosti pomerne rychly spad. "Zajistit predstavitele hlavni postavy Handla bylo ukolem nejslozitejsim," pokracuje Mirek Jaros ve vypraveni. "Na koho jsem se tenkrat obratil, ten mi onemocnel, a navic vzhledem k tomu, ze jsem tady deset let nebyl, zastavily se mi hodinky a ztratil jsem prehled o zdejsim deni. Takze mi nevyslo angazovat pana Rubese, roli nemohl vzit nikdo z oslovenych clenu Noveho divadla - Pavel Kral, Tomas Masek a nakonec ani Bohous Maca. Nezbylo, nez umelce dovezt - pozadal jsem profesionalniho pevce Premka Kubistu z Plzne, a ten roli prijal. Reziserka s nim pracuje zatim na dalku, protoze do Toronta pricestuje hned po Novem roce.
"Nikdy predtim jsem s takovym dilem nepracovala," uvadi Brigita Hamvasova. Script jsem dostala do ruky jako monolog, z cehoz jsem udelala pridanim postavy Marceliny a zdramatizovanim pruvodniho slova hudebniho skladatele predlohu, kterou bych nazvala dramatizovany pruvodce koncertem nebo hudebni komedie o dvou hercich a ctyrech hudebnicich...," premyslela jakoby nahlas reziserka. "Specifikovat zanr jednoznacne je pomerne slozite uz proto, ze obe slozky - hudebni a divadelni - museji byt v rovnovaze, pricemz obe slozky mohou stat i osamocene, ale na druhe strane jedna druhou podnecuje a rozviji: hudba je tu pro dramaticky dialog ilustracni a naopak dialog objasnuje hudbu. Vzhledem k tomu, ze je hudba v teto inscenaci na vysoke urovni, tak je mym ukolem dosahnout teto urovne i v pripade hereckych vykonu a vytvorit sloucenim jiz dvou danych kvalit (hudby a dialogu) kvalitu treti - jakysi metazanr, ktery muzeme v konecne fazi nazvat hudebni konverzaci, v niz herecke vykony museji byt na zrovna tak vysoke urovni, na jake je interpretace hudebni."
"Scenu uz mam promyslenou, na jevisti budou po celou dobu hry zivi hudebnici, bude se pracovat se svetly," navazuje Mirek Jaros. "Torontske hudebni teleso Small Chamber Harmony ve slozeni Milan Bruner - fletna, Jaroslav Jarosil - violoncello, Kevin Manaugh - kytara a Zdenka Jarosova - soprano znaji uz mnozi z nasi komunity z jeho koncertu. Skladby, s nimiz na divadelni scene vystoupi, jsou soucasti jeho repertoaru, budou napr. hrat Handlovu Gavotte, Largo z opery Xerxes, Zdenka Jaroskova zazpiva arii z opery Kralovna ze Saby i arii z opery Rinaldo."
To nejdulezitejsi na konec: svetovou premieru hudebni konverzace Ja, George Friedrich Handel mohou priznivci umeni zhlednout v patek 10. ledna pristiho roku od 20 hodin, reprizy pak v sobotu 11. ve 20 a v nedeli 12. ledna v 16 hodin v Joseph Workmann Auditorium na 1001 Queen St. v Toronte.
Vstupenky si muzete rezervovat na tel. cislech: 416/782-6139, 416/293-9337, 416-293-5970. A jak znam nase verne divaky, zajem urcite bude. Kazdy prece chce vedet, jak to bylo, kdyz ten genialni hudebni skladatel Handel na vrcholu sve umelecke tvorby vzpomina na Italii, Nemecko, Anglii, na sve pratele a zejmena na damy, ktere ho zivotem provazely.
Prijdte se na usmevny vhled do vehlasne tvorive historie podivat a prijdte se potesit nadherou ceskeho jazyka a barokni hudby.
