Capek a Klaus
Moje generace mela smulu, ze chodila do skoly v dobe,
kterou by klasik nazval Temnem. Jenze mela stesti, ze nas
obcas ucili profesori odkojeni Prvni republikou. Dnesni studenti
maji stesti, ze ziji v dobe Obrozeni, ale vetsinou je bohuzel
uci generace, ktera nastoupila na pedagogicka uciliste po roce
1968. Pedagogicke, pravnicke a novinarske fakulty mely v dobe
normalizace nejtvrdsi politicky vyber studentu a v osmnacti ci
devatenacti letech maturant s prumernou inteligenci se takovym
institucim vyhybal jako cert krizi. Tim nechci hodit vsechny do
jednoho pytle. Na stesti se komunistum nepodarila dokonala selekce,
ale pokud nekdo vklada nadeji do mladych pravniku, soudcu, ci
ceka rychlou premenu spolecnosti prostrednictvim vzdelani nebo
ocekava objektivni zurnalistiku, tak si mozna jeste chvili pocka.
Nova generace totiz musi vybudovat nove prostredi, vztahy, novou
kulturu a to nekdy trva i nekolik generaci, tak jako trvalo i
nekolik generaci tuto kulturu znicit.
Dobry ucitel neni ten, ktery nalije trychtyrem zakum do hlavy
spoustu vedomosti, ale ten, ktery je dokaze naucit samostatne
myslet. Po leta jsme totiz ve skole papouskovali, ze Karel Capek
je pravicovym autorem, az jednou prisel misto onemocneleho profesora
Blumauera profesor Zlatohlavek. Na otazku, jestli zname nektereho
pravicoveho autora z prvni republiky, kdosi odpovedel: "Capek!"
Tak ho vyhodil od tabule. Pak nam velice logicky vysvetlil, ze
autor Prvni party o zivote horniku nemuze byt pravicovym
autorem. Karel Capek se totiz vzdy zastava lidi, kteri jsou socialne
slabi, kteri jsou na okraji spolecnosti. Nevidi stesti v bohatstvi
a v trzni ekonomice.
I ve hre, kterou uvedlo Nove divadlo Adam stvoritel nakonec
lidstvo nezachranuje nekdo z hornich deseti tisic nebo Blanicti
rytiri, ale lidsky Zmetek, clovek, do ktereho si kazdy
muze kopnout. I v R. U. R. zustava posledni z lidi - zednik,
ktery v okamzicich deprese utika na leseni. Capkova esej Proc
nejsem komunista? nevznikla proto, ze by to chtel slavny spisovatel
komunistum nandat, ale protoze musel jasne dat najevo, ze s touto
partickou, s timto myslenim, nema nic spolecneho. Musel totiz
celit obvinenim, ze je tak doleva
Pokud Vaclav Klaus po vzoru Karla Capka napise Proc nejsem
socialni demokrat?, tak to neni reakce na to, ze by ho nekdo
podeziral ze socialniho citeni, ze by nadrzoval delnikum. Naopak
Vaclav Klaus v techto dnech napomenul predstavitele Skodovky,
kdyz chteli zvysit platy zamestnancum, ze by se tim mohla rozjet
inflacni spirala a na pracujici lid, ze musi byt prisnost. Vaclav
Klaus skutecne neni socialni demokrat. Mozna, ze by spise bylo
zajimave, kdyby nekdo napsal esej Proc Jiri Paroubek neni socialni
demokrat?, ale to jiz je o necem jinem.
Vaclav Klaus tedy neni socialni demokrat. Nyni se pustil do enviromentalisticke
hrozby. Na tomto miste zduraznuji to, co vsichni vite: Vaclav
Klaus neni enviromentalistou. Vyroky Vaclava Klause k teto
otazce jsou caste. Nekdy dlouhe, jindy kratsi a tak jsem byl napomenut,
mozna po pravu, ze skutecne stanovisko je na serveru Ceske
noviny od CTK autorizovane reditelem tiskoveho odboru Hradu
Petrem Hajkem, nikoliv to, co bylo otistene ve zkracene podobe
v predminulem Satellitu.
Vaclav Klaus zde rika: Ukazuje se, ze v diskusi o klimatickych
zmenach nejsme svedky stretu ruznych nazoru na zivotni prostredi,
ale stretu nazoru na lidskou svobodu. Nezbyva nez souhlasit.
