Ja jsem nekdo jiny - filmy
na letosnim MFF v Cannes byly ve znameni zmen identity
(MFF v Cannes probehl 15.-26.5.2014)
Na Mezinarodnim filmovem festival v Cannes se objevilo
mnoho temat. Jednim z hlavnich se mi zda byt, ze malo vime, kdo
vlastne jsme. A vime to stale min. Mozna to ani nechceme vedet.
Plejada hrdinu, kteri nevedi, kdo jsou, kam jdou a o co usiluji,
byla ve festivalovych filmech tak dominantni jako fotografie Paula
Newmana a Joanne Woodwardove na celni strane Festivaloveho palace.
Dobrat se vlastni identity byla vic nez jen otazka obvyklych snobskych
konverzacek, ale skutecne vazne tema dneska - francouzsky film
o ztrate identity v kataklyzmatech destrukci a revoluci Zapomenuty
obraz (L'Image Maquante) ocenila porota programove sekce Jiny
pohled hlavni cenou. Byl to jeden z mala snimku, kde reziser kambodzskeho
puvodu Rithy Panh po letech emigrace ve Francii hleda svou ztracenou
a Pol Potovym rezimem prevalcovanou identitu. Na mysl mu po letech
prichazeji zapomenute obrazy a zaroven snaha svou puvodni identitu
vzkrisit. Potom, co ztraceny obraz najde, stava se sam sebou.
Vetsina filmovych hrdinu letosnich Cannes vsak identitu nepotrebovala,
dokonce se ji chtela zbavit, stat se nekym jinym, anonymnim, bezejmennym.
V Tootsie Sydneyho Pollacka z roku 1982 bylo jeste
jasne, ze zamena identity je akt, ktery delame s rozmyslem. Nezamestnany
herec se prevlece za zenu, aby dostal angazma. Identita se nezmenila,
slo jen o to, byt na chvili nekdo jiny. Byla to konec koncu legrace.
Dvaatricet let pote je obtizne rict o hrdinech, kdo jsou. I kdyz
se neprevlekaji a opticky zustavaji stejni. Hlavni problem je
v tom, ze svou identitu neznaji ani oni sami. Zjistit, kdo jsem,
byt citelny pro sve okoli, je tezko resitelny rebus. Skryvani
vlastni identity je jednou z hlavnich zbrani filmovych hrdinu,
kteri by mozna chteli byt nekym jinym, ale nevedi kym. Francouzsky
film Ja a moje matka (Les Garçons et Guillaume,
à Table!) byl uveden v mimosoutezni sekci Ctrnactidenik
reziseru a stal se svym zpusobem objevem festivalu. Ve filmu hraje
hlavni roli Guillaume Gallienne, vyznamny francouzsky herec z
Comedie Française, znamy z roli v dilech francouzskych
klasiku nebo z remaku Fanfana Tulipana z roku 2003. Ja
a moje matka je jeho rezijni prvotina, komedie o identite,
film, u nehoz jsme schopni se od srdce smat i velmi odvaznym vetam
jako "kolonoskopie je zpusob deflorace". Guillaume je
heterosexual, jehoz cela rodina povazuje za homosexuala. Ve skole
v prirode ve Franciii musi pozorovat s nechuti onanujici spoluzaky,
pak ho rodina posle do Anglie. Je stale nekdo jiny, nepatri do
davu, nevi ani, kdo je. A jeho rodice to vedi jeste min. Na vojne
ho neodvedou, ale masaze v Alpach mu udelaji dobre. Pozna tam
zenu. A nakonec mu jeho kamaradka rekne, ze je nejlip prakticky
vyzkouset, ktere pohlavi ho bude vic pritahovat. A tak se stane.
Identita je jasna, nastava happy end. Ale takovy film jsem v letosni
kolekci filmu Cannes nasel jen jeden.
Emocionalni izolace
Kdo jsou cizinci zijici pod zemi v souteznim filmu Borgman
(rezie Alex van Warmerdam), je otazka. Nevedi to ani oni. Nejsou
to zcela jiste blanicti rytiri, protoze na povrch zemsky vylezaji
jen proto, aby skodili. Camiel Borgman dokonce pripomina trpaslika
a pro malou holcicku na zemi je kouzelnik z pohadky. Ale on je
nekdo uplne jiny. Je to unosce, nasilnik, zly element. Malirka
Marina zijici bohabojne ve stredostavovske rodine s nim ma slitovani,
kdyz ji rika, ze je spinavy a potrebuje se vykoupat. Trpaslik
si rika Anton, jeho zajmem je rodinu znicit, jejich krasnou zahradu
vyplenit. Proto privola pomoc druhu z podzemi. Vsichni jsou falesni.
