Navrat na hlavni stranu



Katarina Zenata: "Doprovazet sveho muze je krasne"
Kdyby se byl uskutecnil zamer tatinkuv, neposlouchali bychom na nocturnovskem veceru v patek 24. rijna housloveho virtuoza, ale dzezoveho klaviristu. Kdyby se uskutecnil jeho vlastni sen, chodil by dnes nekde v hale velkeho letiste a roznasel by limonadu s brckem v ni, presne tak, jak to obdivoval jako maly kluk v letistnich restaurantech doznal s uprimnosti sam houslista Ivan Zenaty, kdyz jsem s nim a jeho zenou Katarinou sedela v zakulisi salu masaryktownovskeho restaurantu Praha, kde prave na druhem koncertu tretiho rocniku Nocturen vystupovali.
"Tatinek totiz mel dzezovou kapelu a chtel, abych mu tam hral piano," usmal se nad osudovym posoupnutim do hudebniho sveta mistr hry na housle. Uz jsem dokonce stal v lidove skole umeni prede dvermi ucebny na klavir. Jenze moje prvni pani ucitelka hudby Marta Klapkova, sama houslistka, s jistotou pochopila, kde bude moje pevne zazemi a tak jsem se sel ucit hre na housle. Zprvu se mi to moc nezdalo, ale nakonec jsem u housli zustal. Pozdeji jsem studoval prazskou konzervator, po ni AMU. Hned po studiich jsem mel to stesti, ze me jmenovali jako staleho solistu Prazskych symfoniku a Ceskeho rozhlasu, takze jsem mel moznost hodne hrat s orchestry. Pravidelne jsem jezdil na kurzy do Wiemaru, Curychu, Berlina, Moskvy. A podarilo se mi vyhrat i par soutezi," vyjevil ve vice nez strucnem zivotopisu rodak z podkrkonosske Lomnice nad Popelkou.
Vsechno to konstatovani dychalo jakousi lehkou samozrejmosti. Ivan Zenaty stoji dnes na spici evropskych houslistu. Muze si vybirat mista a mesta, kde bude hrat. Znaji jej ve svetovych hudebnich telesech - napr. v Berlinske filharmonii, v londynske Queen Elizabeth Hall, tokijske Metropolitan Hall, v torontske Ford Center a mnoha dalsich. Vyucuje na Vysoke hudebni skole C. M. von Webera v Drazdanech. Stal na koncertnim podiu s umelci takovych jmen, jakymi jsou Yehudi Menuhin (v roce 1999 zesnuly), soucasnik Yo-Yo Ma, spolupracoval se Sergem Baudem (od r. 2001 sefdirigentem Symfonickeho orchestru hl. m. Prahy FOK), anglickym dirigentem Nevillem Marrinerem

