Navrat na hlavni stranu
Houslar
Dodnes si pamatuji, jak maminka rikavala, ze zadny
clovek se ve svete neztrati. Ztratit se muze jen sam v sobe. Nechapala
jsem smysl techto slov do doby, nez jsem pochopila, jak to vubec
je neztratit (ci ztratit) se se sam v sobe.
Krasnym prikladem maminciny moudrosti mi bylo uz mnoho lidi, jejichz
zivoty clovek chape jako vzory, ktere ale neni schopen nasledovat.
Protoze jsou jini, protoze maji jinou zivotni filosofii, protoze
jsou vybaveni takrikajic jinym naradim k opracovavani sveho byti.
K nim bezesporu patri i Karel Ruzicka. Mlady clovek az neuveritelne
pritahujici lidi. Ma v sobe onen lidsky naboj, ktery probouzi
v ostatnich spontannost a jakousi ochotnou poddajnost prizpusobit
se, byt v blizkosti, podchytit kouzlo osobnosti a vsat jeho tvorivou
uchopitelnost veci. Snad, anebo prave proto, si vybral jako svuj
zivotni obor houslarinu. Obor, v nemz vedle cistych tonu housli,
viol, violoncell, kytar a kontrabasu (rodina strunnych nastroju,
kterou si zvolil jako svuj zivotni udel) musi predevsim ciste
znit vlastni duse. Ano, nastroj a duse museji souznit v jeden
jediny ton, aby si tak sly v ustrety a setkaly se nekde na stejne
notove lince, v tomtez notovem klici.
Houslaruv kramek (a dilna v jednom) na Lakeshore Road v Oakville
je malicky. Zvenci to cloveku ani neprijde. Ale jeho cervenobily
nater primo vola kolemjdouci k navsteve. Pro jakykoliv duvod.
Nevadi, ze nechces koupit, ze si chces jenom pohladit ci dotknout
se mnohdy neuveritelne rozpraskaneho tela utlych housli, ze si
chces potezkat smycec, jehoz hodnota nekdy prevysuje i cenu mnohych
housli. Naopak. Jsi vitan, jestlize si chces treba jenom prehrat
etudu za doprovodu druhych housli ci kytary, jestli chces konzultovat
problem zvuku sveho nastroje, jeho nateru a vycisteni, barvy dreva,
ci pece o nej. Anebo jen tak videt, jak se "to" dela.
Kramek je pri sve krokove velikosti ale osobite zabydleny. Jsou
v nem veci, ktere oblazuji oko i srdce. Prach na nich, mnohokrat
znasobujici patinu casu, jakoby jeste zvyraznoval jejich patricne
misto na stole, notovem pultiku, ci zavesene na zdi, odkud - zdalo
by se - sleduji tikani hodin soucasnosti. Cloveku se chce dotknout
se kazdeho toho mileho detailu jako by pripominajiciho doby zasle
slavy mozartovskych muzikantu.
Nejstarsi housle, jimiz se houslar tesil, pochazely z roku 1650.
Tenkrat za nim prisla pani, drzela je s temi jejich sestatriceti
prasklinami na vrchni desce v rukou a chtela vedet, zda jsou skutecne
to, za co jsou vydavany, a zda se daji opravit. Daly. Spise ale
musely. Vzdyt to byly housle z dilny mistra houslare Nicolase
Amatiho, jehoz byl Stradivari ucednik. Za nezmerneho usili a s
pouzitim vsech dostupnych zkusenosti a umu je Karel cele rozebral,
kazdou prasklinu vycistil, podlepil .... proste velka prace. K
lepeni nikdy nepouziva chemickych prostredku. Vsechno, co v jeho
dilne lepi, by se dalo prakticky pozrit bez toho, ze by to lidskemu
telu ublizilo.
K dosazeni dokonalosti pouziva restaurator stareho a vysuseneho
dreva. Napr. na horni desku, basovy tramec a dusicku se pouziva
smrk, javor zase na zadni desku, luby, krk a kobylku eben, na
hmatnik, strunik, kolicky a zalud, kdezto svestka na podbradek.
Take mohou byt pouzity zimostraz, palisandr, hruska lipa a mistrovske
nastroje, na ktere se houslar specializuje, maji horni a dolni
desku vzdycky dlabanou z masivniho dreva. Klenuti neni nikdy zadnym
zpusobem lisovane nebo jinak tvarovane, jak jsem se take domnivala,
ale vyrezavane. Jen v tovarnach seriove vyrabene nektere skolni
nastroje mivaji desky tvarovane z preklizky (a podle toho take
zni).