Falesny bagrista, falesna lekarka. Nejsou to vrazi, nevime presne,
kdo jsou. Vypadaji slusne. Jejich podstata je jina.
Neznamou identitu ma take divka ve filmu Mlada a krasna (Jeune&Jolie)
od Françoise Ozona. Ozon, znamy provokater, se domniva,
ze zijeme v brutalnim svete, kde tezko pozname, kdo je kdo. Jeho
hrdinka je opravdu mlada a krasna a sedmnactileta - hraje ji svudna
modelka z titulnich stranek letosnich francouzskych novin Marine
Vacth. Doma ma vsechno, co potrebuje, jidlo, penize, prostor.
Nepotrebuje penize. Isabelle se stava po prednaskach amaterskou
prostitutkou jmenem Lea. Ma dve simkarty a dve identity. Erotiku
za penize ma jen jako povyrazeni, jako experiment. Klientum tvrdi,
ze je plnoleta. Je videt, ze eroticka prace ji moc netesi, az
na kratky vztah s priblizne sedmdesatiletym muzem, ktery behem
aktu zemre. Jedine s nim proziva neco jako rozkos. Jen tady je
kratky okamzik pravdy, jen tady na chvilku vidime, kdo je kdo.
Francouzsky reziser Ozon natocil dalsi ze svych provokativnich
filmu, ktery je nejen o erotice, ale i stavu lidske duse.
Divka jmenem Miele ve stejnojmennem filmu italske herecky
a nyni i reziserky Valerie Golino je divka dvou identit. Hraje
ji herecka Jasmine Trinca. Divka je studentka, ale ve sve druhe,
skryvane identite pomaha terminalne nemocnym lidem zemrit. Miele
znamena v italstine med. Je to zaroven kodovaci jmeno Irene, ktera
studovala medicinu a vydelava si ilegalni euthanasii. Prinasi
starym lidem leky, vysvetluje jim jejich funkci a diskretne sleduje,
kdyz si pacient vezme lek nebo kdyz mu ho poda nekdo z jeho blizkych.
Irene je nezavisla, jeji matka zemrela, divka ma jen zenateho
partnera. Zije v emocionalni izolaci. Coz je prvni krok k tomu,
aby clovek mohl mit druhou identitu. Nerozumi svemu vlastnimu
zivotu, svemu ja. Jednou se ji podari obstarat lek cloveku, ktery
nemocen neni, chce jen zemrit. Irene veri, ze euthanasie neni
zalezitost pro pravniky a pro policii, ale ze je to hluboce osobni
vec, ktera se musi resit individualne. Mezi divkou a jejim okoli
snima reziserka velmi casto sklenene zdi. Je tu odcizeni, vzdalenost,
neporozumeni. Mozna odcizeni je to, co umoznuje, abychom na sebe
brali roli nekoho jineho a pohrouzili se do ni.
Na druhe strane zdi
Bezenci a emigranti ziji vnitrne na druhe strane pomyslne sklenene
zdi. Ve filmu Mezipristani (L'Escale) Kaveha Bachtiariho
(programova sekce Ctrnyctidenik reziseru) sledujeme v polodokumentarnim,
polohranem stylu jedenact imigrantu z Iranu, kteri zustali v Recku
a snazi se dostat dal do zapadni Evropy. Hlavne touzi po Norsku,
Nemecku nebo Svycarsku. Potrebuji k tomu penize. Musi proto napred
pracovat. Na druhe strane zdi v pristavu (tentokrat to neni sklenena
stena, ale drateny plot) sleduji turisty, jak nastupuji na lodi,
ktere je odvezou do pristavu. Utecenci zadny pristav nemaji. Maji
svuj pronajaty byt, nekteri v nem ziji uz nekolik let. Cekaji
na turistickou sezonu, kdy je snazsi dostat se do proudu turistu.
Nekteri z Irancu si proto nechavaji barvit duhovku, aby ji meli
modrou jako Evropane. Neni jasne, kdo jsou. Podobne jako ve francouzskem
filmu Mohamneda Hamidiho Homeland nevedi, jestli jsou spis
Iranci nebo spis Evropane. Alziran Farid rika ve filmu Homeland:
"Nevim nic o zemi, kde se narodili mi rodice, nic me sem
netahne."
Svou identitu popiraji i tri utecenci z Guatemaly. Je jim patnact
a jsou na ceste do Spojenych statu pres Mexiko. Mexicky reziser
Diego Quemada-Diez ve filmu Zlata klec (La Jaula de Oro)
sleduje cestu deti, ktere nemaji nebo nechteji mit zadnou identitu.
