P. Kubista
Handel zavrsil dny svatecni
Take jste videli "Handla", tu krasnou hudebni konverzaci
jak mnozi z vas vyslovili jednim dechem jak dojem, tak vlastne
i osobni hodnoceni hudebni hry z barokniho obdobi? Uvedla ji v
patek vecer 10. ledna pod nazvem Ja, Georg Friedrich Handel
Small Chamber Harmony v Toronte ve svetove premiere (a reprizovala
ji o nasledujici sobote a nedeli).
Mate pravdu, stalo za to ji videt. Ne pokazde se nam nedostane
tak tkliveho pohlazeni na dusi jako prave touto inscenaci. Ostatne,
reziserka Brigita Hamvasova (vzpomenme na vloni uvedenou comedii
del'arte Tri v tom) s producentem inscenace Miroslavem Jarosem
nenechali nic nahode. Jestlize se da o nejake hre vubec rici,
ze se v nem rezie vydovadela, pak tato patrila prave k takovym.
Z. Jarosova
Reziserka nevynechala jedinou prilezitost k navozeni co nejblizsiho
dramatickeho kontaktu nejen mezi herci a muzikanty navzajem, ale
zejmena mezi herci, muzikanty a divaky. Vyuzila kazde prilezitosti
k dotazeni gagu do konce, pripomenme napr. mistrovo slapnuti do
nocniku, Handluv tanec s kapesnickem, lehounka facka pevkyne doternemu
komponistovi, tajne upijeni skladatelova vina muzikanty aj. Dala
tak pruchod normalnim lidskym vlastnostem, jakymi jsou ticha zlomyslnost,
male naschvaly, jesitnost, zavist, lakota anebo naopak rozvernost,
koketerie Marcelinino jednoznacne do skladatelovy tvare
vmeteno "nestydim" atp. Inscenace timto pojetim ztratila
na rozmerech naucne encyklopedie a stala se rozvernou komunikaci
"hrajicich a poslouchajicich", tedy hercu a muzikantu
s divaky. A ze se ji to podarilo, toho jsou dukazem spontanni
projevy pritomnych, kteri nejenze hlavni postave - hudebnimu skladateli
Handlovi v podani hostujiciho tenoristy a herce Premysla Kubisty
z plzenske operety - ze salu prizvukovali ci oponovali, ale dokonce
vstavali ze sedadel, kdyz vzdavali umelcum hold za jejich vykony.
Takove pocty se nedostalo v tomto sale kazdemu herci, stejne jako
se ne kazdemu dostalo tak spontanniho divakova potlesku na otevrene
scene. Reziserciny snahy, aby herecke vykony dosahly kvalit hudebni
produkce, se ukazaly byt naplnene. Divak, ktery si tuto inscenaci
vybral, si vybiral predevsim barokni hudbu. A dopredu tusil, ze
herecke vykony budou umocneny prave kvalitou hudebni a pevecke
produkce. Konecne, sopranistka Zdenka Jarosova (ktera sehrala
druhou roli v postave sluzebne Marceliny, a kterou v prubehu nacvicovani
ji trapila bronchitida), tenorista Premysl Kubista (ktery mel
na secviceni s herci a muzikanty pouhopouhy tyden, takze se na
scene zkouselo trifazove), Jaroslav Jarosil (cello), Milan Bruner
(fletna) a Kevin Manaugh (kytara) odvedli vykon, ktery si prizen
divakovu bezesporu zaslouzil.
K. Manaugh
M. Brunner
J. Jarosil
Krome nich velice kompaktne dotvareli postavy nejen perfektne
vypracovane kostymy, ktere upravila Sylvia Galvankova, a rekvizity
s parukami Zdenky Forstrove, ale i komfortne pusobici nabytek
v nenarocne, ale promyslene pusobici scene Miroslava Jarose. K
uplnosti je nutne dodat, ze ve zvukove kabine bezchybnou praci
odvedl Karel Tamchyna.
Handlova hudba - mnohdy lehounka jako vanek a jindy zase bourici
emocemi a dramatickymi zvraty ( pripomenme si jen, ze skladatel
ma na svem konte 41 oper, pres 30 oratorii, 20 dvoj- nebo trojzpevu,
rovnou stovku solovych kantat, 12 varhannich koncertu, 18 koncertu
Grosso a mj. i vice nez na sest stovek opusu) byla krasnym zpestrenim
- a neprehanim, kdyz reknu, ze dokonce i zavrsenim predchazejicich
dnu svatecnich.
Vera Kohoutova
***
P. Kubista s parukou