Odezva z Winnipegu
Vážený pane redaktore, v devátém čísle Vašeho Satellitu reagujete na otevřený dopis výboru ČSSK. A také jste otiskl dopis pana Cíchy z Vancouveru. Oba artikly jsou tak závažné, že neodolám a musím též na ně reagovat.
Pan Cícha ve svém dopis velice výstižně podal problémy s redakcí vašeho měsíčníku, konkrétně s Vámi. Odpovídáte mu: Naším úkolem není říkat čtenáři co si má myslet, ale předat mu informace z kterých si může udělat svůj vlastní názor. Je tomu tak? Nebo je to jen Vaše přání, které bohužel nedodržujete. Z Vaších článků lze vyčíst silnou angažovanost, až propagování levicově liberální ideologie spojené s „politickou korektností“. Nejde mi jaksi do hlavy, že Vy, který jste odešel (pomocí ČSSK) z komunistického Československa právě kvůli nesouhlasu se socialistickou ideologii jste se nepoučil. Místo toho v Kanadě jste naskočil na vůz socialismu kočírovaný Karlem Marxem, který jak víme od počátku uhání na smetiště dějin, což si zřejmě neuvědomujete. Vypadá to jako byste byl slepý a neviděl přirozený, nikoliv násilný krach socialistické ideologie a praktik, který nastal v bývalém SSSR a ostatních zemích socialismu. Vy si opravdu stále myslíte, že usilovný a pracovitý člověk má za povinnost vyživovat lidi, kteří se chtějí jen živit z cizí práce. Asi ano, jelikož jste odmítl otisknout můj článek kvůli větě: „Způsob obstarávání živobytí Romů a bezdomovců byl a stále je diskutabilní z důvodu, že nevytvářeli a nevytvářejí potřebné hodnoty pro společnost ve které žijí a která je živí.“ Podle Vás je to „rasismus“, odmítnuto s použitím politické korektnosti, kde se pravda nesmí vyslovit. Právě Vy jako zastánce Jana Husa, který dokonce studoval jeho nauku v semináři: „Hledaj pravdy, slyš pravdu, uč sě pravdě, miluj pravdu, prav pravdu, drž pravdu, braň pravdy!” jste se Husovi zpronevěřil.
Pozastavil jsem se nad Vaším výrokem:- …pak bychom se měli přejmenovat pouze na České konzervativní sdružení v Kanadě! Nelze to jinak vysvětlit, než jste velkým oponentem strany PC a servírujete jí stejně mylně, jak to dělají ostatní levicoví-liberálové, jako „nějaký neduh společnosti“. Nikdy jste však nepsal o konzervatizmu, co vlastně zastává. Domnívám se, že ani neznáte konzervativní koncept a jeho ideologii. (Ačkoliv jste několikrát obdivoval konzervativce Winstona Churchilla).
Jestliže ČSSK zastává názor udržet dobré vlastnosti a lidskou morálku, ačkoliv je už velice letité (což mnoha lidem právě vadí), pak klidně mu přisuďte „konzervatizmus“. Hlásat „změnu“ jen kvůli změně na experimentování jak to chce J. Trudeau je pouze pro neznalce historie. Právě sám by jste měl dobře znát jaký byl průběh komunistického experimentu. Terorem a věznicemi drželi průběh svého experimentu - „přetvoření člověka!“
Oblíbený námět levičáků „kapitalismus“ pranýřujete taktéž, aniž byste si uvědomil, že to není žádná vymyšlená ideologie jako Marxův komunistický socialismus, propagovaný též stranou NDP. Kapitalismus nikdo nevymyslel! Je to tak přirozené jako lidský život se svými potřebami. Za prvního kapitalistu by jste mohl pokládat Neandrtálce, který si odnesl z lovu Mamuta větší kus masa, jelikož byl silnější a unesl toho více než ti druzí. Když tak nenávidíte kapitalizmus, napište nám, že jste si nikdy nevsadil na „Lotto 6/49“ se stejným úmyslem jako mnozí jiní, stát se milionářem? Řekněte nám proč teda kdejaký i ten největší socialista se chce stát bohatým, když bohatství je to největší zlo? Zlo nespočívá v kapitalismu, ale v morálce lidí, milionářů a miliardářů přesto stále nenasytných.