Nevlastni zadny oficialni dokument, popiraji, ze by meli nejakou
rodinu. Existuji zde a nyni, vzpominky nemaji. Neplanuji. Na cestu
pribiraji i Indiana, ktery neumi ani spanelsky, natoz anglicky.
Jsou neustale na strese nejakych vlaku, ktere kazdou chvili prepadavaji
bud vojaci nebo gangy. Jedou "z nicoty do nicoty". V
jednu chvili se objevi krasny obraz zeleznice, zasnezenych stromu
a hor. Kamera se vzdali a my vidime, ze jde jen o model zeleznice.
Realita je prasna, neni kde spat a neni za co jist. Ani to ale
hrdinum nevadi. Jako by nemeli cit. Jsou to hrdinove na druhe
strane zdi. Tu skutecnou zed mezi Mexikem a Spojenymi staty prolezou
s pomoci prekupniku, dostanou se chodbou pod zemi do pasu nikoho
(trochu pripomina pasmo mezi dratenymi zatarasy a statni hranici
u nas za socialismu) a pred sebou maji vysoky, uhledny plot, kontrolovany
elektronikou a helikopterou. Za nim jsou uz Spojene staty. Ale
i na tenhle zataras maji mexicti prekupnici recept. Za zatarasem
jsou v busi americti ostrelovaci. Je to film o tom, ze trojrozmerny
cas ztratil smysl. Dulezity je jen pritomny okamzik. Okamzik,
jak naskocit na vlak. Okamzik, kdy leti kulka. Okamzik, kdy se
plati prekupnikovi. Okamzik, kdy se utika.
Konec casu
Student prav Fabian je take clovek na uteku. Ve ctyrhodinovem
filmu Norte, konec historie (Norte, Hangganan Ng Kasaysayan)
mluvi filipinsky reziser Lav Diaz (jeho film Batang West Side
byl na MFF v Karlovych Varech) o tom, ze je nemozne mit nejakou
identitu v situaci, kdy smysluplny vztah mezi vecmi a lidmi neexistuje.
Uklidnujici je ve filmu jen pohled na domaci zvirata. Na zacatku
filmu se mluvi dokonce o "smrti pravdy" a "smrti
vyznamu". Norte, konec historie (programova sekce
Urcity pohled) vypravi o studentovi prav Fabianovi, ktery vzdal
studia, dostane se do financnich obtizi a zabije matku. Podezreni
z vrazdy ale padne na jeho bratra Joaquina, ktery mel s matkou
potycku chvili predtim. Film dlouze, ale strhujicim zpusobem lici,
jak rodina po uvezneni Joaquina preziva, jake nasili panuje ve
veznici, jak je mozno spoluvezne bit nebo ubit. A zatim Fabian
chodi jako ziva mrtvola po mistech, kde zije rodina jeho bratra,
aby nakonec v zoufalstvi znasilnil svou vlastni sestru, ktera
se mu snazi v jeho mukach pomoct. Postavy chteji jen prezit. Jsou
to lide bez identity. Uprostred filmu hleda Fabian spasu v krestanskem
shromazdeni, na konci filmu sleduje prizracny obraz lidi, pobitych
pod dalnici. Neni mozne presne rozeznat, o co jde. Bud z dalnicniho
mostu spadl autobus nebo se skupina bezdomovcu stala obeti nejakeho
nasili. Tezko rict. Neni zadna spasa. Je jen nekonecne vykoreneni
lidi bez identity. "Vychovavaly nas sluzky, nase rodina vubec
nefungovala," rika Fabian sve sestre, ktera ma na venkove
hospodarstvi a rada by, aby se k ni Fabian nastehoval a rodina
zacala znovu fungovat. Je to ale jen iluze. Jsou jen demoni. Nespokojenost
s tim, jak jde svet. Neni mozne to ani zmenit. "Revoluce
skoncily, levicaci zmizeli, nikdo nic nechce, masy budou vzdycky
jen poslouchat," rika na jednom miste Fabian svym kolegum,
kteri mezitim delaji karieru, zatimco on se trapi se situaci sveta.
Na jednom miste ho vidime pracovat v bistru. Clovek v uniforme,
s jmenovkou, s presnymi pohyby, bez identity.
Cizinci v tolika filmech letosniho festivalu v Cannes, kteri nechteji
a ani nemohou najit, kdo jsou, povazuji za priznacny rys soucasne
filmove krajiny. Jedou, prchaji, vrazdi, ale nevedi proc. Nechapou,
jaky je smysl toho, co delaji. Mozna ztratili v globalni spolecnosti
koreny, mozna jen meli smulu. Mozna jsou lide bez identity nemocni
jedinci uprostred menici se spolecnosti, mozna je spolecnost nemocna.
A mozna je nemocny jen film.
Radovan Holub, Cannes