Kdyz nekdo opravy neudela spravne, musi se to (ne moc jednoduse)
napravit rozlepit, vycistit pod prasklinu se davaji
podlepky pri zachovani struktury materialu znacim si do
pameti houslaruv popis. Generalku udelat znamena rozlepit kazdou
castecku housli, usporadat je do bloku, aby se nedeformovaly.
A cim je nastroj vetsi, tim je to slozitejsi. Napr. u basy by
se mohlo lehce stat, ze se casti jejiho tela smrsknou nebo zkrouti.
A jestli se opravy poznaji na zvuku nastroje? - Pochopitelne to
pozna majitel housli, ne posluchac.
Posledni Stradivarky videl houslar, restaurator a odhadce v jedne
osobe se svoji zenou Pavlou nedavno v New Yorku, kde take byly
za 4,5 milionu prodany do soukrome sbirky v Italii. Mimochodem,
registrovanych Stradivarek je v USA na 750. V Kanade jsou osmery
a nektere jeste v privatnich sbirkach.
Ostatne, stary nastroj jeste nezarucuje kvalitu. Nejdrazsi housle
jsou italske, ale to jeste neznamena, ze jsou nejlepsi. Jaka ze
je momentalne nejprestiznejsi firma, ktera dela nejlepsi housle?
"Housle nedelaji firmy", upresnuje Karel, "ale
jednotlivci. V Kanade je par dobrych mistru houslaru, v Torontu
napr. Masa a Miki Inokuchi, puvodem Japonci."
Na mistrovskych houslich je zajimave i to, ze maji sva jmena podle
toho, kdo je vlastnil ci kdo na ne hral. Soucasny cesky virtuoz
Ivan Zenaty ma housle s nazvem "Princ Oranzsky"od Guarneri
del Gesu, ktere pred nim pouzival houslista Vaclav Snitil - mimochodem
soucasnik generace Josefa Suka. Dnes je panu Snitilovi 76 let
a stale uci na prazske AMU. Jeho zakem byl i Vaclav Hudecek (o
jehoz houslich se rikalo, ze mu je daroval David Oistrach) a soucasny
mlady talentovany a uz i slavny houslista Pavel Sporcl, o kterem
se profesor vyjadril, ze se mu vyvedl k obrazu jeho.
Stradivariho tajemstvi
Osobnost, jejiz zivot je jiz staletimi opreden zahadami a legendami,
zaujala sveho casu snad kazdeho. Ale restaurator i pres to, ze
mistrovstvi italskeho houslare obdivuje a maximalne respektuje,
se o tajemstvi famozniho stavitele housli vyjadruje stridme
a na otazku, v cem spociva zahadna kvalita housli Stradivariho
odpovida: "Lidi maji radi tajemstvi a hledaji je proto
vsude. Stradivari nebyl zahadnym muzem, ale predevsim to byl pracant
a mel rad perfektni praci. Hodne se hovori o jeho zahadnem laku
(odbocuji, kdyz se v teto souvislosti zminim o filmu Red Violin,
v nemz se prave o nem hovori?) - neverim, ze si ho michal sam,
pripravovali ho pro nej jini. Dnes bohuzel existuje jen par originalnich
nastroju Stradivariho, ktere nebyly predelany, ostatni uz maji
nove krky, ztencene desky, mene dreva, predelane laky, lepe vyhovuji
pozadavkum vetsi projekce. Mezi nejvetsi predelavace housli patril
mnohymi houslisty proklinany i chvaleny zaroven, Parizan Jean
Baptiste Vuillaume," uzavira restaurator. "Tech originalnich
je snad do deseti kusu."
Znamena to, ze predelany kus ma lepsi zvuk nez puvodni nastroj?
"To je otazka," zamysli se Karel. "Ton a krasa
tonu je straslive individualni vec mohl bych rici, ze ty
komercni nastroje jsou lepsi, kdyz jsou predelany, protoze maji
vyssi nosnost. Ale na druhe strane je spousta takovych zarytych
muzikantu, kteri by dnes Vuillaumovi za predelani originalnich
nastroju urvali hlavu." Stradivari dal houslim idealni tvar.
Male odboceni do historie Mistr houslarsky Antonio Stradivari,
o kterem se snad hovori nejvice, i kdyz nebyl sam, co stavel strunne
nastroje - zustal dodnes pravdepodobne nejlepsim vyrobcem housli
vubec. Podle historickych podkladu - rodny list se totiz nezachoval
- se narodil v roce 1644 v italske Cremone. V roce 1666 zacal
Stradivari vlastni rukou vyrobene housle oznacovat vlastni jmenovkou
se jmenem v latinske verzi Stradivarius. Mistruv zivot byl pohnuty.