Nikdo se jej uz ani nepta, kolik do toho vseho vlozil sil. Snad proto ne, ze kazdy, kdo do sveta hudby byt jen malounko zabrousil, vi, ze veskere to 'talentovane houslovani veskrze z nekoncici driny pochazi'. Jeste jako konzervatorista debutoval s Ceskou filharmonii, v roce 1982 stanul ve finale Cajkovskeho mezinarodni houslove souteze v Moskve, o ctyri roky pozdeji ziskal prvni cenu na mezinarodni soutezi Prazskeho jara. Stal se laureatem Mezinarodni tribuny mladych interpretu UNESCO a vyhral Hlavni cenu mistrovskych kurzu Ruggiera Ricciho v Berline, coz mu prineslo solisticke angazma u Berlinskych symfoniku. Velice rad vzpomina na Josefa Suka, v houslove hre mistra nad mistry, jehoz byl sveho casu i soukromym zakem: "Dodnes se schazime a dodnes mistr chodi na koncerty. Citim se jeho pritomnosti pocten", doznava.
Virtuozova zivotni partnerka Katarina, ktera jej provazi koncertovanim nejen jako pianistka, mela svou cestu k hudbe ponekud klikatejsi: "Ivanuv nastup byl primy a strmejsi. Ja jsem se dostala ke klaviru vlastni urputnosti. Muj bratr chodil na zakladni umeleckou skolu na klavir. To mne byly ctyri roky, kdyz jsem mu brnkala na klavesy, kdyz cvicil. Moji mamince uz se to prestalo zdat a vzala me k bratrove ucitelce hudby, aby ona rekla, jak to se mnou vlastne je. Nu a pani ucitelka se mnou zacala zaobirat ­ ukrojila z braskovy hodiny poslednich par minut, aby mela prostor pro me. Tehdy jsem neumela ani cist, ani psat a ona me k tomu uz pomaloucku vedla. S ni jsem mela velice pratelsky vztah az do posledniho rocniku druheho cyklu zakladni umelecke skoly, kdy se rozhodovalo, co se mnou bude. Vyhralo to gymnazium s tim, ze hudbu nakonec mohu delat i po vseobecnem studium. Dale jsem pokracovala na filosoficke fakulte Univerzity Komenskeho v Bratislave, kde jsem vystudovala hudebni vedu, muzikologii a varhany," zpovidala se z nedaleke zivotni cesty sympaticka tmavooka klaviristka. "Koketovala jsem s moznosti potom studovat veterinu nebo jazyky. Ale nakonec jsem rada, ze klavir zvitezil, " vzhlizi ke svemu muzi pianistka, kterou jsme jiz mohli poznat na jednom z koncertu Nocturen, tehdy jeste ne manzelskeho dueta. A dodala svou mekkou slovenstinou: "Mam tu krasnou prilezitost koncertovat s Ivanem"
Ovsem houslista si nepochvaluje jen fakt, ze mohou byt jako manzele spolu mnohem vice nez kdyby kazdy z nich volil cestu individualniho koncertovani. Ale vzhledem k tomu, ze zena je i sikovna manazerka, je sam od mnoheho papirovani osvobozen: "Katarina krome klaviru a sveho studia na univerzite vlastne vede cely management, takze pri vyhode techniky ­ hlavne internet - jsme v kazdodennim kontaktu s dalsimi organizatory v celem svete. Dnes zrovna prisla nabidka na koncert do Madridu a my jsme byli schopni na ni ihned reagovat, hovorit o programu, letenkach, penezich apod. Pro me je to vyrazna pomoc, protoze z prvni ruky vidim, jak se byznys hyba, coz mi organizaci dne a rozhodovani naramne zjednodusuje. Kdyz to mel v rukou kdysi agent, nikdy jsem takovy prehled nemel."
Muze mit umelec pri vedomi, ze uz dosahuje vlastne spicky, jeste cile?
"Prirovnal bych to k penezum: mate sen si za vydelane penize neco koupit. Pak ale zjistite, ze chcete vice, ze to, co jste si koupila vas uz vlastne ani do sytosti neuspokojuje. Tak podobne je to i s karierou nebo s tim, cemu se kariera rika: clovek ma chut hrat v Berlinske filharmonii nebo koncertovat v Amsterodamu, kdyz se to postesti, rekne si dobre, splnil se mi sen, ale ja chci dal a pak jeste dal. Ale pro me uspokojeni nespociva v mnozstvi odvedenych koncertu, ale v jejich kvalite. Pro me je nejdulezitejsi, abych se jako houslista vyvijel, abych se vyvijel jako clovek, abych nestagnoval - jen tak se mohu citit stastny," a pak jeste dodal neco o dosazeni krasneho housloveho tonu ­ mnozi jsme meli za to, ze jsme jej uz slyseli, ale mistr tak zrejme prozradil jeden ze svych tajnych snu.
Jeho tmavovlasa a stihlounka partnerka, pochazejici z Piestan, na sebe prozradila to, co z ni vlastne dosud zari a co zrejme jeste dlouho vyzarovat bude: "Ja si prave tohohle velice uzivam a radostne musim konstatovat vzdycky, kdyz se posunu o kousicek dal a je mi pri srdci teplo ­ nechci, aby to znelo namyslene - ze velkou zasluhu na tom ma prave Ivan. A to umelecke jde ruku v ruce s tim lidskym. Verim, ze spolecne to posuneme hodne daleko."
Ivan a Katarina Zenatych jsou manzele neco malo pres rok. Jejich zivot nyni kraci v tonech velke radostne ody. Jeho zena jej doprovazi vsude, a Ivan ma co predvadet. Jeho mimoradne bohaty repertoar zahrnuje na padesat orchestralnich koncertu vsech hudebnich stylu a jeho nahravaci cinnost se soustreduje na komplety velkych autoru. Souteze uz ale v jeho programu nejsou. Jak sam jednactyricetilety virtuoz dodal, prestoze mu v jistem obdobi pomohly, podruhe by do 'toho' nesel: " jednak proto, ze souteze jsou vzdycky velke nervy, a jednak take proto, ze do jiste miry lze pochybovat o jejich objektivite. Vsichni, co tam hraji, hraji opravdu dobre a nekdy je obtizne poznat, kdo je ten uplne nejlepsi. Ovsem dnes, kdyz jste prvni, tak to jeste vyznam ma, ale kdyz obsadite druhe treti misto, pak se po vas nikdo ani neohledne "
Koncert na Masaryktownu se opet zaradil mezi ty, na ktere bude manzelsky par rad vzpominat. Jake ze to je doprovazet sveho muze na koncertech? - pripominam si v duchu Katarininu odpoved - "krasne" tak takove to je slyset i ty dva hrat. Jen jejich letmy stisk rukou pri dekovackach prozrazuje, jak jeden druheho potrebuje a jak si jeden druheho vazi. My take potrebujeme slyset vasi hru a naslouchat krasnym tonum "Prince Oranzskeho" (prosluly nastroj italskeho mistra Giuseppe Antonia Guarneriho z roku 1743), mistrovskych housli Ivanovych, ktere nesou tak noblesni nazev. Vim, ma doma jeste jedny ­ take model Guarneri. Teprve nedavno byly na zakazku v dilne "Jan Spidlen, syn - Praha" zhotoveny. A maji krasny syty ton. Treba prave jimi nam mistr houslove hry pri nejblizsi prilezitosti jeste jednou zahraje nejen ono novomanzelum dedikovane Les adieux pro housle a klavir soucasneho hudebniho skladatele Juraje Filase, ktere kazdemu tak ucarovalo
Vera Kohoutova

Navrat na hlavni stranu