Troska o baroku
Vnimavemu ctenari se pri jmenu George Friedrich Handel hned vybavuje era, v nemz zil a tvoril - baroko. Obdobi, v nemz i pres neustavajici valecne sarvatky v Evrope byly na spadnuti velke vynalezy, darilo se architekture a umeni, zejmena pak malirstvi a hudbe, pro niz je charakteristicky patos, vzrusena malodika a virtuozita formy i vyrazu. Dvorsky balet se rozvinul na dvore Ludvika XIV., literatura zpracovavala zejmena nabozenske namety, ve svetske literature pouzivala vyrazneho jazykoveho projevu s duchaplnymi obraty a slovnimi hrickami. V divadle je kladen duraz na prepychovou vizualnost, ke slovu prisly perspektivni malovane dekorace, svetelne i zvukove efekty, doslo k prudkemu rozvoji scenografie, poprve byl mezi hlediste a jeviste umisten orchestr (v Benatkach).
Barokni usili o plne poznani zivota vsak dostava jinou podobu. Poznavana skutecnost se meni ve znaky, symboly, ktere maji vyjadrit nevyslovitelne a tajemne. Zatimco renezancni clovek chtel proniknout k pravde kritickym rozumem, barokni clovek pravdu nehleda, byla mu zjevena, a jde jen o to, jak ji bude prozivat. Barokni obdobi jakoby k protikladu zdurazneni religiozity prislo s novymi svetskymi radostmi, jakymi jsou bohatstvi - priliv zlata, stribra, koreni a dosud nepoznanych surovin ze zamorskych objevu moreplavcu, vcetne ekonomicky vyznamnych produktu, jakymi byly brambory, tabak a kukurice, ktere doslova zachranily Evropu, jejiz pocet obyvatel se pod tihou epidemii a valecnych vrav tenkrat snizil o tretinu.
Baroko plne rozporu - viz upjate Spanelsko cele v cernem, zatimco Anglie se v zari barev jen topila - prineslo bohate, nadychane, tezke a nekonvencni tvary, emoci a rozvernost. Zmizely renezancni racionalismus, vyvazenost a usili o vsestrannou dokonalost, aby byly nahrazeny mekkym hedvabim, krajkami, sponami a ozdobnymi stuzkami. Muzi se oblekali vznesene a pestre ­ mozna az prilis zensky, kalhoty koncily u kolen a krajkovy satek u krku (zabo) dal pozdeji vzniknout kravate. Zeny mestske na rozdil od vesnickych zamenily ty zivutky cudne vystrizene u krku za velky siroky vystrih, ktery odhaloval cela ramena. Novinkou se stal podpatek u bot, ktere byly navic zdobeny sponami, krajkami ci brokatem.
Baroko je spojeno se jmeny pokrokovych stavitelu, jakymi byli G. L. Bernini, F. Borromini, C. Fontana, A. Algardi, u nas znameho stavitele napr. Jana Blazeje Santiniho-Aichla ci pozdejsiho Kiliana Ignace Dientzenhofera, sochare Matyase Bernarda Brauna, maliru Rubensem, Velazquesem, Rembrandtem, vznika nova hudebni forma - opera, pricemz se hraje jak opera seria, tak i buffa, do uhlu pozornosti se dostavaji housle Amatiho a Stradivariho, hraji se dila Monteverdiho, Periho, Cavalliho; rozkvet zaznamenavaji oratoria, ktera pise hlavne Handel (1685-1759), soucasnik Bachuv, Vivaldiho, Stradelliho, nasich Zelenky, Stamice aj.
Je nutne si uvedomit, ze ceske zeme se probouzely z nicive pohromy po Bile Hore, narodem jeste cloumala hruza z poprav ceskych panu a z vyhosteni J. A. Komenskeho a dalsich vzdelancu do ciziny. Ale rodici se svet barokni se chtel bavit
Vera Kohoutova

Navrat na hlavni stranu