Jirina Mencakova
Art of Living/Umeni zit
Asi nejlepsim filmem, ktery pojednava o smyslu zivota je Bergmanova
Sedma pecet. Je to na jedne strane hluboka filozoficka
ci teologicka reflexe, na druhe strane oslava obycejneho zivota
komediantu. Nedokazi si predstavit, ze by toto tema z divadla,
z filmu nebo z literatury zmizelo. Stalo se uz temer pravidlem,
ze kazde dva roky mame moznost videt vysledky spoluprace zaku
z Katedry Alternativniho a loutkoveho divadla Divadelni fakulty
AMU z Prahy, University of Toronto Scarborough a indianskeho
Divadla De-ba-jeh-mu-jig Theatre Group z ostrova Manitoulin.
Vratim-li se k Bergmanovi, pak jeho herci, jeho komedianti
ziji krasnym poetickym zivotem. Divadlo je pro ne necim, co dava
lidem radost, jakymsi vyvrcholenim urciteho zivotniho snazeni.
Nelze ho oddelit od bezneho zivota, v kterem je strach, bolest
a kolem neustale obchazi smrt. Presto je dulezite snit, mit videni,
prorokovat.
Pri tomto projektu jsem si uvedomil, jak je prave pro herce dulezite
to, ze jsou po urcitou dobu spolu, ze se navzajem poznavaji, ze
chteji neco sdelit a hledaji to neco, co za sdeleni stoji.
STUDIO Studia Ypsilon bylo v Toronte jiz po ctvrte. Osobne
jsem je videl po treti. Pri tomto projektu jiz zcela chybely kulisy.
Jirina Mencakova, ktera zde byla rovnez po treti mne vysvetlila
i rozdil mezi divadelni scenou ve Scarborough a v Torontu. "Ve
Scarborough je scena prilis velka. Akce jsou pomalejsi, podstatne
dele trva nez jeden k druhemu dojde."
Vsechny tri skupiny mely pouze sestnact dnu na to, aby se daly
dohromady, aby se navzajem promichaly a udelaly z tri projektu
jeden celek. Nepodarilo se jim zcela odstranit hranice, ale o
to ani neslo. Divak mel tedy moznost videt, jak lze navzajem mezi
sebou komunikovat.
Meli jsme tedy moznost videt opak stavby Babylonske veze. Tehdy
se pokouseli lide udelat neco monumentalniho, ale nedokoncili
to, protoze nebyli schopni se domluvit. Zde vidime snahu lidi
z ruznych kultur domluvit se a dokoncit stavbu. Nekdy k takove
domluve jsou potreba stare symboly, jindy jsou to soucasne predmety
jako hraci automaty, ktere na nas utoci. Pri tom jsou zde stale
hodnoty, ktere se opakuji v kazde kulture. Rodice vychovavaji
deti k pravde, k vernosti, k lasce. Pokud tyto hodnoty opoustime,
ztracime smysl zivota. Takovou ukazkou byl moment, kdy cesky floutek
sbali Indianku a svede ji pod zaminkou, ze ji ukaze mapu. (Lez.)
V zapeti Kanadance nabizi Coca-Colu. (Nevera.) Kdyz ho obe poznaji,
utika pred nimi. (Ztrata smyslu zivota.) Jednoduche a pri tom
srozumitelne pro obecenstvo, jak v Praze, tak v Torontu, tak na
ostrove Manitoulin.
Pravda, pri teto jednoduchosti se nekdy vytraci ta druha pulka
z Bergmanovy Sedme peceti a to je filozoficka reflexe,
slozite myslenky, ktere se daji tezko vyjadrit pouhou improvizaci.
Na druhou stranu je to i nadejne, stale je kam se pohybovat. Divadlo,
ktere jsme videli bylo asi devadesatiminutovym usekem ze zivota
tri skupin mladych lidi. Zajimave by bylo videt film ci televizni
dokument o tom, jak probehl pobyt Kanadanu a Indianu v Praze a
naopak, jak Kanada pusobila na mlade ceske herce. Cely projekt
je totiz sirsi nez to, co jsme meli moznost videt.
Ales Brezina
Dalsi fotografie