M. Dancovsky a V. Matejkovic
OSKAR - v podani slovenske
Mlade sceny
Jsou tydny, kdy ceska a slovenska komunita jako by
usilovala o nase zivoty. Pripravuji nam takove umelecke a spolecenske
hody, ze za jeden vecer musite navstivit alespon dva podniky.
Tak tomu bylo se mnou ve dnech 8. az 10. dubna, kdy Slovenska
mlada scena davala v The Annex Theatre Claude Magnierovu
komedii Oskar. Jedine datum, kdy jsem mohl jit, byla sobota,
9. dubna a to jen vecer. Ten den jsem se z nejakeho jineho podniku
dostal domu kolem pate, docela uondany a vic nez ochotny se svalit
na postel a spat deset hodin. Ale predstaveni Slovenske mlade
sceny mam rad. Uz proto, ze s nekterymi jejimi cleny (Viktorem
Matejovicem, Romanem Kozakem a Zuzanou Borovjakovou - Zuzana ma
zvlast pekne jmeno - jsem mel poteseni si zahrat v Novem divadle.
Ale jeste vice proto, ze citite, ze tito lide divadlo miluji a
ze do svych roli davaji to nejlepsi, ceho jsou schopni - a toho
je hodne. A tak jsem sel, i kdyz se mi hrozne nechtelo (jednim
duvodem myslim bylo i nekolik pripomenuti od pani Marianny Supekove
- pobizeni pomaha traveni). A po prvnich nekolika minutach jsem
vedel, ze jsem udelal dobre. A kdyz jsem z divadla odchazel, mel
jsem pocit, ze jsem stravil dve hodiny v ocistne lazni.
Ackoliv Oskar ma slavnou minulost - na jevisti i ve filmu
ve Francii i jinde a take v Ceskoslovensku, kde (cituji z programu
torontske Slovenske mlade sceny): obohatene o bravurny hlasovy
vykon legendy ceskoslovenskeho dabingu (jestli pak prijdou
na slusny slovensky ci cesky preklad?) Frantiska Filipovskeho
nasinci mohli zhliadnut toto rozkosne dielko v podobe,
aku nam Europa mohla len zavidiet', Oskarova a ma cesta
se nikdy nesetkaly a tak predstaveni pro mne melo i kouzlo novosti.
Oskar se nesnazi resit nic svetoborneho. Vlastne se nesnazi
resit vubec nic. Snazi se ciste pobavit a to se teto magorsky
brilantni komedii v jejich podani, dari jedinecne. Nenajdes v
ni dej. Ma jen situace. Dost nepravdepodobne. Velkopodnikatel
Barnier - skvele hrany reziserem komedie Martinem Dancovskym -
ma zenu Germaine hranou s nenapodobitelnou a nevykolejitelnou
trochu snobskou eleganci Majou Gregorik, a vriskavou a dupajici
dceru Colette (spodobnenou Lubou Slatkovskou tak dobre, ze kdyby
byla moji dcerou, vystehuji se z baraku); take ma zamestnance
jmenem Christian Martin (hraje ho mistrne - jako zatim vsecko
v cem jsem ho videl - Viktor Matejkovic), ktery se divakum predstavi
tim, ze svemu zamestnavateli prijde rict, ze mu ukradl miliony
(uniklo mi v jake mene) a ze ho zada o ruku jeho dcery. Velmi
dulezitou roli hraji kufry (myslim, ze byly tri: v jednom byly
sperky, v druhem miliony v mene, a v tretim podprsenka a zenske
kalhotky. S temi kufry ruzni lide behali sem a tam a k tomu se
ukazalo, ze pan velkopodnikatel ma dalsi dospelou dceru, o ktere
nevedel, a take to, ze dcera, o ktere vedel, byla v jinem stavu
s jeho soferem, proste zamotalo se to tak, ze nevim, kdo hral
koho (s vyjimkou silneho a ponekud pomalu mysliciho Philippe Dubois,
ktereho se zajimave tupym kouzlem presvedcive hral Roman Kozak,
Majordoma Charlese v podani Milose Straskeho, ktereho jeho velkopodnikatelsky
zamestnavatel malem uhonil k smrti, a snad s vyjimkou Bernadetty
- nemylim-li se dcery pana velkopodnikatele, o niz se dozvedel
teprve behem hry - v podani Adriany Kontrove-Soudkove, dale s
vyjimkou Jacqueliny, kterou hrala Zuzana Matejkovicova, Charlotty
(Zuzana Borovjakova) a samozrejme s vyjimkou Mateje Grochala (v
roli Oskara). A to jsou vlastne vsichni. Jak to dopadlo nevim,
mam dojem, ze s kufrem (s penezi nebo sperky) nekam bezel Oskar.
Ale ani na tom jak to dopadlo, ani na tom koho kdo hral, prilis
nezalezi. Herci (vsichni byli vyborni a nekteri mimoradni) i divaci
se znamenite bavili. Jsem rad, ze jsem se donutil jit.
Josef Cermak