Navrat na hlavni stranu

a paty jezdec je strach
V techto dnech prinesla Cinematheque Ontario prehlidku ceskych filmovych hororu. Mohli jsme videt upiry, Svankmajerovy kratke filmy, ci jeho Maleho Otika nebo-li Otesanka. Film, kde se fanaticka touha rodicu po diteti vysmekne z rukou a da vzniknout monstru, nad kterym ztrati kontrolu. Na programu byl nezny pohadkovy horor Jaromila Jirese Valerie a tyden divu spolu s Herzovymi filmy Spalovac mrtvol a Morgiana.
Nektere filmy patrily do kategorie tech, ktere jsme znali a videli i nekolikrat, jine bylo mozno videt poprve a zrejme meli i severoamerickou premieru. Do teto kategorie bych zaradil filmy Jiriho Barty Krysar, Posledni lup a Golem. Uplnou novinkou vsak pro mne byl ceskoslovensky film Prokleti domu Hajnu z roku 1988. Silenstvi prichazi nepozorovane skrze pomateneho stryce mysliciho si, ze je neviditelny, ktereho hraje vynikajicim zpusobem Petr Cepek.
Skutecnym hororem vsak byly filmy, ktere se blizily realite. Mezi ne patril snimek rezisera Zbynka Brynycha a paty jezdec je strach z roku 1964. Odstup temer ctyriceti let nic nemeni na aktualnosti. Nekteri zapadni kritici se snazili atmosferu filmu zaradit do obdobi druhe svetove valky, cemuz by mohly slouzit ruzne nemecke vyhlasky, ale film se odehrava v Praze uprostred let sedesatych (muzeme videt letensky tunel, budovu URO, strechy s televiznimi antenami, policie pouziva jiz tehdy prvni mobilni telefony). Horor je (podobne jako u Orwella) v tom, ze je zakazano myslet. Krome profesionalniho udavace, ktery se za to ani nestydi a kterym lidi v baraku opovrhuji, jsou zde i lide spolecensky uspesni, kteri vypadaji jako ze vzdoruji systemu, ale ze se jim vse dari, protoze jsou to odbornici na svem miste. V dome zije zidovsky lekar, ktery nemuze vykonavat sve povolani a misto toho dela jakehosi bezvyznamneho urednika, ktery sepisuje seznam zkonfiskovaneho majetku. V pripade potreby se vsak s nasazenim vlastniho zivota stane opet lekarem a operuje raneneho cloveka. Jiny lekar ze stejneho domu nema problemy s vykonem povolani. Vi presne, co si muze dovolit a kde jiz nesmi dojit za hranice poznane nutnosti, aby neztratil nejen svobodu, ale i privilegia, ktera ma v totalitni spolecnosti.
Skutecnym hororem nejsou ani upiri ci otesanci nebo silenstvi. Skutecnym hororem je strach, ktery prochazi spolecnosti. Strach, ktery je o to horsi, o co vic je nepropocitatelnejsi. Policie muze zatknout zrovna tak udavace jako odpurce systemu. Vsichni maji totiz maslo na hlave. Nikdo si neni nicim jisty. Strach prichazi nejen z nemeckych vyhlasek, ale i ze schodu, ktere vedly ke Stalinovu pomniku. Strach zde ma byt hlavne proto, aby zastrasil zlocince, ve skutecnosti je zde proto, aby manipuloval lidmi ve spolecnosti.
Prave v nedavne dobe jsme mohli byt svedky, jak nepojizdna obrnena auta stala u muzea na Vaclavskem namesti. V okamziku, kdy nastaly povodne jich uz nebylo zapotrebi, jako kdyby v dobe povodni pominulo nebezpeci terorismu. Ackoliv v Toronte nikdy nebyl zadny teroristicky utok, zacaly se kontrolovat obsahy tasek pri vstupu do nekterych budov a dokonce i nekteri kandidati na starostu si dali jako predvolebni heslo, ze udelaji Toronto opet bezpecne, ackoliv se jedna o jedno z nejbezpecnejsich mest v severni Americe.
A co na to Hollywood? Toci dale horory, ktere nemaji nic spolecneho s realitou.
Vzpomnel jsem si na jiny film. Film z mnichovske olympiady, kdy po atentatu na izraelske sportovce, odpovedel britsky maratonec, ze pro nej to znamena pouze to, ze pobezi maraton o den pozdeji. Byl to cynismus cloveka, ktereho se netyka smrt lidi kolem anebo postoj, ktery je zapotrebi zaujmout, aby terorismus nad nami opravdu nezvitezil?
Doba, kdy se filmy (dokonce i horory) zabyvaly temito otazkami vsak je davno pryc a Hollywood se klidne muze venovat komerci. Diky globalizaci se svet tomuto trendu prizpusobuje.
Ales Brezina

Navrat na hlavni stranu