Stavíte se také proti postavení památníku obětem komunizmu. Jaký to velký obrat od časů kdy jste od nich utíkal! Píšete: „Pomník obětem komunismu nemusí být mohutným monumentem,…Bylo by smutné, kdybychom utratili miliony na něco, co bude za pár let odstraněno. Jestliže někdo dnes kritizuje pomník, pak to nemusí být proto, že by byl přítelem komunismu, ale zkrátka protože se mu jednoduše nelíbí. Domníváte-li se, že z takových výroků lidé nepoznají skutečné záměry všech oponentů památníku? Je to pouhý klam, který se dá lehce poznat. Nevysvětlil jste ale, z jakého důvodu by měl být za pár let odstraněn? Domníváte se, že i v Kanadě přijde k moci strana jako v Československu, která v Praze na Letné postavila mohutného Stalina a stejný režim pak svoje dílo také zboural? Osobně jsem zažil stavbu i bourání.
V souvislosti s památníkem, jak Vy, tak také pan Čermák, nadnášíte paní Zuzanu Hahnovou. K tomu jen malou poznámku. Proč se jí nezeptáte kam přišly peníze (přibližně $ 4000.00), které vybrala ve Winnipegu na účel památníku. Tenkrát jsme s ní byli na stejné lodi, kterou však sama potopila.
Co se týče C-51 Váš výrok: že jsem odešel z policejního státu a nechci v něm opět žít. Pokud si představitelé Sdružení přejí v takové zemi žít, mají právo na svůj názor, ale ať nehovoří za Čechy a Slováky v Kanadě. Čtenáři musí být jasné, že se snažíte brnkat na jejich city, jelikož vůbec nelze porovnat komunistický teror s demokracií. Ať ČSSK nemluví za krajany v Kanadě? Kdo teda má za ně hovořit? Váš časopis? Právě to bylo sdružení, které mluvilo s úřady ve Váš prospěch pro Vaší emigraci do Kanady.
Ač jste člen sdružení, pravděpodobně tak jako mnozí jiní, neznáte, jaký je jeho vlastní účel a smysl.
Právě sdružení je kanadskou vládou uznaná organizace jako mluvčí za krajany v celé zemi. A to mu právě chcete ubírat. V naší svobodné Kanadě je mnoho spolků a sdružení za účelem nechat slyšet svůj hlas a dnes je totéž i v Česku. Obdobně potom podle Vás, třeba Romské sdružení v ČR, ať nemluví za všechny Romy, jen za několik z nich! Nevolič S. Harpera by měl také žádat, ať vláda mluví jen za pár poslanců a nikoliv za lid Kanady? Zajímavý přístup k demokracii! Demokracie podle mých požadavků a jinou nechci! Na co jsou potom volby? Stačilo by dosadit Elizabeth May a na přání většiny se vykašlat. Připomíná mi to Lidovou demokracii komunistů.
Jaksi jste také zůstal v minulosti s opozicí C-51, kdy nebylo možné internetem a Facebook-em rekrutovat teroristy jako dnes, čemu právě ten zákon chce zabránit. Osobně budu raději žít s aktívní policii, než pod terorem zvrhlíků. V tom vězí nesrovnalost Vašeho porovnání policejních států. Kdyby existovaly opatření podobné C-51 před 11. zářím 2001, je více než jisté, že bychom nebyli dnes šacování nejen na letištích, ale také při vstupech na stadiony a do arén.
Vilém A. Kun, Winnipeg, září 2015
***
Odpověď redaktora Satellitu
Vážený pane Kune,
děkuji Vám za Vaši odezvu. Přejdu tedy hned k jádru věci.
1. Vy a pan Cícha mně neustále vytýkáte politickou korektnost. To, že nechci publikovat některé články nemají nic společného s politickou korektrností, ale pouze a jen s mým svědomím a s lidskou slušností.
2. Nevím, kde jste přišel na to, že jsem naskočil na vůz kočírovaný Karlem Marxem. Pokud bychom měli o tomto tématu diskutovat doporučoval bych Vám knihu švýcarského teologa Leonharda Ragaze (1868-1945) Od Krista k Marxovi, od Marxe ke Kristu. Dalššími významnými představiteli náboženského socialismu byli např. Hermann Kutter, Emil Fuchs a Paul Tillich, za ženské hnutí Clara Ragazová a za judaismus Martin Buber.
3. Na svou obranu, kdy argumentujete tím, že hájím socialistickou ideologii praktikovanou v SSSR a ostatních zemích socialismu, bych sdělil, že jsem byl vyloučen v roce 1972 z Komenského evangelické bohoslovecké fakulty za to, že jsem před disciplinární komisí prohlásil, že tento systém nepokládám za socialistický. Nyní po třiačtyřiceti letech jsem obviňován, že tento systém hájím jako socialistický.