Z jeho druheho manzelstvi vzesli mj.i synove Francesco a Omobono,
kteri svemu otci v jeho dilne pomahali. Po smrti sveho ucitele
Amatiho v roce 1684 Stradivari zmenil design svych housli
jejich telo bylo mohutnejsi a barva dostala typicky oranzovy nadech.
Pozdeji vsak prevzal Stradivari model housli od Carlose Bergonziho,
sveho druheho zaka, a jeho nastroje dostaly temnejsi ton, silnejsi
oblouky vpredu i vzadu a mj. jim prodlouzil o celou ctvrtinu telo
nez jak byvalo tehdy zvykem. Nastroje vyrobene po roce 1700 mely
krome jineho i jinou barvu, mistr houslar zacal pouzivat jemny
odstin nacervenale hnede politury. U Stradivariho jsou za "zlata
dobu" povazovana leta od 1714 do 1720, kdy byly vyrabeny
krasne jemne umelecke nastroje, jez mely jantarovou barvu a ohnovy
nadech javoru na zadi, famozni ton a excelentni jasnou ozvenu.
Houslista vyrabel sve povestne nastroje az do svych pozdnich devadesati,
zemrel 18. prosince 1737 v Cremone ve svych 93 letech. Za svuj
zivot vytvoril 1 116 instrumentu z nichz 25 viol, stovku
violoncell. Hodnota housli Stradivariho se na dnesnim trhu pohybuje
od 1.5 do 4.5 mil. americkych dolaru. Nastroj a smycec
Unikatni na Karlove cinnosti je totiz to, ze nestavi nove housle,
jak tomu byva ve vetsine pripadu, ale ze jen restauruje stare.
"A to v Kanade nikdo jiny nedela", zapochyboval restaurator.
Vetsinou maji obchod, v nichz zamestnavaji houslare, kteri staveji
nove nastroje ci smycce, a pak ty, kteri je restauruji. Proste
mistru restauratoru smyccove rodiny nastroju je v Kanade - pokud
vubec jsou jako safranu.
Karel by se nechtel v budoucnu venovat oprave housli navzdycky.
Kdysi tomu tak bylo kde staveli nastroje, tam je take byli
schopni opravit. Ale to restaurator housli nechce. Chtel by stavet
smycce. To je pry jeste tezsi nezli postavit nove housle. Divim
se docela nahlas co je na tom tak tezkeho? Kousek zine,
platek, drivko, vinuti, zabka a obvykle perleti vyslechtene drzatko
navazuji laicky.
Karel mi muj nazor vsak vyvraci: "Je to fajnova prace."
A protoze se synteticka vlakna jako nahrada za zine neujala, zustal
klasicky material aktualni zrejme natrvalo. Karel pouziva zine
sibirske nebo mongolske. Mongolske jsou jemnejsi, prirodni, nejsou
belene. Kazda zine je totiz opatrena malinkymi jemnounkymi zoubky
viditelnymi jenom pod mikroskopem. A kdyz se tyto naplni kalafunou,
coz je prirodni pryskyrice, tak zine zdrsni, a to je to, co strunu
rozezniva. Housliste to znaji velice dobre potahnou-li po
strune smycec bez namazani kalafunou, struna ton nevyda. A take
je to ve drevu, v tvaru smycce, ktery se vyvijel stejne jako nastroje.
Jeho nazev je v anglictine odvozen od slova luk bow proto,
ze take jako luk kdysi vypadal. A ten, ktery prave drzel v ruce,
mel cenu 11 tis. dolaru. "Smycce maji stejne zajimavou historii
jako jejich sestry housle. Na basu pouzivam zine cerne, protoze
jsou hodne hrube a protoze basovy smycec potrebuje silny tlak.
Smycec a housle jdou ruku v ruce ", zduraznil houslar, "muzes
mit spickovy nastroj, ale mas-li spatny smycec, nedostanes z nich
dostatecne dobry zvuk. Kdyz by jeden hral na jedny housle tremi
ruznymi smycci, uslysis tri ruzne tony." A jestli se Stradivari
zabyval i smyccem? "pravdepodobne ano", ale podle
houslarova nazoru vyvoj smycce v te dobe jeste nebyl zdaleka ukoncen.
***
Hudba v rodine
"Pavla je dobra zena," pochvaloval si houslar, a pak
dodal s usmevem, ze se o nej dobre stara:" Je doma a pecuje
o deti." Maji tri. A vsechny jsou zahaknute v hudbe. Jedenactilety
Kuba je velice dobry na kytaru uz si zahral i se znamym
Jirkou Grosmanem, ktery mu nejake lekce na dzezovou kytaru take
dal. Devitileta Kristyna hraje na piano a sestileta Betty zacala
hrat housle. Ostatne, s houslemi zacinali vsichni. "Kuba
hraje kazdej den sam, ten zustane u hudby. Chce delat muziku",
presvedcuje sam sebe Kubuv otec,"tedy asi muziku," opakuje
si pro sebe a tise jeste dodava: "Doufam, ze zustane tady
se mnou" Doufa. "No ne, kdyz jde o byznys, ktery jede?"