Otazkou je, co si predstavujeme pod pojmem lidska svoboda. U Capka
je svoboda spojena se zodpovednosti. Je clovek v znecistenem ovzdusi
svobodnejsi, kdyz musi mit zavrena okna a nemuze se v lete ani
probehnout? Je omezenim lidske svobody, kdyz se omezi automobilova
doprava ve velkomestech anebo vice omezuje lidsky pohyb jizda
priskokem, ktera se mnoho nelisi od cestovni rychlosti nasich
babicek na velocipedech?
Vaclav Klaus vidi nebezpeci v omezovani ekonomickeho rustu,
spotreby a lidskeho chovani a naopak povazuje za "prokazanou
skutecnost", ze cim vyssi je bohatstvi spolecnosti, tim vyssi
je kvalita zivotniho prostredi. V tomto bode uz ale s panem
prezidentem skutecne nemohu souhlasit. Mam pocit, ze kvalitni
zivotni prostredi produkuje i zdraveho jedince. V roce 2005
jsem byl v jedne z relativne nejchudsich evropskych zemi
v Cerne Hore, presto tam obyvatelstvo vypadalo zdravejsi
nez kdekoliv jinde v Evrope a uz se to neda porovnat se Spojenymi
staty, kde se cvalici vykuli ze svych priblizovadel, aby vyuzili
svoji lidskou svobodu v nejblizsim nakupnim stredisku.
Vaclav Klaus navrhuje zajistit lidskou svobodu, fundamentalni
ekonomicke mechanismy, jakymi jsou svobodny trh, fungujici system
cen a jasne definovana vlastnicka prava. Opet nezbyva nez souhlasit.
Jenze, co je to svobodny trh? Je ve spolecnosti, kdy je
nam 24 hodin vtloukano do hlavy, ze musime mit urcity zivotni
styl, svobodny trh? Co kdyz ja ty veci, ktere jsou na svobodnem
trhu vubec nepotrebuji, ale potrebuji neco docela jineho.
Treba potrebuji chvili volneho casu, zamyslet se, promluvit se
svymi znamymi, mit cas na duchovni veci, na rodinu. Jak jsme mohli
videt v dokumentu Cesky sen, jsou rodiny, pro ktere je
vyvrcholenim nedelniho odpoledne vychazka do nakupniho centra.
Je vubec v dobe reklamy jeste svobodny trh? Vzdyt je stale
tezsi a tezsi zit bez mobilniho telefonu, pocitace, televize,
radia nebo auta. Musime-li vlastnit tyto veci, jsme svobodnejsi?
Neni to prave ten trh, co nas znesvobodnuje? Neni vubec
pojem svobodny trh nesmyslem?
Ukazuje se, ze svobodny trh v kulture vede k prumernosti.
Z toho duvodu si treba nekteri filmari jako dansky reziser Lars
von Trier (shodou okolnosti se narodil v roce 1956, ve stejnem
roce, kdy Ingmar Bergman natocil Sedmou pecet) stanovili
urcite limity. Ve sportu zvitezilo platove omezeni pro hrace v
NHL, jinak hrozil krach a zanik souteze. Takhle to skoncilo pouze
s rocni prestavkou Michel Platini vola po stropu pro fotbalove
kluby v Evrope. Pote, co zmizela bariera, ze v jednom klubu nesmi
hrat urcite mnozstvi cizincu, se ma objevit jine omezeni. Nuzky
se totiz otevrely tak, ze kluby z chudsich zemi nemaji sanci proniknout
mezi evropskou spicku, kde vynikajici hraci sedi za neuveritelne
penize na stridacce.
Neni pravdou, ze by clovek byl schopen zit bez boha ci bohu. Komunismus
byl nabozenstvim, prestoze proklamoval ateismus. Zrovna tak, a
v tom ma Vaclav Klaus pravdu, se muze stat environmentalismus
nabozenstvim. Stejnym nabozenstvim vsak muze byt Klausova vira
v ekonomicky vyvoj spolecnosti, kdy Karla Marxe nahradi Fridrich
Hayek.
Karel Capek na rozdil od Vaclava Klause si tyto limity uvedomoval.
Pokud je clovek nevezme vazne nebo je chce znicit dostane se do
role Adama Stvoritele, ktery je nici symbolicky kanonem.
Jenze pak prichazeji nova omezeni jeste banalnejsi, jeste vice
znesvobodnujici. Spolecnost potrebuje urcita omezeni a pokud to
budou pouze omezeni v otazce zivotniho prostredi, nebude to tak
strasne.
Vaclav Klaus klade spravne duraz na vlastnicka prava. Je nutne
si uvedomit, ze clovek vsak nema vlastnicka prava na tuto zemi.
Ales Brezina