Stumps and Sky
Emily Carr, 1934
Oil on Paper
Gift from the Douglas M. Duncan collection, 1970,
Art Gallery of Ontario, Toronto
Copyright Art Gallery of Ontario 2007
Pozvanka na vystavu: EMILY
CARR: NEW PERSPECTIVES ON A CANADIAN ICON
Malirka, ktera uvedla do vytvarneho umeni zacatku dvacateho stoleti
indianske totemy a dala tvar destovemu lesu Britske Kolumbie,
se v techto dnech dockala sve ctvrte souborne vystavy, tentokrat
v torontske Ontarijske galerii umeni AGO. Pokud se vam v souvislosti
se zapadnim pobrezim v umeni vybavi Indiansky kostelik nebo Cerveny
cedr zaramovany hebkou sametovou draperii ve skale zelenych odstinu,
je to prave jeji zasluha.
Emily Carr (1871-1945) se narodila ve Viktorii, v Britske Kolumbii
a studovala nejprve na Kalifornske skole uziteho umeni v San Francisku,
na prelomu stoleti pak neformalne v Londyne a v Cornwallu a pozdeji
take v Parizi, kde ji ovlivnily zejmena fauviste a jejich inovacni
prace s barvou. Koncem dvacatych let se v jeji praci projevuji
vlivy maliru kanadske Skupiny sedmi, zejmena Lawrena Harrise.
Jeji tvorba je ale vyrazne individualni a osobita, jak ve vyberu
nametu, tak v pojeti a zobrazeni, at jde o jeji obrazy z Francie
nebo Britske Kolumbie.
Na prelomu stoleti byly v mode turisticke vypravy po zapadnim
pobrezi a na Aljasku. Emily Carr uchvatilo prostredi indianskych
vesnicek, prvne v Ucluelet na ostrove Vancouver, a chtela dokumentovat
co povazovala za mizejici osady. Jeji obrazy totemu se objevily
prvne na vystave v roce 1912. V roce 1927 byly zahrnuty do putovni
vystavy Kanadskeho umeni zapadniho pobrezi, kterou poradala
Kanadska narodni galerie, a kde Carr vystavovala vedle obrazu
take keramiku a textilie (podobne jako ted v AGO).
Koncem dvacatych let se teziste jeji tvorby presunulo do prirody
Britske Kolumbie, do prostredi unikatnich destovych lesu, kde
se uplatnil jeji spiritualismus a nadherny prirodni mysticismus.
Je to jeji nejplodnejsi obdobi, ktere trvalo az do roku 1937,
kdy utrpela infarkt. Posledni tvurci obdobi je ve znameni slova
a kniha vzpominek z indianskych osad Klee Wyck z roku 1941
ji ziskala Cenu generalniho guvernera za literaturu.
Soucasna vystava v AGO je usporadana ve spolupraci s Vancouverskou
galerii umeni a Kanadskou narodni galerii a zachycuje
Emily Carr v novem, kontroverznim, pohledu a jeji dilo v zajimavem
a novem, nechronologickem, pojeti. Doplnuje ji vystavka ctyr fotografii
indianskych kosteliku ze soucasnosti, ktere navazuji na jeji znamy
obraz Indianskeho kostelika z roku 1929 a dotvareji mu novodoby
kontext. Jejich autorem je Arthur Renwick, prislusnik kmene Haisla,
ktery se narodil a vyrustal v Kitimatu a je mj. absolventem vancouverske
umelecke skoly Emily Carr College of Art and Design.
V poslednim roce vyslo o Carr nekolik rozmernych publikaci. Autorkou
jedne z nich, Unsettling Encounters: First Nations Imagery
in the Art of Emily Carr, je profesorka Guelphske univerzity,
Gerta Moray, ktera se narodila v Ceskoslovensku.
Vystava v AGO, 317 Dundas Street West, Toronto, potrva do 20.kvetna
2007.
ema