Otázkou Proč jsem či nejsem komunistou se zabývala skupina levicových intelektuálů se sociálním cítěním včetně Karla a Josefa Čapka. Karel Čapek ve své slavné eseji píše: Věřiti, že problém chudých je úkolem dnešního a ne teprve příštího řádu, to znamená ovšem nebýti komunistou. Věřiti, že důležitější je kus chleba a teplo v kamnech dnes nežli revoluce za dvacet let, to znamená velmi nekomunistický temperament. Nejdivnější a nejnelidštější na komunismu je jeho zvláštní pochmurnost. Čím hůře, tím lépe; porazí-li cyklista hluchou babičku, je to důkaz zpuchřelosti dnešního řádu; strčí-li dělník prst do koleček stroje, nerozmačkají mu jeho ubohý prst kolečka, nýbrž měšťáci, a k tomu ještě s krvežíznivou rozkoší. Srdce všech lidí, kteří z těch či oněch osobních příčin nejsou komunisty, jsou zhovadilá a hnusná jako vřed; není dobrého chlupu na celém dnešním řádu; co je, je špatné. V jedné baladě praví Jiří Wolker: „Nejhlouběji v tvém srdci, Chudý, vidím nenávist.“ Je to strašlivé slovo, ale zvláštní je, že je docela nesprávné. Na dně srdcí chudých lidí je spíše podivuhodná a překrásná veselost. Dělník u stroje si daleko chutěji zašprýmuje nežli fabrikant nebo ředitel továrny;
Je zajímavé, že právě pravicové strany mají mnoho společného s komunistickým systémem. Například současné předvolební heslo PC: Economy #1 priority je podobné s komunistickou poučkou: Politika je zhuštěná ekonomie. Sociálně demokratická strana Olof Palmeho přijímala disidenty z východní Evropy, zatímco konzervativní strana Margaret Thatcherové ve Velké Británii utečencům z východní Evropy většinou odmítala poskytnout azyl, s Václavem Havlem a ostatními disidenty se setkal francouzský sociálně demokratický prezident Francois Mitterand atd. V rámci objektivity je nutné říci, že velice vstřícný byl i konzervativní kanadský ministerský předseda Brian Mulroney. Nelze tedy tvrdit, že ten, kdo nepodporuje konzervativní stranu by byl na straně bolševiků.
4. Vaši větu Způsob obstarávání živobytí Romů a bezdomovců byl a stále je diskutabilní z důvodu, že nevytvářeli a nevytvářejí potřebné hodnoty pro společnost ve které žijí a která je živí, pokládám hlavně za nepravdivou, zrovna tak jako bych pokládal za nepravdivé tvrzení, že Češi jsou kriminálnící šmelící s drogami, ačkoliv jich pár bylo za tuto trestnou činnost odsouzeno. Co jsou to potřebné hodnoty pro společnost? Je potřebnou hodnotou pro společnost pěstování tabáku? Práce ve zbrojovce? Výroba a obchod se zbraněmi? Neměli bychom si položit otázku nad počítačovými závislostmi? Je hodnotou pro společnost výroba předmětů, které zamořují životní prostředí? Není naopak takovou hodnotou třeba rómská hudba? Nevytvořil bezdomovec František z Assisi větší hodnoty pro společenost než mnohý pracant u pásu? Domnívám se, že hodnoty nemusí být pouze materiálního rázu, jak tvrdili marxisti. A myslím, že se mnou v tomto ohledu souhlasíte. Váš příspěvek jsem tedy neuveřejnil proto, že jsem bránil pravdu.
5. V mém ironickém návrhu na přejmenování na České konzervativní sdružení v Kanadě jsou dva požadavky: jednak, abychom respektovali slovenské členy Sdružení, dále pak, abychom respektovali Čechy a Slováky žijící v Kanadě, kteří se z jakéhokoliv důvodu neztotožňují s Harprovou politikou konzervativní strany.
6. Winstona Churchilla jsem v našich novinách neobdivoval já, ale Josef Čermák. Já osobně jsem se pouze podepsal do kondolenční knihy na Britském velvyslanectví v Praze v lednu roku 1965.
7. Pokrokem nebylo, když Neandrtálec odnesl větší kus masa z lovu mamuta, ale pokrokem bylo, když se o tento kus masa rozdělil.
8. Skutečně ani milionové výhry mne v Kanadě, pokud se pamatuji, nikdy nezlákaly k sázení na loto 6/49, ale s chutí si vsadím dva dolary na vítězství oblíbeného týmu a to pro požitek ze hry, nikoliv z důvodu zisku peněz.