- presvedcuje sam sebe. Souhlasim s nim, prala bych mu to. Ale
jeden nikdy nevi, v co se obrati rodicovo snazeni, i kdyz se tyka
jeho vlastnich deti.
Hudba v Karlove zivote zaujima prvotni misto. Nema pocit, ze
by prevladala ta "lekarska" nad muzicirovanim jako takovym.
Je to v rovnovaze. A jedno rozviji to druhe. Dela vetsinou pro
profesionaly, o cemz svedci i nastroje, ktere tam nasly, byt jen
na prechodnou dobu, sve domovske misto. Profesionalove totiz presne
vedi, co chteji. Vsechno ostatni se sam snazi eliminovat. Jenze,
kdyz prijde treba nejaky talentovany kluk s prosikem o pomoc,
to nema Karel to srdce jej vyhnat. Naopak. A k rade prida jeste
i mnoha muzikantska doporuceni.
Co se lasky k hudbe tyce, otypovala jsem si ho na baroko, na cistou
hudbu. S tim svym rozevlatym ucesem-neucesem, s temi svymi rozevlatymi
pohyby a stejne tak pusobicim oblecenim by mi do te doby naprosto
pasoval. S fantazii, ktera sotva vyrcena, predci obrazotvornost
posluchacovu. Nestacis dorici a on uz to ma v "ruce",
a predvadi a rozviji a hleda nove varianty. Jenze chyba, chyba,
chyba vedle. Karel je rad v te dobe, ve ktere prave je. Je presvedceny,
ze kdyby v soucasne dobe zili Mozart, Beethoven aj., tak bychom
nemeli muziku, kterou tenkrate napsali, protoze by nejspise byli
ovlivneni komerci. V tomto smeru se ztotoznuje se spisovatelem
Roaldem Dahlem, ktery psal velice svebytnym zpusobem "nikdy
nevis, jak co dopadne" a dodal, "ze proto uz dost tezko
uvidime velikana takoveho kalibru jako tehdy, s vyjimkou moderniho
skladatele Benjamina Brittena, ktery si dokazal svuj odkomercionalizovany
pohled udrzet."
V klasicke hudbe dneska vidi nejvetsi problem v tom, ze lidi nejsou
schopni soustredit se, aby hudbu proste jen poslouchali. "Nemaji
na to cas, a navic provozovat hudbu je drahe." Restaurator
housli ma sice rad klasickou hudbu, vzdyt s ni doma vyrustal,
ale jeste radeji klasicky jazz. Zda se vam to trochu divne? Take
jsem se zeptala proc: " protoze v klasice je jednou provzdy
vsechno dane: melodie, rytmus, pauzy... kdezto v jazzu ne. Tam
ma muzikant volnost improvizace," znela mi naprosto logicky
muzikantova odpoved.
Deti, deti a zase deti
Mozna vam pripadne Karlova zivotni filozofie tak trochu jina
nez ta, s niz se bezne setkavame. Ne divna, ale jina skutecne
je. Jevi se mi nekonformni, zdravejsi. A od ni se odviji i pristup
k rodinnemu zivotu. Predevsim na nektere veci nezbyva (myslim
si, ze docela umyslne) cas treba na televizor. Za alfu a
omegu sveho byti povazuji rodice sve deti. Jim venuji veskery
svuj volny cas. "A pokud prece jen neco vybude, pak si rad
prectu dobrou filosofickou knizku, rad si zahraju ve skupine pro
radost a poslechnu si dobry koncert," rika nepokryte a skromne
restaurator, ucitel hudby a odhadce Karel Ruzicka, jehoz jmeno
znaji nejen v torontskem symfonickem orchestru, v symfonii v Edmontonu,
Pittsburghu, ale i ve vehlasne Eastman School of Music of the
University od Rochester ci v Juilliard School - a ja uz ani nevim,
kdo a kde vsude jeste.
***
Umim si predstavit hodne svych znamych v jejich pokrocilem veku.
Utrmaceni a ucapani zivotem. Unaveni lidmi kolem sebe. Ale u Karla
jsem si jista tim, ze jeho stari bude zrovna tak naplnene zivotni
vasni jako je vsestrannou laskou naplneno jeho mladi.
Vera Kohoutova