Navrat na hlavni stranu

Andy Warhol a jednatricet nestastnych
V okamziku, kdy zacinala v rozestavene Art Gallery of Ontario vystava Andy Warhol/Supernova: Stars, Deaths and Disasters, 1962-1964 se schylovalo k poslednimu utkani letosniho Mistrovstvi sveta v kopane. Dve udalosti, ktere spolu nesouvisi, vlastne jakoby se mijely a chtely vyslovit neco zcela opacneho. Kurator vystavy reziser David Cronenberg vysvetluje, jak v sedesatych letech bylo pro newyorske umelce dulezite osvobodit se od oficialni kultury a od oficialnich instituci. Jit opacnym smerem. Zaroven jak nelze pochopit Warhola malire, aniz bychom videli jeho filmy. Warholovy obrazy velice casto pripominaji film. Sixteen Jackies (Sestnact portretu Jacqueline Kennedyove) nebo podobny obraz Nine Jackies z roku 1964. Obrazy Elvis I a II vypovidaji o odchodu celebrity ze slavy. Zatimco na prvnim obrazu jsou dva portrety v jasnych kontrastnich barvach, na druhem obrazu je Elvis pouze cernobily a pomalu mizi v sedi.
Fotbalove mistrovstvi sveta je svym zpusobem take tragedii celebrit. V zaveru je jedenatricet porazenych muzstev. Pouze jedno muzstvo vitezi. Po dobu jednoho mesice se zastavi cas a v primem prenosu sledujeme neuveritelne vypeti hracu, soustredenost brankaru, jejich tragicke chyby, strategii treneru, kteri neprodysne uzaviraji obranu, ci naopak pokouseji se o zvrat ztraceneho zapasu.
Zatimco Warhol se snazi prinutit ve svem Screen Testu, aby se ucastnici nataceni po dobu ctyr minut nehybali, v Nemecku slo o pohyb.
Warholovi jakoby slo o jiny cas, cas starnuti a rozpadu. Slava je spojena s tragedii a tragedie stoji za povsimnuti. Krasna zena spacha sebevrazdu skokem z Empire State Building na diplomatickou limuzinu. To je fotografie, ktera obehne svet.
Na fotbalovem mistrovstvi ironicky jeden herec ve stejne roli - argentinsky rozhodci Hector Elizondo - trikrat sehral stejnou roli. Trikrat nastolil tvrdou spravedlnost na ukor citu pro hru. Trikrat misto fotbaloveho umeni zvitezil duch zakona. Trikrat svet reagoval jinak. Poprve, kdyz v utkani Ceska s Ghanou za celkem nevinny faul ukazal cervenou kartu pro svet neznamemu obranci Ujfalusimu, nikdo si toho nevsiml. Televize temer na celem svete mlcela.
O par dnu pozdeji se totez stalo Anglicanovi Rooneymu. Rooney je slavnejsi nez Ujfalusi, take faul byl ponekud tvrdsi a media si toho povsimla. Tentokrat jeli domu Anglicane.
Naposledy ve finale se to stalo nejvetsi hvezde mistrovstvi Zinedine Zinademu. Pecka hlavou, kterou ustedril jako beran Marco Materazzimu, vstoupi do dejin. Nebylo jedne televizni stanice, ktera by o tomto incidentu neinformovala.
Andy Warhol by zrejme vyjadril, jak Hector Elizando, rozhodci, ktereho nikdo neznal, by byl pri davani cervene karty Ujfalusimu sedivy v mlze. Pri druhe cervene karte Rooneymu by mel jiz zretelne obrysy. Na treti casti triptychu by se jednalo o detailne provedeny obraz. Stal se celebritou.
Jenze vystava obrazu malire slovenskeho puvodu Andy Warhola pochazi z let 1962-1964, takze tam neuvidime rozhodciho Hectora Elizonda, ale neco z doby, kdy newyorska skola bojovala proti establishmentu. Umelci se chteli osvobodit od instituci. Ironii je, ze o ctyricet let pozdeji jsou Warholovi zaci propojeni s grantovymi institucemi vice nez kterikoliv umelci predtim.
Mistrovstvi sveta skoncilo tuto nedeli okolo sedmnacte hodiny torontskeho casu. Vystava v Art Gallery of Ontario (317 Dundas St. W., Toronto) potrva do 22. rijna 2006. Oboji stalo za shlednuti, i kdyz pocity, ktere v nas zustanou jsou zcela odlisne.
Ales Brezina

Navrat na hlavni stranu