9. Nikdy jsem nenapsal, že se stavím proti památníku obětem komunismu. Naopak jsem napsal, že památník obětem komunismu může být umělecky hodnotným jako je třeba pomník od Olbrama Zoubka v Praze na úpatí Petřína. Vadilo mně, že soutěž nebyla řádně ohlášená v tisku, ale pouze alibisticky na krátkou dobu na nenavštěvované internetové stránce. Dále mně vadilo, že v prvním kole byly vyřazeny umělecky zajímavé návrhy. Právo výběru neměla nezávislá komise (ta pouze návrh doporučila), ale vládní úředníci, kteří pečlivě dbali na to, aby se památník nedotkl největší komunistické mocnosti Číny. Nevím přesně, kolik Zuzana Hahnová předala organizaci Tribute to Liberty a je škoda, že toto vyúčtování nikdy nepředložila (alespoň já o tomto vyúčtování nevím). Na druhou stranu na webových stránkách TTL není ani slovo o tom, odkud nápad pochází a jako autorka hotového projektu, měla být o soutěži při nejmenším informována, což se nestalo.
10. Zákon C-51 pokládám za velmi důležitý a pokud vyjadřuji své znepokojení nad jeho aplikováním v budoucnosti, není to pouhé brnkání na city, ale dlouhodobá zkušenost s totalitou. Rozdíl totiž mezi demokracií a totalitou není černobílý, jedná se o šedivou zónu a indikátorem, jak je společnost svobodná jsou mezi jiným právě pravomoci policie. Jestliže ministerský předseda Harper veřejně prohlásí, že nepotřebujeme prevenci, ale represi, svědčí to, o tom, jaké má priority. Proti tomuto zákonu se vyjádřila řada kanadských osobností a organizací, včetně Amnesty International. Na argument, že KDYBY byl zákon C-51 před 11. zářím 2001, mohu pouze odpovědět, že historie nezná KDYBY.
Aleš Březina
***
K minulému číslu
Pane Březino,
s velkou radostí jsem si přečetla článek od K. Foustky na přední stránce, už jsem ho i přeposlala dále do Čech. Ten by měl být šířen na sociálních sítích, namísto silně rasistických videoklipů.
Dále, stojím plně za Vámi ohledně výběru co v Satellitu publikovat a nepublikovat.. Myslím si, že rasisticky zaměřené články, nepřátelství vůči jiné kultuře i náboženství jsou vulgárním projevem pisatele, nezodpovědné přilévání oleje do ohně a přispívají ke zvyšování nenávisti mezi lidmi a kulturami. Jsem si jista, že veliká většina vašich čtenářů, mne nevyjímaje, oceňuje právě to, že si vybíráte, co otisknete.
Srdečně,
Naďa Humlová
Hanbím sa
Dokonca až ukrutne sa hanbím za vládu krajiny ku ktorej patrím, a ktorú milujem – vládu Slovenska. A za vládu Českej republiky z kadiaľ – z Moravy -- pochádzajú všetky moje rody. Za ich urputný nezakryvany agresívny odpor pootvoriť dvere tým, čo teraz idú pešo cez pol zemegule aby našli dvere na ktoré možno zaklopať v súčasnej katastrofe, ktorú pápež označil za biblických rozmerov a s ktorou sa svet vyrovnať musí.
Našetrila som si čosi na opravu kúpeľne ale po tom čo som uvidela v kukuričnom poli za plotom maďarskej hranice muslimskú matku umývať tváričku decká naslinenou handričkou (zatiaľ čo druhé jej na zemi sedelo pri nohách) pomyslela som si, že sú ľudia čo potrebujú moju kúpeľňu viac než ja. Veď ja som emigrantka v bohatej Kanade a tu som kedysi na dvere klopala a otvorili ich mne aj mojej rodine. Takže ešte vždy mám umývadlo s teplou vodou. Poslala som svoje dve tisícky ľuďom na cestách. Sledovala som tiež sv. Otca Františka v Amerike. Opakoval Američanom jedno heslo: „Milosrdenstvo, milosrdenstvo, milosrdenstvo.“ Myslím si, že tieto slová padajú aj na naše hlavy.
Ak sú medzi krajanmi ľudia čo zmýšľajú podobne ako ja, môžu sa obrátiť na Canadian Red Cross Syrian Refugee Crisis 1-800-411-8111.
Jaroslava Blažková – Guelph
***