Stripky z TIFFU
Tri filmy o historii
Burning Bush (Horici ker), Cesko/Polsko,
2013, rezie Agnieszka Holland, 206 minut
Home from Home: Chronicle of a Vision (Die andere Heimat),
Nemecko, 2013, rezie Edgar Reitz, 225 minut
Pays Barbare (Zeme barbaru), Francie, 2013, rezie Yervant
Gianikian a Angela Ricci Lucchi, 60 minut
Na film Horici ker upozornil Satellite ve svem predfestivalovem
cisle a mela jsem pocit, ze si ho nemohu nechat ujit: tu dobu
jsem prozivala jako tehdy skoro kazdy na filozoficke fakulte velmi
intenzivne, a serioznich filmu o nasledne nenormalni dobe v Ceskoslovensku
paradoxne zvane normalizace je pomalu.
Horici ker je hrany film, podle scenare Stepana Hulika,
a neni historickym dokumentem. Dobu, hlavne ducha te doby, zachytil
po mem soudu autenticky. Skoro celych 206 minut se v cloveku vsechno
svira, presne jako tehdy, misty si jasne nebo matne uvedomuje,
ze to bylo trochu jinak. Ale to se mi nezdalo az tak uplne dulezite.
Neco jineho by byla snuska typu Argo...
Tridilny film je vlastne televizni serial, ktery vznikl diky podpore
HBO, a je znamenity zejmena tim, jak se mu podarilo vystihnout
tehdejsi nanovo prevraceny svet vicemene obycejnych lidi, jak
reaguji na neobycejne i obycejne situace teto falesne doby, jak
se s nimi vyrovnavaji, jak jim celi nebo jak si jimi nechavaji
deformovat mysleni a jednani, a jak si tu deformaci uvedomuji
nebo ne. Tahle reflexe doby, jejiz nasledky lze zcasti videt jeste
dnes v mysleni lidi, je presne to, proc se mi film zdal inteligentni
a krasny.
Zajimalo mne, jaka byla reakce v Cesku a pro rychly pruzkum (s
rezervou) jsem tukla na http://www.csfd.cz/film/313105-horici-ker
a namatkou vybrala ...
"Zivoty tech druhych" to sice nejsou, ale je to pohled
do minulosti, na ktery za dvacet let nemeli koule stejne tak cesti
filmari jako divaci.
O "Horicim keri" se toho mnoho napsalo, takze jsem se
docela tesil, az ho konecne HBO bude vysilat. Prvni dil me totalne
zklamal, protoze byl o nicem.... Byla to silena nuda... Druhej
dil byl naprosto o hovne ... Treti dil mi pripadal asi nejlepsi...
Abychom ziskali patricny odstup (nejen) k Palachove cinu na literarnim
poli, tak jsme potrebovali pohled zvenci Polaka Mariusza Szczygiela.
A abychom odstup ziskali i na poli filmovem, tak potrebujeme pohled
zvenci Polky Agnieszky Holland....
... Strasny trapas.. strasny.. Telenovelove dialogy a vubec vsechny
postupy, jen v sedesatkovych kostymech a dekoracich... O politickem
kontextu se toho moc nedozvime ... Takove plytvani casem...
... neco tak pusobiveho a vyborneho po vsech strankach... Technicky
dokonale, skvela kamera, atmosfera, perfektni herecke vykony i
hudba... Citila jsem ten vsudypritomny strach a tu tizivost a
sklicenost doby...
Jan Hrebejk na "Cenach ceske filmove kritiky" prohlasil,
ze projekt strci vsechny ceske filmy lonskeho roku do kapsy. V
tu chvili se mi to zdalo dost necitlive a prehnane tvrzeni...
Uz se mi to nezda...
Jeste k tomu zminenemu pohledu zvenci: Svandovo divadlo v Praze
na Smichove ma v repertoaru vybornou satiru Gottland. Ceska
povaha pod drobnohledem prave podle bestselleru novinare Mariusze
Szczygiela. Malem jsem se nechala odradit, protoze je to muzikal,
ale Gott v nem nastesti osobne nevystupuje. Predstaveni bylo vyprodane
a o prestavce se zive diskutovalo. O prestavce torontskeho promitani
jsme kupodivu zadnou cestinu nezaslechli.
