Navrat na hlavni stranu

Antonin Kubalek predstavuje mlade umelce
Zanedlouho se otevre 2. rocnik mezinarodnich klavirnich kurzu ve Zlatych Horach, nad kterymi prevzal zastitu starosta Zlatych Hor Ing. Milan Rac Mezi prihlasenymi je absolvent Statni konzervatore v Brne Richard Pohl, ktery se kurzu zucastnil jiz v minulem roce. Dovolila jsem si, polozit mu par otazek.
S jakymi pocity a ocekavanimi jste v lonskem roce jel do Zlatych Hor?
Abych rekl pravdu, tak trochu jsem vedel, co od kurzu vedenych timto prednim ceskym pianistou mohu ocekavat, nebot jsem mel jiz prilezitost slyset pana Kubalka "na zivo", a to dokonce dvakrat. Nejprve v kvetnu roku 2002, kdy vystupoval nejen jako host Prazskeho jara, ale i v Jeseniku, kde prednesl stejny (tj. rusko-cesky) program. Po tomto koncerte jsem se take zucastnil besedy, na niz pan Kubalek popovidal o sve pozoruhodne kariere. A za pul roku pote jsem se dozvedel, ze pan Kubalek obdrzel cenu Ceske hudebne rady. Pri te prilezitosti opet vystupoval v Jeseniku s velkym uspechem. Priznam se, ze mne jeho neokazala, ale vytribena, a predevsim po zvukove strance neobycejne zajimava hra ihned uchvatila, stejne jako jeho charismaticka osobnost. Nejvetsi obdiv si vsak u mne i u mych kolegu ziskal svym odvaznym repertoarem slozenym z mene znamych del a take naproste "moderny" (Buczynskeho preludia, Kymlickovy valciky). No, a kdyz jsem se dozvedel o moznosti zucastnit se klavirnich kurzu pod vedenim muze, pred nimz smekal i Glenn Gould, nerozmyslel jsem se dlouho. Byla to uzasna prilezitost.
Co Vas nejvice lakalo? Spolecenstvi stejne ladenych mladych lidi anebo to byla zejmena osobnost Antonina Kubalka, jehoz zivotni osudy nebyly zrovna jednoduche?
Samozrejme to byl predevsim Kubalek. Patri jeste k umelcum stare generace, byl zakem Frantiska Maxiana a dovede uzasne vypravet. Aby se dostal tam, kde je, musel vynalozit ohromnou vuli. Je zivoucim dukazem toho, co vsechno lze dokazat, kdyz clovek opravdu neco chce. Co se tyce samotnych kurzu, mohu rici, ze jsem se uz v minulosti nejakych kurzu zucastnil a atmosfera ve Zlatych Horach me tak prijemne prekvapila. Zamestnanci skoly k nam byli velmi vstricni a priroda v okoli mesta je opravdu nadherna. Navic se kurzu zucastnilo i celkem znacne mnozstvi studentu nasi skoly, takze bylo hodne legrace, jak to uz kamarady byva.
V lonskem roce jedna z ucastnic, a to litevska aspirantka Birute Bizeviciute ziskala vyuku ve Zlatych Horach zdarma jako odmenu - Myslite si, ze takovy postup byl spravny? Nemel tim stastnym byt David Schmied?
Nevim, to je vec poradatele. Birute je uz opravdova profesionalka, zvitezila dokonce v soutezi Nikolaje Rubinsteina v Parizi, a mela narocny program ­ Schubertovu Fantazii, Bachovo Capriccio a Cajkovskeho koncert, ktery hrala opravdu skvele. David Schmied je muj blizky kamarad, a tak bych byl asi zaujaty. Hral take vyborne, ale myslim, ze nakonec bylo rozhodnuti asi celkem spravedlive. Az bude Davidovi tricet, urcite bude vsechno jinak
V letosnim roce vzdavame hold ceske hudbe, kterou tak skvele Antonin Kubalek prezentoval a stale prezentuje za hranicemi Ceske republiky. Jeho prinos k propagaci nasich hudebnich velikanu ocenila v roce 2002 Ceske hudebni rady. Jak se mladi muzikanti u nas stavi k tvorbe Bedricha Smetany, Antonina Dvoraka atd., ale take tech soucasnych ceskych skladatelu?
No, musim se priznat, ze jsem drive ceskou hudbu prilis neposlouchal. Setkani s panem profesorem Kubalkem a zejmena letosni vyjimecny rok mne prinutil trochu prehodnotit svuj postoj k nasemu nejcennejsimu kulturnimu bohatstvi. Na prednasce pana Kubalka na konzervatori letos v kvetnu jsem se vsak prekvapive dozvedel, ze on v mem veku take prilis ceskou hudbu "nemusel" Az behem sveho nuceneho exilu v Kanade mu doslo, co vlastne ztratil. Rekl bych, ze ceska hudba je predevsim velmi vrela, lyricka. Nejradeji mam Dvoraka a Martinu, protoze dovedli svuj sloh obohatit mnozstvim dobovych vlivu, a stat se svetovymi, aniz by ztratili sve cesstvi. A jako brnensky student samozrejme velmi obdivuji Janacka. Co se tyce soucasnych skladatelu, opravdu obdivuji pana Kubalka za to, s jakou peci a odpovednosti pristupuje k jejich narocnym a co se da delat, casto velmi nevdecnym experimentum. Ja jsem zatim pouze ucinkoval jako v klavirista v komornim souboru doprovazejicim "Zpevy stare Ciny" meho kamarada Ladislava Dolezela. Jeho kompozicni talent si v nicem nezada s jeho pianistickymi schopnostmi. Moc se tesim, ze se opet shledame spolu na kurzech stejne jako v minulem roce.
Co byste popral organizatorum odvazneho projektu, ktery se realizuje v dobe, kdy se mnozi zdrahaji podporit kulturni projekty?
Spise bych jim podekoval, protoze takove prani temto lidem nemuze byt prilis platne. Protoze v dnesni dobe, kdy je kultura zatlacovana do kouta, by tak obdivuhodni lide jako reditel ZUS Zlate Hory, ci starosta asi potrebovali spise financni podporu. Ale dnes se malokdo odhodla investovat, aniz by mohl pocitat s hmotnym ziskem. A byla by velka skoda, kdyby podobni lide jako je Antonin Kubalek radeji odchazeli do zahranici, kde je nezridka ceka mnohem vetsi uznani profesni i spolecenske
Dekuji za rozhovor
JaG


Navrat na hlavni stranu