Nemecky film Druhy domov: kronika vize jsem videla vlastne
omylem. V programu tiffu jsem si letmo precetla, ze je o hledani
noveho zivota v Brazilii v polovine 19. stoleti. Ejhle, pohled
na emigranty z rodne hroudy. Navic pri cestach po Brazilii jsme
na ruznych mistech narazeli na stopy nemeckych pristehovalcu,
uprchliku pred hladem nebo fasismem, znamych osobnosti i lidi
neznamych, a tesila jsem se na trochu jine objevovani teto krasne
zeme, historie a sily lidskeho ducha. Film se cely odehrava v
ponurem prostredi fiktivni vesnice Schabbach v oblasti Hunsrück
v Poryni-Falcku, a Brazilie se mihne jen v jedinem dopise v zaveru
filmu. Zivot je drina, chudoba, nevedomost a kostel. Jedna z hlavnich
postav, Jacob Simon, vini v jedne vete prave nabozenstvi za mnohe
zlo a bidu; je to urcite jedna z pricin, ale korenem je nevedomost,
kterou panstvo i cirkev utuzuji. Prozitek umocnuje to, ze film
je natocen cernobile; kratkych barevnych zaberu je minimalne a
maji vzdy silny emocionalni naboj. V diskusi po promitani reziser
Edgar Reitz (82) priznal, ze natocil celkem 31 filmu a skoro vsechny
maji domov nekde v nazvu. Sam pochazi z oblasti Hunsrück
a bylo zajimave, jak odpovedel na otazku, zda tam film take natacel.
Po bohatych zbydou domy, hrady a zamky, ale po chudych toho
moc nezbyde. Proto tocil ve studiich a jen zabery z polnich
cest nebo ulicek mezi rozpadlymi stavenimi jsou z realu. Jacobu
Simonovi se sice nakonec nepodari uniknout do Brazilie, ale unikne
sveraci kazajce nevedomosti. Od detstvi samorostly a zvidavy,
neustale cte a vzdelava se a nakonec si dopisuje s Alexandrem
von Humboldtem, ktery ho dokonce prijede navstivit. Reitz tuto
malickou roli velikana sveril podle svych slov jinemu velikanovi,
Werneru Herzogovi, a objevuje se s nim v jedne kratke scene. A
proc prave Brazilie, kdyz se odchazelo i jinam? Reitz vychazi
z historicke skutecnosti 40. let 19. stoleti, kdy Brazilie mela
po Evrope jakesi "imigracni agenty" a vetsina vystehovalcu
sla prave tam. Necekala jsem, ze 225 minut bez prestavky zvladnu,
ale stalo to za to. Film byl promitan mimo soutez na letosnim
filmovem festivalu v Benatkach a do kin v Nemecku bude uveden
v rijnu. Mimochodem, Reitz neni zadnou neznamou: uz v osmdesatych
letech se pripojil k ctverici tehdy proslavenych nemeckych reziseru
Fassbinder, Herzog, Schlöndorf a Wendern.
V zaveru festivalu jsem videla posledni z teto trojice filmu,
ktery do ni jakoby nepatri, Neni to hrany film. Neni to ale ani
v pravem smyslu dokumentarni film. Reziseri zdanlive jen vybrali
a seradili zabery zachranene ze zruseneho archivu filmovych snimku
o italske okupaci Libye a Etiopie do zhruba hodinoveho proudu,
pricemz nektere se ve smycce opakuji vzdy nekolik minut. Film
zacina snimky z Milana, z konce druhe svetove valky. Asi desetiminutovy
sled zpomalenych zaberu davu lidi, proudicich ci postavajicich,
bez jedineho slova komentare, je zvlastnim uvodem, od ktereho
se zpetne odvijeji udalosti predchazejicich vice nez deseti let.
Snimky propagandisticke (domorodci v krojich a usmevavy Il ducce)
stridaji zabery znicene krajiny nebo krajiny posete mrtvymi, a
zaznamy, ktere si zrejme nekdo poustel jako porno porad dokola,
takze jsou hodne ponicene. K tomu hudba a suchy komentar typu
10 000 Libyjcu bylo v roce 1930 deportovano a vsichni
na smrt zastrelenim. Nebo citat z telegramu od Musolliniho,
kde dava souhlas k pouziti plynu proti etiopskemu obyvatelstvu.
A zabery nasledku. A k tomu zensky hlas, ktery ted vesele prozpevuje
slova telegramu. Reziseri pouzili i serii fotografii z italske
valky ve vychodni Africe z let 1935-37. Proste jen podrzi fotografii
pred kamerou, a pak dalsi; ucinek je silny. Teprve v zaveru komentar
trochu hodnoti, ale vetsinou film nechava hovorit archivni zabery
samy za sebe. Kdyz jsem odchazela z kina, honily se mi v hlave
myslenky o historii, totalite, okupaci, kolonizaci, valce a mrazilo
me pomysleni, kolik podobnych filmu jako tento by se dalo dat
dohromady z dnesni doby.
Eva Mesticova - Toronto, foto TIFF